Alan Wake je zpátky. Tedy téměř zpátky a asi i v trochu jiné podobě, než jsme všichni doufali. Bohužel se nám známý spisovatel nevrací se zcela novým příběhem v podání dlouho očekávaného pokračování, místo toho přichází v podobě grafického remasteru, který si s sebou bere nejen to nejlepší z původní hry, ale zároveň si s sebou tahá i určité chyby a nedostatky.

Při prvním zapnutí se mi jen těžko věřilo tomu, že je to už víc než jedenáct let, co se na naše Xboxy a o dva roky později také na PC podíval psychologický thriller Alan Wake. I přes svůj věk se na dnešní dobu stále ale jedná o výbornou hru, která skvěle uměla, nebo spíše stále umí kombinovat akční pasáže a příběh, ale nebojí se do toho všeho přidat i děsivou až hororovou atmosféru. Asi i proto se jedná o jednu z mých nejoblíbenějších her do dnešní doby.

Ještě léta po dohrání jsem stále čekal na pokračování, ovšem marně, a postupně mě naděje opustily. Tedy až doteď. Remedy Entertainment se totiž rozhodli Alana oživit aspoň ve formě remasteru a přiblížit mysteriózní příběh i nováčkům, které původní hra naprosto minula.

V tomto mysteriózním thrilleru se vžijete do kůže Alana Wakea, slavného spisovatele známých thrillerů, který si jede se svou manželkou Alice užít poklidnou dovolenou v malém městečku Bright Falls. Bohužel události tomu chtějí jinak a z jinak klidného místa se stává Alanova noční můra. A to doslova. Příběh je hlavním tahounem celé hry a sám jsem se trochu bál, nebo spíš byl zvědavý, jestli bude fungovat i po tolika letech. A víte co? Bylo až směšně jednoduché, jak jsem se do vyprávění během prvních pár minut znovu zažral. Alan Wake vás už od začátku nešetří a skvělý mysteriózní příběh, který vás na konci nechá s pusou otevřenou dokořán a ve finále ve vás zanechá ještě víc otázek než na začátku, funguje skvěle i v dnešních dnech a krásně dokazuje, jak moc byl v roce 2010 nadčasový.

Stejně tak tomu bylo u akčních pasáží. Vaší jedinou nadějí v temnotě se stane světlo. Alan Wake působí svojí atmosférou a hratelností i značně hororovým dojmem. On to vlastně i horor tak trochu je. Alan Wake totiž nebyl jen o skvěle napsaném scénáři, ale vedle toho je to i vcelku dobrá akční střílečka. Do cesty se vám postaví Alanovy noční můry z temnoty. Jedinou nadějí se tak stane malá baterka v ruce a revolver. Postupně se dostanete i k brokovnici nebo lovecké pušce. Jediný způsob, jak můžete vaše nepřátelé zranit, bude totiž jedině ve světle. Budete se tak muset starat nejen o náboje, ale i o tužkové baterie, které vám proti temnotě pomůžou.

Ono ale nemá tak úplně cenu hodnotit Alan Wake Remastered jako novou hru. Už v roce 2010 si hra odnášela velmi vysoká a nadprůměrná hodnocení a jak jsem již řekl, všechno dobré, co měl původní díl, má remaster taky. A ani jedenáctiletý rozdíl na tom nic nezměnil. Alan Wake je tedy stále výborným titulem, a to jen dokazuje, jak moc skvělou práci tehdy vývojáři z Remedy odvedli. Otázka tedy je, jestli i samotný remaster je natolik kvalitní a ve finále spíše původní hře nedělá ostudu.

Naštěstí už od oznámení jsme jako hráči věděli, co pravděpodobně máme čekat. Už jen slovo remaster v názvu nám napovídá, že změn se tady opravdu moc neodehrálo. Hráči původního Alana Wakea si tak budou připadat jako doma. Změn bychom našli opravdu jen málo a hlavním vylepšením si prošla zejména grafika celé hry a modely postav.

Grafický kabátek je příjemný a textury jsou daleko detailnější. Není to kdo ví jaký zázrak a místy jsem si říkal, že něco přesně takového si pamatuji z původní hry. Přece jen remaster běží stále na původním enginu. Opak byl však pravdou. Jen co jsem si zkusil zapnout původní verzi na PC, zjistil jsem, jak moc se moje hlava mýlila a vlastně celou tu vzpomínku si pamatovala úplně jinak. Textury jsou jasnější, podrobnější a celkově je remaster daleko živější a stravitelnější na pohled. Objekty jako skály a příroda už nepůsobí tak umělým dojmem a díky tomu i celý svět působí věrohodněji.

Vylepšením si prošlo i osvětlení, kdy stíny jsou přirozenější a přesvědčivější. Spousta scén díky tomu vypadá daleko tmavěji, což ještě o to víc přidává na samotné atmosféře.

