Umělecké hry to mají u hardcore hráčů vždy poměrně náročné. Většinou jsou takové tituly buď nádherné, ale nenabízí příliš propracovanou hratelnost. Nebo hratelnost nabídnou rozsáhlou, ale na úkor speciálního zážitku, kterým by mohla hra jinak zazářit. AS DUSK FALLS se sice sám o sobě za umělecký titul nepovažuje, ale tím prvním, čím vás může zaujmout, je využití ojedinělé stylizace 3D scén s 2D postavami, kdy přináší netradiční pohled na interaktivní drama.

Může skutečně na první pohled slide-show adventura konkurovat známým značkám, jako třeba Detroit, Until Dawn nebo Life is Strange?

AS DUSK FALLS se pokouší vyplnit celkem velkou mezeru na trhu, poptávka po interaktivních vizuálních novelách je totiž poměrně velká. Ale týmů schopných udělat takovou příběhovou adventuru je opravdu poskromnu.

A já tak nějak tuším, proč tomu tak je. Každý milovník adventur a interaktivních filmů vám potvrdí, že tyto hry stojí a padají hlavně na scénáři. Naštěstí, AS DUSK FALLS má jeden z těch kvalitnějších. A nejen to, působí skutečně jako televizní drama, které vás bude bavit zkoumat hned několikrát.

AS DUSK FALLS vypráví o osudu dvou rodin, které se zapletou omylem do sebe na území malého městečka v Arizoně. Budete sledovat osudy životů několika postav v rozsahu 30 let, od zpackané loupeže bratrů Holtových, přes vypořádání se s rodinnými problémy mezi Vincentem a Michelle Walkerových, až po osobní terapii mladé Zoe, která se stala jako malá rukojmí při přepadení jednoho motelu.

Hra je rozdělena na dvě knihy. Kde první je akčnější. Seznamuje vás s postavami a působí, jako skvělá první řada seriálu na HBO či Netflixu. Zatímco druhá kniha navazuje na proběhlé události a nabízí konstruktivnější pohled na jednotlivé postavy – jejich motivace a plány do budoucna.

V každém případě příběh můžete ovlivnit a po dokončení každé kapitoly můžete po vzoru Detroit: Become Human vidět krásný strom rozhodnutí. A nejen to, můžete se k zlomovým bodům vracet a svá rozhodnutí přepsat či pouze prozkoumat a vidět, co by se stalo – kdyby.

Londýnské studio Interior/Night zde moc originalitou v hratelnosti nevybočuje. Rozhodovací konstrukce v AS DUSK FALLS jako by z oka vypadly Telltale hrám. Autoři znova nevynalézají kolo a tak dostanete celou řadu quick-time eventů, rychlé dialogové možnosti, kde se musíte rozhodnout do určitého limitu či budete hledat po obrazovce ukrytá vodítka či interakce s předměty. Zde přichází do hry další výhoda As Dusk Falls.

Vývojáři se inspirovali hrou Hidden Agenda, která ve své době jako první, nabídla režim pro více hráčů u takto interaktivní adventury. V tomto případě se můžete buď skrz ovladače či mobilní telefony připojit do hry a navzájem se přebíjet v rozhodování či si zkrátka příběh vychutnat společně až v osmi hráčích.

Uznávám, že grafická stylizace – a na okolních záběrech to zřejmě sami vidíte – mě sice donutila se o titul zajímat. Ale bál jsem se, že mi po chvilce bude slide-show vadit. Jenže, zde je krásně vidět, jak umíme někdy tvůrčí rozhodnutí podceňovat. Trvalo mi přibližně pouhých 15 minut, než jsem si na styl vyprávění zvykl, ale rovněž jsem si ho začal užívat. Více jsem si všímal výrazů v obličejích. Snadněji jsem rozeznal, když někdo lže, když někdo něco tají, nebo když mluví pravdu. Rozhodně mě v žádném okamžiku nenapadlo, že by tvůrci zvolili tento styl, protože by byli líní. Naopak. Vystřihovat a stylizovat každý snímek do scén je složitější, než celou postavu vymodelovat a animovat skrz motion capture. Vize autorů byla zachytit emoce, aby vám na postavách více záleželo – argumentace je taková, že místo investice do čištění animací, je lepší pro vaší fantazii nechat postavy obživnout v mysli.

Autoři tak v každé scéně dodávají jen ty vjemy, které hráč potřebuje. Časují hudbu, zvukové efekty a dodávají kontext skrz okolní animace a vizuální efekty – které probíhají v reálném čase. A mě se to líbilo. A už jen samotný fakt, že po závěrečných titulkách, jsem chtěl prostě víc, mluví samo za sebe.

