Poslední díl v sérii Battlefield nebyl přijat zrovna nejlépe, i když se jednalo o nadprůměrnou střílečku. Měla ovšem spoustu chyb. Battlefield V hned od oznámení čelil silné kritice, přitom zavítal do hráči žádaného období druhé světové války. Podle mnohých hra není vůbec historicky korektní. Ale co si budeme namlouvat, hráči rádi přehánějí. Tvůrci chtěli hlavně ukázat, že se do boje můžete vypravit s vámi preferovaným pohlavím i národností. Z hlediska historické přesnosti hra představuje pouze ty zbraně, vozidla a bitvy, které známe dobře z učebnic dějepisu. Naše recenze možná bude mít jakýsi závan negativity. Vše má ale svůj důvod a dozvíte se to právě v následujících minutách v rozboru nejnovějšího počinu studia DICE: Battlefield V.

Alternativní druhá světová válka podle DICE

Jistě vás zajímá režim pro více hráčů, ke kterému se za chvilku dostaneme. Nejdříve vám chceme přiblížit naše poznatky z příběhové kampaně a to nejen z důvodu, že ji konkurenční Call of Duty neobsahuje. V herním prostředí jsme největší události druhé světové války zažili už několikrát. Ať už mluvíme o bitvě o Midway, dni D, či bitvě o Stalingrad, všechny jsme je měli možnost vyzkoušet nejednou na našich herních zařízeních.

DICE se chtělo vyčlenit od konkurence a představit nám příběhy, jak je sami nazývají, nevyřčené. Jedná se o menší, přesto značně podstatné příběhy. War Stories, jak se singleplayer nazývá, se skládá hned ze čtyř kapitol a jednoho uvítacího segmentu, který supluje tutorial.

Under No Flag nám představí vězně, kterému je nabídnuto odpuštění trestu za to, že se vydá na tajnou operaci do severní afriky. Tuhle misi lze přirovnat ke klasickému příběhu, kdy se ze žáka stává mistr. Novější díly Battlefieldu si zakládají na silném filmovém pojetí a nejnovější díl není výjimkou. Po poněkud lineárním začátku se otevře velká mapa, kde je dostupných hned několik úkolů a je jen na vás, jak je splníte. Ať už to bude stealth, styl alá rambo, nebo využití nepřátelských prostředků proti nim, každý si vybere to své. Stejného schématu se drží i další příběhy. V různém pořadí na nás čekají dvě lineární mise a jedna otevřená.

Nordlys se odehrává v Němci okupovaném Norsku a pro změnu vypráví rodinný příběh, kde se vtělíme do mladé partyzánky, která má za úkol zachránit svou matku a zhatit plány zlým německým ofenzivním silám.

Třetí příběh Tirailleur pojednává o senegalské jednotce francouzských koloniálních sil. Hlavní hrdina této části s velkým zapálením bojuje za osud své země, bohužel historie jeho činy vidí jinak. Každý příběh je originálním pohledem do okna historie - byť se zakládá jen na částečných faktech a stále se musí ke scénáři přistupovat jako k událostem, které nemají doložitelné důkazy. Právě proto činí jejich zpracování v moderní videohře takový rozruch. Dozvídáme se o osudech lidí, o nichž se dosud nikdy nemluvilo. A i když je to od DICE možná až pošetilá troufalost, nám se přesto líbí.

Na poslední The Last Tiger si ale budeme muset počkat do prosince. A ještě dále nás čeká Battle Royale v březnu. Na obě rozšíření se podíváme později, až budou dostupné, dobrou zprávou je, že za jejich stažení nebude nutné platit ani korunu navíc. Takže i když singleplayer slouží jako příprava pro režim více hráčů, čeká nás pořádný doják, který přesto umožní konat jak se vám zlíbí.

Battlefield V tedy v režimu pro jednoho hráče napravil chyby předchozího dílu… je tomu však stejně i v multiplayeru? Nebudeme vás napínat.. ANO!

