Microsoft se rozhodl nečekat. Phil Spencer na oficiálním blogu Xboxu představil první konkrétní podrobnosti o nové generaci konzole. Xbox Series X bude spojovat výkon, rychlost a kompatibilita. Hráči se mají těšit na extrémně výkonnou konzoli, která poskytne fantastické herní zážitky, včetně zpětné kompatibility se všemi generacemi Xboxu.

Xbox Series X se pochlubí vlastním next-gen procesorem využívajícím nejnovější architekturu Zen 2 a RDNA 2 od AMD. Díky tomu nabízí dvojnásobný výkon GPU než Xbox One X a umožňuje vývojářům spolehnout se na 12 teraflopů výpočetního výkonu - více než osmkrát výkonnější než původní Xbox One. Hráči tak mají vnímat skok ve výkonu a novou kvalitu.

„Ve srovnání s předchozí generací představuje Xbox Series X perfektní rovnováhu mezi výkonem a rychlostí. Konzole se vyvinula na všech technologických frontách a přináší úžasné, dynamické, živé světy a minimalizuje všechny aspekty, které by vás mohly rušit při zábavě. Úkolem týmu Xboxu bylo dát vývojářům nástroje, které potřebují k realizaci svých ambicí a efektivně využívat výkon konzole,“ píše Spencer.

Po vlastním procesoru a výpočetním výkonu 12 teraflopů je pro Xbox Series X důležitý Variable Rate Shading (VRS). VRS si nechal Microsoft patentovat a umožní vývojářům efektivně využívat plný výkon konzole. Tvůrci her mohou upřednostnit jednotlivé efekty na konkrétní herní postavy nebo důležité environmentální objekty. Výsledkem této technologie má být stabilnější frekvenci snímků za sekundu a vyšší rozlišení, aniž by to mělo dopad na kvalitu obrazu.

Xbox Series X se pochlubí podporou ray tracingu (DirectX). Očekávat máme dynamičtější a realističtější prostředí (poprvé na konzolích), které bude pohánět hardwarově akcelerovaný ray tracing. To znamená skutečné nasvícení, přesné odrazy a realistická akustika v reálném čase při prozkoumávání herního světa.

Hraní bez čekání

Novou generaci konzole má definovat hraní bez zbytečného čekání. Microsoft analyzoval každý krok mezi hráčem a hrou s cílem zajistit velmi nízkou latenci a eliminovat čekání při načítání hry. Vše začíná novou generací SSD disku. Ten promluví do téměř každého aspektu hry. Phil Spencer zmiňuje větší a dynamičtější herní světy, které se načtou rychlostí blesku a rychlé cestování bude skutečně rychlé.

S tím souvisí „Quick Resume”. Tato funkce hráčům umožní téměř okamžitě pokračovat v hraní více her bez nutnosti načítání. Vrátíte se na místo, kde jste naposledy byli a budete pokračovat v hraní. Další položkou je Dynamic Latency Input (DLI), jenž optimalizuje latenci mezi ovladačem a konzolí.

Spencer zmínil také podporu HDMI 2.1. Microsoft spolupracoval s výrobci HDMI a TV, aby dosáhli nejlepšího herního zážitku prostřednictvím funkcí jako jsou Auto Low Latency Mode (ALLM) a Variable Refresh Rate (VRR). První funkce automaticky nastaví televizor na konzoli a zajistí nejnižší režim latence, zatímco VRR synchronizuje frekvenci snímků za sekundu s obnovovací frekvencí hry při zachování nejlepší plynulosti obrazu.

Dočkali jsme se také potvrzení, že Xbox Series X podporuje až 120fps. Vývojáři mohou překročit standardní výstup 60fps ve prospěch realistického zážitku, případné rychlé akce.

Kompatibilita se všemi generacemi Xboxu

Poslední tématem dnešního článku je zpětná kompatibilita se všemi generacemi Xboxu. Pokud si koupíte Xbox Series X, tak si budete moci bez okolků zahrát všechny hry vydané na Xbox One a všechny hry dostupné ve zpětné kompatibilitě z Xboxu 360 a prvního Xboxu. Všechny hry navíc poběží lépe a budou lépe vypadat.

Spencer tvrdí, že hry budou plynulejší (nebudou se sekat), rychleji se načítat, mít vyšší rozlišení a budou vizuálně působivější. To vše navíc bez nutnosti zásahu vývojářů. Jinými slovy si takto budete moci zahrát třeba Cyberpunk 2077, aniž byste museli čekat na upgrade (nebo dokonce za něj platit) či kupovat novou verzi hry. Mimochodem, CD Projekt RED potvrdil, že v den vydání Xboxu Series X bude bezplatně ke stažení upgrade Cyberpunku 2077.

Microsoft pokračuje ve svém slibu, že je tady pro hráče. Rozhodl se proto i u Xboxu Series X pro strategii, že u jejich her stačí koupit hru v jedné verzi a můžete si ji užít na Xboxu Series X i Xboxu One v nejlepší možné kvalitě. Tato cross-buy technologie je k dispozici všem vývojářům a vydavatelům - záleží pouze na nich, zda ji využijí a dají hráčům na výběr, na jaké konzoli chtějí hru hrát. V současné době víme, že cross-buy systém nazvaný Smart Delivery využijí first-party hry Microsoftu (včetně Halo Infinite), hry v rámci Xbox Game Passu a Cyberpunk 2077. Uvidíme, kdo další se přidá. Doufejme, že společností a vývojářů bude co nejvíce.

„Xbox Series X je naše nejrychlejší a nejvýkonnější konzole, která se soustředí na hráče. Přinese vysoce kvalitní herní zážitky v uzavřeném tichém a odvážném designu s možností objevovat tisíce her ze čtyř generací,“ dodal Phil Spencer. V nadcházejících měsících se dozvíme další podrobnosti.

Xbox Series X vyjde koncem letošního roku. Cena v současné době oznámena nebyla.