Technologie Nanite v nové generaci Unreal Enginu dokáže vykreslit až milion objektů ve filmové kvalitě při 60 snímcích za sekundu, tvrdí zástupci společnosti Epic Games, kteří detailněji promluvili o nové verzi svého enginu. Unreal Engine 5 je dle slov Epicu ideálním nástrojem pro next-gen hry.

Schopnosti Unreal Enginu 5 byly prezentovány v technologickém demu Lumen in the Land of Nanite, které před dvěma měsíci běželo v reálném čase na konzoli PlayStation 5. V Epic Games jsou z nové generace konzole od Sony hodně nadšeni a sám generální ředitel tvůrců Fortnite mluví o PS5 v superlativech a vyzdvihuje podle něj dokonalou architekturu, která skvěle spojuje SSD disk, grafický výkon, procesor a rychlost pamětí.

K prezentaci z poloviny května letošního roku se vrátil Marcus Wassmer. Technický šéf Epicu se soustředil na technologii Nanite využitou v Unreal Enginu 5. Jde o nový systém virtualizované mikropolygonální geometrie. Vývojářům umožňuje importovat modely a assety v kinematografické kvality do her v reálném čase. Nic z toho nebylo dříve možné. Kromě toho Nanite podporuje velmi vysoký počet objektů na obrazovce.

Přečtěte si také: Sony investovala 250 milionů dolarů do Epic Games, aby posílila stávající spolupráci

Ukázka Lumen in the Land of Nanite běžela na PS5 v rozlišení 1440p při 30fps, ale podle slov Wassmera má PS5 snadno zvládnout to samé v rychlosti 60 snímků za sekundu. Demo bylo dobře optimalizováno a využilo pouze kolem 4,5 ms rychlosti grafického čipu pro vykreslení, což je asi 1/4 rychlosti, a pouze 768 MB paměti RAM, a to i přesto, že jsme viděli obrovské množství polygonů. Jen pro představu, jedna socha v demu obsahovala 33 milionů polygonů a většina z nich vypadá, že textury jsou velmi detailní a tvořeny malými polygony ve velikosti pixelů. Sochy ve scéně níže obsahují 16 miliard polygonů.

A co poslední část dema, kdy dívka letí údolím? Během této scény se objevilo asi 50 000 objektů v kinematografické kvalitě (prý až v rozlišení 8K). Wassmer tvrdí, že Nanite dokáže snadno vykreslit až milion objektů ve filmové kvalitě. To vše na konzolích nové generace.

To jsou vše působivé informace, které přinášejí vývojářům zajímavé možnosti. Přesto má ale technologie Epicu určitá omezení. Wassmer připouští, že Natine musejí ještě vylepšit. V současné době technologie nedokáže vykreslit průsvitné nebo neohebné materiály jako je tráva a vlasy. Tady máme důvod, proč je demo zasazeno do skalnatého pouštního prostředí. Tyto nedostatky mohou tvůrci her překonat, když Natine budou kombinovat se starou technologií Unreal Enginu. Tyto kombinace jsou libovolné.

Další důležitou součástí Unreal Enginu 5 je technologie Lumen, jež je vytvořena pro lepší nasvícení scén. Vše v reálném čase, ale zatím Lumen nedokáže nahradit ray tracing. Vypadá to, že právě Lumen je důvodem, proč technologické demo běželo na PS5 pouze v 30fps. Epic totiž přiznává, že Lumen momentálně nepodporuje 60fps, ale pracují na optimalizaci, aby bylo možné Lumen využívat při 60fps. V Epicu doufají, že se jim to povede do uvedení PlayStationu 5 a Xboxu Series X na trh, tedy do konce letošního roku. Až čas ale ukáže, jak dokážou vývojáři nové technologie ve svých hrách využít, jak si poradí s optimalizací a se vším, co je při vývoji hry čeká.

Z předností Unreal Enginu 5 jsou nadšeni také v Microsoftu. Studia v rámci divize Xbox Game Studios mají novou verzi enginu Epicu použít pro své připravované hry. Jistotou je, že na Unreal Enginu 5 je postavena akční adventura Senua's Saga: Hellblade II od studia Ninja Theory.