Jen málokterý herní produkt v loňském roce doprovázelo tolik kontroverzí a problémů jako Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition, zcela marný pokus o remaster GTA 3, GTA: Vice City a GTA: San Andreas v Unreal 4 Enginu. Nepřeberné množství nových bugů, zachování všech starých chyb, po všech směrech mizerná a odfláknutá audiovizuální stránka, otřesná optimalizace na všech platformách, nálezy poznámek s vulgarismy v herním kódu, přítomnost skladeb, kterým vypršela licence, odstranění původních verzí her z prodeje... tohle všechno bylo celému projektu vytýkáno nejen v naší recenzi, ze které si rádoby nová podoba klasické GTA trilogie odnesla nelichotivé 3 body z 10.

Přestože v týdnech po vydání došlo ze strany studia Rockstar Games a týmu Grove Street Games, jenž má pokus o remastery na svědomí, k vydání několika patchů a oprav, stále tu máme velmi neuspokojivý produkt, který je téměř po všech směrech horší než původní verze. A jelikož původní verze pochází z let 2001, 2002 a 2004, jde o obzvlášť velkou ostudu, která rozhodně neměla dobrý vliv na pověst Rockstaru. Je tu ale jedno velké „ale“. Protože značky Grand Theft Auto a Rockstar Games stále dokážou přitáhnout značné množství zájemců, po komerční stránce bylo vydání remasterů samozřejmě úspěšné.

To nově potvrdil Strauss Zelnick, generální ředitel společnosti Take-Two Interactive, jež vlastní i Rockstar Games. Zelnick krátce promluvil o dopadu (ani ve snu definitivní) GTA trilogie v rozhovoru pro server CNBC, který se primárně týkal nedávného odkoupení společnosti Zynga. V reakci na připomínku tvrzení vedení Take-Two, že k vydání nových produktů dojde až v okamžiku, kdy jsou opravdu připravené, přitom zaujme nejen potvrzení, že z hlediska prodejů vážně nešlo o propadák, ale také Zelnickův pohled na všechny zmíněné problémy celého paskvilu.

„Pokud jde o GTA Trilogy, to ve skutečnosti nebyl nový titul. Byl to remaster již existujících titulů. Na začátku jsme měli glitch, ale ten glitch byl vyřešen. A tomuto titulu se v rámci společnosti dařilo vážně skvěle. Takže máme opravdu radost. Do budoucna máme úžasný plán.“

Ano, Strauss Zelnick hovoří o tom nepřeberném množství chyb, bugů, nedodělků a nedostatků jako o glitchi. V jednotném čísle. Ve vztahu ke všem zákazníkům, kteří si rozbité remastery GTA koupili, je takové prohlášení nevýslovná drzost. Navíc vytváří dojem, že je Zelnick zcela odtržen od reality, ve které se z The Definitive Edition stal z hlediska přijetí kritiků a fanoušků dost možná nejvýraznější herní průšvih roku 2021, a že vůbec nerozumí pojmům spojeným s vývojem softwaru.

Podobně jako při občasném pohledu na českou i světovou politiku si tak musí člověk říkat, jak je sakra možné, že někdo, kdo dosáhne tak vysoké pozice, dokáže z pusy vypustit takový nesmysl. Ale jak sám Zelnick říká, prodeje byly skvělé. A na ničem jiném zjevně nezáleží. Tak na to pamatujme, až zase nějaký velký herní vydavatel oznámí pokus o remaster libovolné herní klasiky. Nebo až se bude příště někdo z Take-Two v přestávkách mezi registrováním ochranných známek na každé slovo na této planetě dušovat, že jde vydavateli o vydávání co nejkvalitnějších produktů.