V neděli tomu bylo přesně 10 let od vydání první epizody první sezóny The Walking Dead od Telltale Games. I dnes jde o jednu z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších her Telltale, a to z dobrého důvodu. Díky skvělému a originálnímu příběhu, zdánlivě velkým dopadům vašich voleb a tehdy ještě svěžímu přístupu k hratelnosti, který zaměnil prvky point-and-click adventur za střídačku quick-time eventů a nutnosti činit obtížná rozhodnutí, se zrodil hit. Pozitivní přijetí projektu však nemělo dopad jen na samotné studio Telltale Games, které vytvořilo takřka každou další hru v podobném duchu, ale i na celý herní průmysl. Koneckonců nebýt The Walking Dead z roku 2012, těžko bychom se dočkali třeba Life is Strange od Dontnod Entertainment či jiných primárně příběhových titulů. Zajímavé ale je, že původně mohlo jít o počin s docela jinou značkou.

Studio Skybound Games, v němž vznikala většina epizod sezóny The Walking Dead: The Final Season po uzavření Telltale Games v roce 2018, oslavilo jakožto stávající vydavatel série 10. narozeniny hry vydáním krátkého výročního dokumentu. V něm bývalý ředitel designu Jake Rodkin odhalil, že vznik prvního prototypu The Walking Dead souvisel s vyjednáváním Telltale s Valve ohledně vytvoření narativního spin-offu Left 4 Dead.

Rodkin bohužel neprozradil, proč nakonec plány na příběhovou odnož ze světa Left 4 Dead nevyšly, historie Valve je však plná zrušených projektů nebo nápadů, které nakonec nikam nevedly. Koneckonců mezi ně můžeme zařadit i Left 4 Dead 3. Nakonec jsme se tak dočkali příběhového rozšíření dvou dílů populární kooperativní zombie řezničiny jen ve formě zdarma dostupného komiksu The Sacrifice, který vytvořilo a uvolnilo samo studio Valve.

Zajímavé však je, že už v prototypu určenému pro vyjednávání s Valve existovaly základy pro systémy rozhodování, jež The Walking Dead od Telltale Games proslavily. I když byly převážně v textové formě, potažmo ve formě ukazatelů. Pokud byste například nezkontrolovali dost lidí, postupem času by někteří z nich vybouchli nebo by s nimi spojené události ovlivnily příběh někoho jiného. V každém případě nápad na příběhový počin se zombiemi v Telltale Games přetrval a nakonec si našel cestu k někomu jinému.

Robert Kirkman, tvůrce originálních komiksů Živí mrtví, z nichž epizodická série od Telltale Games vychází, v dokumentu prohlásil, že je rád, že plány na odnož Left 4 Dead nevyšly. S tvorbou Telltale se seznámil už díky sérii Strong Bad's Cool Game for Attractive People, která začala vycházet v roce 2008. Když tedy vývojáři oslovili Kirkmana s nápadem na příběhovou hru ze světa The Walking Dead, bylo vymalováno. Známý komiksový tvůrce měl totiž pocit, že stříleček se zombiemi je už na trhu dost, a to zásluhou Left 4 Dead nebo zombie módu v dílech Call of Duty od Treyarchu, takže chtěl vidět něco, co tu ještě nebylo. Návrh příběhového projektu od Telltale Games navíc z jeho pohledu k The Walking Dead skvěle pasoval.

Během sledování dokumentu můžete vyslechnout i dojmy tvůrců a dabérů spojené s vývojem, přijetím či odkazem hry. Dokonce nechybí ani letmý pohled na prototyp, který se odehrává v márnici. Tato lokace původně nebyla určena pro finální sérii, vývojářům se však natolik zalíbila, že její upravená verze nakonec skončila v páté epizodě. Veterány pak nepochybně zaujme fakt, že hráč se v prototypu pohybuje nejen v pohledu z první osoby, ale i ve společnosti postavy, jež využívá model Flinta Papera ze série Sam & Max. Model hráčovy postavy je zase Marty McFly z epizodické adventury Back to the Future: The Game, která navazovala na filmovou trilogii Návrat do budoucnosti.

Tyto modely samozřejmě ve finální sérii neuvidíte, stejně tak byste v ní marně hledali původní pojetí příběhu. Už od začátku bylo jasné, že The Walking Dead od Telltale Games nebude adaptace komiksů, takže nabídne vlastní příběh, ten se však původně zaměřoval na mladého muže, který ve světě nemrtvých vychovával svou malou sestru. Postupem času však došlo k rozhodnutí zaměřit se spíše na příběh postav, jež za sebou nemají žádnou společnou historii. Tak se zrodil vztah muže jménem Lee Everett s dívkou Clementine, který měl na úspěchu The Walking Dead lví podíl. Motiv výchovy dítěte však v sérii zůstal, jak jistě ví každý, kdo hrál poslední sezónu.

Aktuálně má na The Walking Dead od Telltale Games zcela v rukou Skybound Games, jehož nejnovějším počinem v rámci série je projekt The Walking Dead: The Telltale Definitive Series, jenž v jedné hře spojuje všechny čtyři sezóny, DLC 400 Days pro první sezónu a spin-off The Walking Dead: Michonne. To všechno s náloží bonusů a grafických vylepšení navrch. Samotné studio Telltale Games je pak zpět mezi živými, byť v převážně novém složení zaměstnanců, a aktuálně připravuje The Wolf Among Us 2 a sérii vycházející ze seriálu The Expanse.