Před šesti lety se jedna francouzská společnost rozhodla, že série s dlouholetou historií se začne ubírat docela jiným směrem. Tou hrou bylo Rainbow Six Siege, onlinová akční střílečka z pohledu první osoby, která i po šesti letech nemá nouzi o hráče. A o něco velmi podobného se chce pokusit i nově vznikající iterace s názvem Rainbow Six Extraction, které jsme si vyzkoušeli na vlastní pěst a můžeme vám tak naznačit, zda je Extraction hodno vašeho času (i peněz), stejně jako šest let staré Siege.

Ačkoli se to nemusí zdát, Rainbow Six Extraction není novinkou, ve skutečnosti se jedná o spin-off inspirovaný jedním z časově omezených eventů Rainbow Six Siege. Outbreak byl mezi hráči tak populární, že dal za vznik samostatnému derivátu. Jak v Outbreak, tak ve hře Extraction jste součástí trojčlenného týmu, který se snaží zlikvidovat nebezpečný virus. Společně se vydáte do čtyř odlišných lokací, které se vám odemykají na základě vašeho postupu: New Yorku, San Franciska, Aljašky a Nového Mexika. Každá mapa i lokace má stejné zadání: chop se operátora a splň jeden až tři nabízené úkoly. Takových malých úkolů je ve hře přibližně 16 a od zabití nepřátelských stvůr či zničení nepřátelských hnízd se můžete dostat k zajištění bodu, záchraně civilisty či záchraně svého vlastního operátora. A tady začíná být Extraction skutečně zajímavé.

OPERÁTOŘI: ZBRANĚ, SCHOPNOSTI I JEJICH ZÁCHRANA

V ukázce, kterou jsme si vyzkoušeli, jsme měli k dispozici celkem 18 operátorů, které budete moc dobře znát, hrajete-li pravidelně Rainbow Six Siege. Každému z operátorů náleží stejná zbraň i schopnost jako v onlinové střílečce a jednoduše tak do novinky naskočíte. Ela si nechává své omračující miny Gizmo, které zároveň upozorní na nepřátele, Pulse pro všechny odhaluje stvůry pomocí svého skeneru a Hibana může prorazit jakoukoli zeď. Jenomže nepočítejte s tím, že zůstanete pouze u jedné postavy. Ty se totiž mohou s přibývajícím množstvím misí nejenom unavit, ale podléhají také zraněním, která utrží na misi, a mohou tak být MIA neboli pohřešovaní.

Extraction vás chytře nutí měnit své operátory, čímž vývojáři nabourali repetitivnost, kterou hra jinak trpí, což lze odvodit nejenom z krátkého popisu, ale i ze záběrů samotných. Čím déle navíc s operátory hrajete, tím nabírají na úrovni a můžete si odemknout další vybavení a zároveň posílíte jejich schopnost. Mnohdy tak ale sáhnete po operátorovi, který se vám nemusel v Siege zamlouvat a zjistíte, že v Extraction funguje dobře. Tím, že budete neustále měnit zbraně, ať už z pušky na brokovnici, samopal i odstřelovačku, tak na schopnosti, bude se vám měnit i postup, kterým se budete ubírat. Mise po vás občas vyžadují tichý přístup, ale nevyhnete se ani akčním přestřelkám. Obecně se tak Extraction snaží pokračovat v duchu strategického uvažování stejně jako o šest let starší Siege.

MISE PODLÉHAJÍ VAŠEMU STRATEGICKÉMU ROZHODOVÁNÍ

Strategii jsou uzpůsobeny i jednotlivé lokace, kam se vydáte. Nikoli pouze rozpoložením objektů na procedurálně generovaných mapách, ale způsobem, jakým fungují. Každá mise se skládá ze tří úkolů, ale je pouze na vás, kolik jich ve skutečnosti splníte. Každý ze tří úkolů v jedné sub-zóně, přičemž obtížnost se s každou novou zvyšuje. Pokud úkol úspěšně splníte, můžete se přesunout na další nebo se rozhodnout misi ukončit. Pokud totiž splníte jeden či dva úkoly a zjistíte, že hazarduje na hranici nízkého zdraví, je pro vás takticky výhodnější misi ukončit a vystačit si s nasbíranými zkušenostními body a raději se pustit do jiné mise. To je něco, co ve hře funguje úžasně. Nejenom, že tímto způsobem nabudete na zisku, ale také se vyhnete ztrátě operátora, kterého byste pak museli složitě zachraňovat v další misi. Velmi často jsme se tak spokojili s jedním úkolem a beztak nás to stálo dva operátory na čekačce s minimálním zdravím. Takže ne, risk tady není vždycky zisk. To si pamatujte.

NEPŘÁTELE JMÉNEM ARCHEANS A JEJICH FORMY

Když už tedy víte, jak fungují operátoři i mise, je tu poslední věc, kterou musíme dosadit do naší „trojčlenky“, aby vše fungovalo, jak má: nepřátele. Těmi jsou takzvaní Archaeans, kteří pocházejí z parazitu Chimera. Nepřátele se ve světě objevují v různých formách, ale nejčastěji narazíte na čtyři z nich: klasické Grunty, kteří na vás budou nabíhat s dýkami místo rukou, Spikery, kteří na vás budou střílet nebezpečné projektily, výbušné Breachers a detonující Bloatery, kteří za sebou zanechávají toxický oblak. Extraction obsahuje i náročnější nepřátele nadměrných velikostí, kteří dají zabrat celému týmu, ale za přibližně tři a půl hodiny hraní jsme na takového nepřítele narazili pouze jednou. Na druhou stranu, jelikož naše setkání probíhalo tak, že jsme hodně couvali, křičeli a bezhlavě stříleli před sebe a ve finále náš zoufalý pokus o útok nebyl vůbec úspěšný… možná je to i tak lepší.

Obtížnost hry je sice nastavitelná, ale abych pravdu řekla, není vůbec jednoduchá. Ani ta označená jako jednoduchá. V rámci ukázky jsme si vyzkoušeli i Malestrom Protocol, což je údajně nejtěžší úroveň… a měli pravdu, když nám to říkali, zkusili jsme to jednou a rychle zase odešli.

Přiznám se vám, Rainbow Six Extraction jsem se bála: ačkoli se mi zamlouval koncept, nebyla jsem si jistá, jestli to, co fungovalo jako časově omezený mód, bude fungovat jako samostatná velká hra. A abych pravdu řekla, bojím se stále, ale… méně než předtím. A už jenom skutečnost, že při střihání tohoto preview mám chuť se do Extraction vrátit, o něčem vypovídá. Přesto se neubráním pocitu, že hra bude potřebovat pár aktualizací na to, aby byla skutečně dost dobrá. Na to si ale počkáme v plné verzi. Připravte se ale na to, že pokud si chcete Extraction vychutnat naplno, nemůžete jej hrát sami, takže už teď začněte shánět spoluhráče a využít tak třeba možnost Buddy Passu, který vám dovolí pozvat do hry až dva hráče zdarma po dobu 14 dní. Tohle je vyloženě hra, ke které nepotřebujete jen klávesnici a myš, ale i mikrofon a sluchátka.

Osobně se ale nemůžu dočkat, až Rainbow Six Extraction skutečně vyjde a co všechno nám po vydání, které je plánováno na 20. ledna, ještě předvede.