Může za to především zmíněný scénář. Každá scéna je napínavá. Budete horlivě přemýšlet, jak ochránit svou rodinu, když se stanou rukojmími. Nebo budete mít za úkol překročit bezpečně hranice, coby hledaný kriminálník. Na každé cestě najdete plno zajímavých situací, záhad a postav. A na každé postavě najdete něco zajímavého a už jen fakt, že jste přesvědčeni, že je v příběhu někdo svině, jen abyste se v půlce kapitoly dozvěděli, že má dost dobrý důvod k tomu, co udělal a že třeba se zápornou postavou si dovolíte i soucítit či jí dokonce fandit; to je celkem osvěžující vidět. Klasické televizní drama takové možnosti nepojme, a tak na mnohem menším poli – celkem v 6 kapitolách máte nenatahovaný silný příběh, který by vydal sám o sobě na jednu novou sérii Breaking Bad.

Nakolik mě překvapila hloubka postav a faktu, že mi záleží na jejich osudu. Což se mi u her moc nestává. A nakolik mě bavilo procházet jednotlivé kapitoly hned několikrát, abych viděl, jak vypadají další rozhodnutí, jsou zde i negativa.

Tím prvním je horší responzivita ovládání. Můžete si sice v nastavení zpomalit quick-time eventy, ale o to nejde. Mnohem raději bych byl, aby když mám s joystickem kroužit, tak mi fakt registroval kroužení. A když mám z ničeho nic pohnout do směru, aby dané reakce enginu byly trochu rychlejší. Hra je benevolentní a chyba neznamená vždy fatální neúspěch, i tak vás to může překvapit.

Horší jsou rovněž některé vedlejší dialogy, u kterých cítíte náhlý pokles kvality. Některé odpovědi zkrátka působí, že tam jsou, aby bylo z čeho vybírat a nemohu se ubránit dojmu, že pokud mi hra vyloženě neřekla, že jde o velké rozhodnutí, tak vlastně na mých odpovědích zas tak nezáleželo – alespoň z hlediska vyústění vztahů mezi postavami ve hře. Hra se vás snaží známkovat v několika ohledech: jak empatičtí, rozhodní či škodolibí jste – ale kromě tohoto hodnocení, čistě herně, si postava vždy svůj motiv k akci vysvětlí po svém. Například, když se Jaye zeptá jeden z jeho bratrů, co by si koupil za ukradené peníze. Ať zvolíte jakoukoli možnost, třeba nové auto, vždy nezapomene dodat, že by to udělal za peníze, které by neukradl a hlavně pro rodinu.

Co ovšem lze považovat za legendární u této hry, je smysl pro detail – často vás autoři dostanou, když se vás v dialozích zeptají na detaily z okolí, které jste si museli zapamatovat.

Když vám do dramatické scény začne hrát výborně vybraná hudba, a vy máte rozhodnout o osudu třeba hned několika životů, umí hra svou hloubkou překvapit, jak málokterá vizuální novela.

Celou hru táhne také výjimečné herecké obsazení. V hlavních rolích uvidíte a také uslyšíte například Eliase Toufexise, který daboval Adama Jensena v Deus Ex. Jane Perry, kterou můžete znát jako Rogue ze Cyberpunku, ale i úplný nováček Ryan Nolan předvádí uvěřitelný výkon.

Je tedy AS DUSK FALLS hop nebo trop? Jak to už ostatně u alibisticky založených doporučení bývá: ani jedno. U tohoto titulu bude záležet co očekáváte. Máte rádi zajímavé detektivní, zapletené příběhy, kde do poslední chvíle netušíte – co se sakra děje a rádi si plavete v mysteriózní omáčce osudů několika rodin v protkaném dramatu? A zamlouvá se vám stylizace? Pak je tato hra přesně pro vás a nebudete litovat ani jedné minuty.

Pro všechny ostatní a obzvlášť pro ty, kteří dychtí po klasické hratelnosti nebo extrémně pro ty, kterým se nelíbí stylizace stop-motion animace, tohle nemusí být nejvhodnější titul. Já jsem si ale přibližně 8 nabitých hodin užil, a to stále nemám prozkoumána všechna rozhodnutí.

Ale přemýšlejte nad tím takhle: As Dusk Falls vyplňuje mezeru na trhu pro interaktivní filmy. Od vydání Hidden Agendy tady žádná větší hra, ke které byste mohli přizvat třeba i rodiče a udělat si takový filmový večer, kde se společně rozhodujete – prostě nebyla.

Navíc má české titulky, takže je přístupnější. A jednotlivé kapitoly dávají možnost udělat z hraní sociálnější zážitek. Při pauze tak můžete probírat teorie, kdo je vaším favoritem a taky se domluvit, jak postupovat v příběhu dál. 

Hra nabízí ucelený zážitek. Je bez bugů. Hlavně se Vám může líbit osvěžující přístup vývojářů. Bodejď by ne. Na hře pracovala ředitelka vývoje her Heavy Rain a Beyond: Two Souls, takže když nic jiného, tak vystavět drama dokázali vývojáři u As Dusk Falls excelentně.