Včerejší potvrzení vývoje nového Zaklínače od CD Projektu RED, který má odstartovat novou ságu, vyvolalo řadu otázek. Podíl na tom má také zjištění, že polské studio navázalo spolupráci s Epic Games, a tak vymění proprietární REDengine, který pohání Zaklínače 2, Zaklínače 3 a Cyberpunk 2077, za Unreal Engine 5. Na jednu palčivou otázku, která s tímto zjištěním souvisí, a to na otázku exkluzivity PC verze pro Epic Games Store, jsme už odpověď dostali. Někteří fanoušci se ale také mohou ptát, proč vlastně k této změně na poli technologií došlo.

Snad pro žádné herní studio koneckonců nemůže být snadné zahodit vlastní technologii, na jejíž rozvoj byly vynaloženy značné náklady a s níž v tomto případě strávilo více než 10 let. Jak ale někteří mohou tušit, důvod je relativně prostý. Kromě skutečnosti, že podle jistých informací Epic do CD Projektu nemálo investoval, jde především o snahu zjednodušit a zefektivnit vývoj. Alespoň to tvrdí Paweł Zawodny, CTO studia CD Projekt RED, v tiskové zprávě, která vyšla na webu společnosti CD Projekt.

„Pro CD Projekt RED je klíčové, abychom měli o technickém směru naší další hry rozhodnuto v nejranější možné fázi, jelikož v minulosti jsme utratili spoustu zdrojů a energie na evoluci a přizpůsobení REDenginu s vydáním každé další hry. Tato spolupráce je tak vzrušující, protože zlepší předvídatelnost a efektivitu vývoje a zároveň nám zajistí přístup k nejnovějším herním vývojářským nástrojům. Nemohu se dočkat skvělých her, které hodláme vytvořit s použitím Unreal Enginu 5!”

Zawodny tím nepřímo říká, že nutnost přizpůsobit REDengine každé hře vždy komplikovala vývoj, což do určité míry dává smysl. Po vydání Zaklínače 2 jakožto technicky velmi ambiciózní a náročné PC hry muselo dojít třeba k řadě změn ve snaze dostat titul na hardwarově slabší Xbox 360. Kvůli Zaklínači 3 musel engine začít podporovat otevřené světy a plnohodnotný multiplatformní vývoj, zatímco Cyberpunk 2077 zamíchal kartami mimo jiné kvůli hraní z pohledu první osoby.

To všechno pak probíhalo v rámci jediného studia a jediného herního enginu, který se po zrušení plánů na licencování neměl nikdy dostat do rukou dalších studií. V určitých kruzích se spekuluje také o tom, že z CD Projektu RED v posledních letech odešla řada zaměstnanců, kteří měli s REDenginem zkušenosti, ale to jsou pro tuto chvíli samozřejmě jen spekulace, které by v této době nikdo nepotvrdil, ani kdyby byly pravdivé.

Unreal Engine 5 oproti tomu najde v budoucnu nesrovnatelně větší a širší využití, ostatně jako všechny předešlé verze enginu od Epicu, a tak je pro všechny strany výhodnější zaměřit se spíše na něj. K odhalení nového Zaklínače a spolupráce CD Projektu RED a Epic Games měl proto co říct i ředitel Epicu Tim Sweeney:

„Epic budoval Unreal Engine 5, aby umožnil týmům vytvářet dynamické otevřené světy s bezprecedentní rozlohou a úrovní detailů. Jsme hluboce poctěni příležitostí navázat spolupráci s CD Projektem RED při společném posouvání limitů interaktivního vyprávění příběhů a hratelnosti, a z této snahy bude mít v dalších letech prospěch celá vývojářská komunita.”

Samozřejmě ale bude záležet i na samotných vývojářích a zaměstnancích CD Projektu RED. V týmu nového Zaklínače je třeba Jason Slama, který se do povědomí fanoušků zapsal především jako herní ředitel karetní hry Gwent: The Witcher Card Game. Stejnou pozici zastává i při vývoji dalšího plnohodnotného Zaklínače. Pak je tu Philipp Weber, který dosud zastával pozici designéra questů a který je autorem rozsáhlého modu Lykaon pro Zaklínače 2, jenž ve své době demonstroval možnosti modovací sady REDKit. Weber má na svědomí také nedávno odhalený easter egg, který fanouškům unikal několik dlouhých let, a nyní se nachází na pozici ředitele kampaně.

Takto nazvaná pozice může v někom vyvolat dojem, jako kdyby měl další Zaklínač nabídnout něco víc než kampaň pro jednoho hráče, tedy multiplayer. Nic takového ale zatím oznámeno nebylo. Slamu, Webera a další vývojáře každopádně čeká nesnadný úkol. Zaklínač 3 je dnes bez přehánění vnímán jako jedna z nejlepších her všech dob, naopak po vydání Cyberpunku 2077 řada hráčů ztratila v CD Projekt RED důvěru, zejména kvůli neuspokojivému stavu konzolových verzí a nenaplnění absurdně vysoké míry očekávání. Ta byla způsobena dlouhým vývojem, intenzivním marketingem nebo nadšením po zkušenostech se Zaklínačem 3.

Dosažení kvalitativní laťky, kterou nastavilo finále herního příběhu Geralta z Rivie, a napravení reputace po vydání Cyberpunku 2077 prostě nemůže být za žádných okolností snadné, zvlášť když nás i v tomto případě zaručeně čeká několikaleté čekání a marketingová smršť, jakmile se bude blížit vydání projektu. Tak snad vývojáři celou tuto bouřkovou sezónu ustojí.

Zatím můžeme spekulovat třeba o tom, co má vlastně znamenat medailon na prvním zveřejněném obrázku. Někteří jsou přesvědčení, že jde o novou podobu kočičího medailonu, tedy o náznak spojitosti se školou Kočky nebo s Ciri, ale to se nám nezdá. Design všech zaklínačských medailonů je už dávno ustanovený, a tak by nám dávalo větší smysl, kdyby šlo o medailon zcela nové školy. Jednu školu zaklínačů už si koneckonců CD Projekt RED kdysi vymyslel, stačí se podívat na Letha ze školy Zmije, který se představil v Zaklínači 2. Nejčastějším typem je tak rys, který se mimochodem i v dnešní době vyskytuje na území Polska a pro kterého je charakteristický pohyb v zasněženém prostředí. Že by nám tedy nový Zaklínač představil dosud neviděnou školu Rysa?