V neposlední řadě se mírně zvýšil počet detailů, takže i takové maličkosti, jako jsou listy, mech nebo jen spousta krámů a harampádí na stolech, dokážou aspoň trochu vylepšit herní zážitek. Kromě toho zmizely i všudypřítomné reklamy a product placement, jako například baterky Energizer, různé billboardy nebo reklamy v televizích, které nahradily v originální hře nedostupné epizody svérázného seriálu Bright Falls.

S čím už jsem měl větší problém, bylo pozměnění modelů postav. Nebo spíše jedné konkrétní, a to přesněji řečeno hlavního protagonisty Alana. Ten prošel asi největší změnou a celou hru jsem se nějak nemohl zbavit pocitu, že tohle jednoduše není ten Wake, kterého si pamatuji. Možná je to asi jen můj pocit, ale za celých dvanáct hodin ve hře jsem si na jeho nový model nemohl zvyknout. Chápu, že se vývojáři chtěli více přiblížit finskému herci jménem Ilkka Villi, který v původní verzi ztvárnil postavu Alana, ale mně osobně facelift, kterým si hrdina prošel, jednoduše nesedl. Jiné modely už jsou na tom daleko lépe, nebo možná pro mě nebyly tak důležité, abych si jejich změny všimnul nebo mi vadila, ba naopak.

I tak grafiku můžu hodnotit velmi kladně. Nejedná se o největší zázrak, ale nový kabátek hře jednoduše sluší. O to větší škoda je, že remaster nepodporuje ray tracing a ani HDR. Alespoň to HDR by hře stínů a světel skvěle pomohlo. Hlavním důvodem, proč se ale Alan Wake dočkal remasteru, je nejen snaha představit hru další skupině hráčů, ale i fakt, že poprvé si hru můžou zahrát hráči modrého týmu od Sony. Alan Wake Remastered je totiž k dostání na PlayStationu 4, ale hlavně na PlayStationu 5, kde se dočkal i lehkého vylepšení pro DualSense ovladač. Když ale říkám lehkého, myslím tím opravdu jen lehkého. Osobně jsem v tomto ohledu čekal asi něco víc. Jemné vibrace při chůzi nebo adaptivní spouště u střelby sice potěší, ale ve finále se tady nabízelo daleko víc potenciálu. Pořád něco vedle vás padá a něco bouchá, ale joystick nic, což je asi největší zklamání u PlayStation 5 verze.

Aspoň že optimalizace se povedla. Poslední dobou se tady totiž rozmohl takový nešvar, že remastery vychází v pomalu horším stavu, než v jakém byla původní hra. Jediným zádrhelem jsou nepříjemné a otravné propady snímků během cut-scén. Na některých sestavách mohou také PC hráči pozorovat zátěž na hardware, která je navzdory sporadickému vizuálnímu posunu výrazně větší než v případě originální hry.

Bohužel, jak jsem řekl na úplném začátku, stejně jako si remaster bere z původní verze jen to dobré, tak si bere s sebou i ty horší věci. Hlavní problém na dnešní dobu už může být kamera a ovládání. Kamera má totiž tendenci sama od sebe uskakovat a během míření si velmi ráda kvůli automatickému míření skáče naprosto kam chce. I tak se ale jedná jen o malý kaz na kráse jinak skvělé hry, s nímž se alespoň na PC nesetkáte.

Alan Wake se tak v samotném jádru ani trochu nezměnil. Pořád je to ten samý hrdina, který nedokáže uběhnout ani deset metrů bez toho, aby se nezadýchal, a ač má trochu jiný vzhled, tak stále stojí za to si jeho příběh projít od začátku až do konce. A tím koncem myslím i dvě dodatečná příběhová rozšíření, která jsou samozřejmě v remasterované edici také.

Ať už jste původní díl hráli nebo ne, Alan Wake Remastered je skvělou volbou pro nové, ale i ty původní hráče. Vylepšená grafika hře krásně sedí, a i přesto, že se vývojáři nevyhnuli menším chybkám, tento příběh si zkrátka stojí za to projít, ať už poprvé nebo klidně po desáté. Osobně mě ještě trochu mrzí absence českých titulků, které u původní verze byly.

Remaster Alana Wakea si tak od nás odnáší doporučení na krásných 8 bodů z 10 a dokazuje to tak, že Alan Wake je i po jedenácti letech skvělou hrou. Výborná atmosféra, skvělá hudba a úžasný příběh vás u hry zkrátka dokážou udržet i přes ten fakt, že se po chvíli může střelba a průzkum temných zákoutí městečka Bright Falls stát repetitivní. Je škoda, že i přes vylepšenou grafiku si vývojáři nedali záležet i na dalších funkcích navíc, jako jsou právě zmiňované technologie HDR nebo ray tracingu, protože právě tohle mohlo posunout remaster ještě o stupínek výš.

Ať už je tedy pro vás příběh Alana velkou neznámou, nebo už jste si tímto psycho thrillerem prošli, tak vám s klidným svědomím tuhle vylepšenou verzi můžu doporučit. Snad bude remaster novou nadějí na pokračování.