Společnosti Microsoft a Activision Blizzard si na mapu světa mohou přidat druhou tečku, která znázorňuje, kde byla akvizice za 68,7 miliardy dolarů schválena. Po Saúdské Arábii se pro vyslovil brazilský úřad (CADE). Ten přidání výrobce a vydavatele Call of Duty do rodiny Xbox pečlivě zkoumal a přišel se zajímavými závěry.

Akvizice byla brazilským úřadem schválena v zájmu zákazníka, nikoliv konkurence (implicitně Sony nebo Nintenda). Brazilci si plně zvědomují strategické možnosti Microsoftu, který se může v budoucnu rozhodnout mít Call of Duty exkluzivitě ve svém ekosystému (konzole Xbox, PC a předplatné Game Pass).

CADE došla k závěru, že exkluzivita Call of Duty není hrozbou pro herní průmysl. Navíc úkolem tohoto úřadu není chránit konkrétní konkurenty, ale blahobyt brazilských spotřebitelů. Tudíž úřad odmítl argumenty Sony, že akvizice je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže.

SONY MÁ SOLIDNÍ KATALOG EXKLUZIVNÍCH HER

Brazilští úředníci ve zprávě píšou, že exkluzivní hry jsou důležité a jsou ukazatelem rivality mezi Microsoftem a Sony, ačkoli doposud žádná firma nevytvořila ani nezískala exkluzivní hru, která by zásadním způsobem změnila poměr sil ve prospěch jedné z konzolí. Podle CADE jsou exkluzivní tituly méně populární a přinášejí menší příjmy než AAA hry od studií třetích stran, které jsou dostupné na konzolí Xbox a PlayStation.

Nintendo nepotřebuje značky Activision Blizzard, aby zaujmulo hráče, zatímco Sony má konkurenční výhodu z několika důležitých bodů. Dle CADE má Sony sílu přední světové značky po více než 20 let, rozsáhlé zkušenosti v oboru, největší uživatelskou základnu, největší instalovanou základnu konzolí, solidní katalog exkluzivních her, partnerství s mnoha vydavateli a věrné zákazníky značky. Tyto výhody mají přispět k udržení konkurenceschopnosti konzolí PlayStation v případě scénáře, že Microsoft přestane vydávat hry Activision Blizzard na PlayStation.

CADE připouští, že někteří uživatelé konzolí PlayStation se mohou rozhodnout přejít na Xbox (nebo PC) v případě, že se hry Activisionu Blizzard (zejména Call of Duty) stanou exkluzivními pro ekosystém Microsoftu, ale úřad se nedomnívá, že by to samo o sobě představovalo hrozbu pro hospodářskou soutěž na konzolovém trhu. Na druhou stranu, CADE se také domnívá, že hráči věrní značce PlayStation by mohli sérii jednoduše opustit a přesunout se k jiným hrám na jejich oblíbené konzoli.

„Nelze vyloučit, že Microsoft bude považovat za potenciálně výhodné přijmout strategii exkluzivity na hry Activisionu Blizzard, i když rozhodnutí by mohlo vést k obětování relevantní části prodejů, uživatelů, a dokonce i popularity Call of Duty. Teoreticky by taková strategie mohla přispět ke zvýšení prodejů konzole Xbox, rozšíření základny předplatitelů služby Game Pass a posílení ekosystému společnosti Microsoft, aby se tak krátkodobě vyrovnaly případné ztráty příjmů z prodeje her,“ píše brazilský úřad.

Co se týče dalších trhů, tak podle nejnovějších informací by mohla americká Federální obchodní komise (FTC) rozhodnout do konce listopadu letošního roku. Naopak britský úřad si stanovil lhůtu pro zveřejnění výsledků svého šetření na 1. 3. 2023. Transakci zkoumá také Evropská komise.