Když společnost Bethesda nedávno oznámila neslavný konec Bethesda.net Launcheru, z něhož se všechny produkty v průběhu dubna/apríla přesunou na Steam, objevilo se několik nevyřešených otázek. Někteří fanoušci si koneckonců uvědomili, že určité produkty, které jsou součástí knihovny launcheru od Bethesdy, bychom zatím na Steamu hledali marně. Jedná se o modovací nástroje Creation Kit pro Fallout 4 a The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition, prvopočátky ságy The Elder Scrolls ve formě Areny a Daggerfallu z let 1994 a 1996 a také kdysi velmi populární multiplayerovou střílečku Wolfenstein: Enemy Territory. Ta byla a dodnes je k dispozici zcela zdarma, přičemž vyšla už v roce 2003.

I my jsme posledně spekulovali o tom, zda se tímto způsobem může Enemy Territory a spol. na Steam konečně podívat, a opravdu tomu tak bude. Bethesda aktualizovala seznam otázek a odpovědí spojených se zánikem Bethesda.net Launcheru a touto cestou potvrdila, že Wolfenstein: Enemy Territory, Creation Kit pro Fallout 4, Creation Kit pro Skyrim Special Edition, The Elder Scrolls: Arena a The Elder Scrolls Chapter II: Daggerfall budou brzy k dostání i na Steamu.

Nutno podotknout, že Enemy Territory je opravdu odjakživa freeware, takže je možné dodnes snadno najít různé verze instalačního souboru. Jeden takový je dokonce stále k dispozici na webu původních tvůrců hry ze studia Splash Damage, a to se slušnou podporou navrch. Ale jak známo, pro mnoho PC hráčů neexistuje nic jiného než Steam, takže nová dostupnost téhle bezplatné multiplayerové klasiky určitě neublíží, i kdyby měla udělat radost jenom hrstce pamětníků a zájemců o historii žánru stříleček.

Zajímavý je však také případ Areny a Daggerfallu. Díky Bethesda.net Launcheru si je můžete i dnes stáhnout kdykoliv a zcela zdarma, ale obě hry nabízí také GOG.com, ačkoliv jen v případě, že si koupíte jakoukoliv hru, kterou vydává Bethesda. Dá se každopádně předpokládat, že ani na Steamu za první dva díly The Elder Scrolls nebudeme muset nic platit. V souvislosti s Creation Kitem je pak tato změna důležitá především proto, že dosud museli modovací nástroje dostupné výhradně přes Bethesda.net Launcher využívat i ti, kteří chtěli vytvářet mody pro konzole.

Bethesda nás také ujistila, že když někdo nestihne migraci svých her z Bethesda.net Launcheru na Steam předtím, než launcher zcela zanikne, nic se nestane. Přístup ke knihovně bude zachován a vaše hry nikam nezmizí, takže bude možné provést migraci i v budoucnu. Na detaily o tom, jakým způsobem bude možné převod provést, však stále čekáme. Příznivce krabicových verzí každopádně určitě potěší, že pokud v budoucnu dostanete do rukou krabici, která ukrývá aktivační klíč určený pro Bethesda.net Launcher, bude ho možné kdykoliv aktivovat na Steamu.

Na závěr nezbývá než doufat, že jednoho dne na Steamu uvidíme i střílečku Wolfenstein z roku 2009, kterou vytvořilo studio Raven Software, nebo multiplayerovou akci Enemy Territory: Quake Wars od Splash Damage. Dodnes se jedná o jediné hry spojené se studiem id Software, které nejsou na PC dostupné v rámci digitální distribuce, jelikož práva na ně z nějakého důvodu zůstala u Activisionu, původního vydavatele obou titulů, a tak se nikdy nedostala do rukou Bethesdy, která id Software vlastní. Nyní však Bethesdu vlastní Microsoft a pod jeho křídla by se měl v blízké budoucnosti přesunout také Activision, takže kdo ví, třeba někdo ta práva konečně urovná a my si tak budeme moci pozapomenutý kus historie sérií Wolfenstein a Quake zase legálně zahrát, bez nutnosti shánět po bazarech krabicové verze.