Nedávno jsme měli možnost si vyzkoušet dlouho očekávanou budovatelskou strategii Park Beyond. Jak už z názvu vyplívá, naším úkolem je vybudovat netradiční a hlavně prosperující zábavní park. A jak si tedy prozatímní beta verze hry podle nás vedla? Hned ze začátku se přiznám, že pocity jsem měl opravdu smíšené. Skvělé myšlenky vývojářů vypadají sice na papíře dobře, v praxi jsou ale pro nás jako pro hráče spíše na škodu.

V PŘÍBĚHU BUDETE LIMITOVÁNI

V první řadě je tu příběh. Pokud jste tzv. odkojeni na simulátorech podobného ražení, jako například RollerCoaster Tycoon nebo Planet Coaster, tak pro vás bude Park Beyond v tomhle ohledu úplnou novinkou. Samozřejmě, že oba zmiňované tituly měly příběhový nebo, chcete-li, kariérní režim.

Většinou šlo ale jen o to splnit v daném časovém horizontu nějakou výzvu jako třeba dosáhnout požadovaného zisku nebo postavit danou atrakci. Ve studiu Limbic se na to ale tentokrát rozhodli jít jinak. I když pochopitelně můžete propustit uzdu své fantazii v sandbox módu, v tom příběhovém budou všechny vaše nápady limitovány.

Nejste totiž majitelem daného parku, nýbrž pouhým architektem. Najme si vás správní rada, jež touží po tom, aby její parky byly synonymem pro zábavní průmysl. Hra se sice drží konceptu všech budovatelských strategií, tedy čím lépe si vedete, tím více máte možností. Ale i když máte dostatek toalet pro zákazníky a chcete raději investovat do občerstvení, zasáhne jeden ze členů správní rady a donutí vás postavit další toalety.

Obdobně funguje i jakýsi systém rozhodování. Po uplynutí nějaké doby či splnění úkolu se objeví cut-scéna, na jejímž konci si musíte zvolit jednu z několika možností a od toho se odvíjí několik dalších hodin hraní. Mnohdy ale prostě nechcete zvolit ani jednu, protože vůbec netušíte, jaký to bude mít dopad. Jenže hra vám zkrátka nedá jinou možnost.

PARK BEYOND JE DOSLOVA ŠÍLENÝ

Kromě příběhového režimu si ale jinak užijete spoustu srandy v již zmiňovaném sandboxu. Park Beyond totiž nabízí vám, jako staviteli, doslova volnou ruku. Stavět můžete horské dráhy, ze kterých šlehají plameny, atrakci, při které stáhne vaše návštěvníky pod vodu obrovský kraken, nebo třeba ruské kolo, na kterém je další ruské kolo, na kterém je… ano, správně, další ruské kolo! Doslova šílené nemusí být pouze atrakce, ale i vybavení parku. Jako například toaleta, která je ve skutečnosti katapultem.

Sečteno podtrženo, na nás Park Beyond působil vlastně celkem dobře. Snaha vývojářů udělat budovatelskou strategii z prostředí zábavního parku trochu jinak se jim rozhodně musí nechat. Pro zkušené stavitele z RollerCoaster Tycoon a Planet Coaster bude Park Beyond něčím úplně novým. Nelze se ale zbavit pocitu, že příběhová kampaň je poněkud strohá a i když se na první pohled tváří, jako že vám dává možnost rozhodování, ve skutečnosti tomu tak úplně není.

Grafická stránka hry, kterou se mi pochopitelně nesluší v beta verzi hodnotit, jelikož zkrátka není ve své finální podobě, však působí hezky. Spousta barev, efektů a animací je přesně to, co byste od takové hry očekávali.

Autoři sbírali zpětnou vazbu od samotných hráčů i na letošním Gamescomu, a tak může být do příštího roku, na kdy je naplánováno vydání, vše zmiňované úplně jinak. Ať už budete tedy hrát na PC, PlayStationu 5 nebo Xboxu Series X a S, můžete se těšit na desítky hodin zábavy. A jestliže jste navštívili letošní ročník Gamescomu i vy a Park Beyond jste zkusili, rozhodně se podělte i o vaše dojmy do komentářů.