Multiplayer si napravil reputaci

Zaprvé se zredukoval počet zbraní. Což může znít divně, ale právě Battlefield 1 obsahovalo příliš mnoho zbraní, které se od sebe zásadně nelišily. Proto každá třída nově obsahuje pouze pár typů zbraní, ale můžete si je upravit do posledního detailu. Každou část můžete jednotlivě obarvit, opepřit - tedy, operkovat. Když zbraň používáte, postupně se vám vylepší a odemkne speciální vlastnosti. Za každý zápas dostanete zkušenosti a zvyšujete si úroveň účtu, čímž si odemknete nové zbraně. A taky získáte měnu. Za kterou si můžete koupit úpravy vzhledu a speciální skiny pro zbraně. Nutno podotknout, že se pravděpodobně hra tímto připravuje na implementaci mikrotransakcí do budoucích rozšíření - naštěstí jen kosmetických. EA se po Battlefrontu II jistě poučilo.

Sluší se připomenout, že multiplayer už od své podstaty nemá za cíl být historicky přesný

Aby to však bylo fér vůči nováčkům, vaše první zbraň má už přerozdělené body, aby jste byli rovnocenni s ostatními hráči. Kolem rovnocennosti se točí celý online obsah. Nově totiž všichni máte stejné možnosti. Jakákoliv třída může opravovat vozidla, oživovat či nově stavět barikády. Přesto nějaké rozdíly, alespoň malé, zůstaly. Medik krom rychlejšího oživování má u sebe neomezené množství lékárniček, takže si může dle libosti doplňovat životy. Support může přemisťovat kanony a má rychlejší stavbu zábran.

O to více třída sedí vašemu konkrétnímu stylu hraní. Ale co to stavění? Vůbec do něj nejste tlačeni. Stisknutím tlačítka vytáhnete kladivo a to vám ukáže kde a co můžete stavět. Nejedná se tak o úplnou svobodu, ale dobrý taktický prvek.

Dalším podstatným vylepšením je chování samotného vojáka. Pokud padáte z větší výšky, vaše postava provede fešný kotrmelec. A taky s vaší postavou dokážete vylézt na vyšší místa, než v předchozích hrách. Jedná se o drobný detail, který však může silně ovlivnit výsledek zápasu.

A tím nejhlavnějším jsou pak zbraně samotné. Byl upraven jejich hip fire aby co nejvíce seděl realitě (tedy jak hodně zbraň skáče v rukou). Celkově budete mít ze střelby skvělý pocit. Což podporuje zvukový design, který má DICE vždy špičkový. Mapy samotné jsou rozlehlé a navržené tak, aby každá třída mohla maximálně využít svůj typ zbraní. Hra nabízí několik typů modů. Klasické zabírání území, útok a obranu, či team deathmatch. Jediným neduhem na kráse multiplayeru je odemykání vozidel. Ty získáte až na vyšší úrovni účtu a nemáte možnost je využívat hned od začátku.

To, že se Battlefield nedrží autentičnosti hře pomáhá

Sluší se připomenout, že multiplayer už od své podstaty nemá za cíl být historicky přesný, proto se vám může stát, že budete sledovat, jak u “bitvy o Narvik” roku 1940 drandí tank “Tiger II”, jenž se začal používat až v roce 1944. Zrovna tak můžete použít zbraň s hledím, které by si voják dané strany do skutečné bitvy nikdy nevzal.

A není to vlastně krásné? Mít možnost vyzkoušet si, jak by dopadly bitvy za použití jiné techniky? O historickém poučování ze stran hráčů víme své, ale zde se hodnotí game-design a zpracování hry jako celku. Nový Battlefield vypadá po technické stránce jako vždy skvěle a to i na starším Xbox One. Bez propadů FPS, alespoň na konzoli, s dobrým matchmakingem.

Konflikty v multiplayeru mezi hráči nikdy nebyly uvěřitelnější. Pokud jste sérií neposkvrněni, tohle je ideální moment, kdy naskočit a fanoušci série si následně můžou připsat ještě jeden bod hodnocení k dobru. Doporučujeme na osm bodů z deseti.