Od vydání remasterované trilogie Mass Effectu už uběhl nějaký čas. Kolekce souhrnně nazvaná Mass Effect: Legendary Edition koneckonců vyšla v polovině letošního května/mája a za těch několik měsíců stihlo dokončit celou trilogii slušné množství hráčů. Nyní tu tak máme oficiální statistiky komunity, které byly zveřejněny na sociálních sítích a které ukazují některá více a některá o poznání méně očekávaná fakta. Také obsahují víc než dost spoilerů, takže jestli máte ještě sérii před sebou, čtěte dál na vlastní nebezpečí.

Příliš by nás nemělo překvapovat, že i když je v posledních letech v oficiálních kruzích čím dál častěji využívána ženská verze hlavní postavy, obecně známá jednoduše jako FemShep, větší část hráčů stále volí mužského velitele Sheparda. Konkrétně se ho ujalo 68 % hráčů. Nejpopulárnější herní třídou je pak Soldier, který ve statistikách září se 40% podílem, což už nemusí být tak očividná věc.

Nezapomínejme totiž na to, že Soldier je dost možná nejvíce přímočarou třídou. Napříč celou trilogií kupříkladu nemůže ovládnout žádné biotické schopnosti, pokud pomineme jisté výhody plynoucí z dokončení DLC Omega pro Mass Effect 3. Dokazuje to snad, že větší část zájemců chce hrát Mass Effect jako prostou střílečku? Nebo že jsou na biotické a další speciální schopnosti vhodnější společníci? To bohužel ze statistik vyčíst nelze.

Když už je řeč o společnících, s nimi souvisí pravděpodobně nejzajímavější část nově zveřejněných statistik. Mezi ty více očekávané výsledky bychom mohli počítat podíl záchrany Ashley a Kaidana v prvním díle. Ashley je na tom sice o něco lépe, protože byla zachráněna v 60 % případů, ale upřímně řečeno, Kaidan mohl v téhle soutěži dopadnout mnohem hůř. Oproti tomu Wrex si opravdu nemá na co stěžovat, jelikož události na planetě Virmire v prvním Mass Effectu přežil v působivých 94 % případů. To jen potvrzuje, že kroganský žoldák patří mezi nejoblíbenější postavy z celé série, na nichž fanouškům záleží.

Přežití Wrexe totiž není úplná samozřejmost nebo volba, kterou může hráč snadno učinit na místě. Je k němu potřeba buď splnění určitého vedlejšího úkolu, dostatečně dobré statistiky vaší postavy v oblasti ukecávání či vyhrožování nebo velmi opatrné našlapování během rozhodujícího dialogu. Také královna Rachni dopadla velmi dobře, jelikož se ji v prvním díle rozhodlo zabít jen 7 % hráčů. V Mass Effectu 3 už však královnu zachránilo jen 33 % Shepardů.

Pozoruhodné jsou pak statistiky pravděpodobnosti přežití konce Mass Effectu 2. Na prvním místě je zcela samozřejmě Garrus. Se světem by asi bylo něco hodně v nepořádku, kdyby tomu bylo jinak. Na druhém místě je ale z nějakého důvodu Jacob, který není vždy skloňován v souvislosti s nejoblíbenějšími společníky. Ještě více zarážející jsou pak poslední příčky tohoto žebříčku, které z nějakého záhadného důvodu obývá Tali a Mordin. Nad tím se dá jen nevěřícně kroutit hlavou, oba koneckonců také patří mezi nejoblíbenější postavy celé trilogie. Tento prazvláštní výsledek alespoň částečně napravují statistiky obliby společníků v prvním díle, jimž přirozeně kraluje Garrus, ale už na druhém místě je Tali.

Se společnicí se zálibou v napodobování zvuků lodi Normandy souvisí ještě pár dalších statistik. Na planetě Rannoch ve třetím díle se podařilo dosáhnout míru mezi kvariany a gethy v 80 % případů a jen 4 % hráčů se podařilo zařídit Tali v Mass Effectu 2 vyhnání z kvarianské flotily. Slavit mohou také krogané, jelikož 96 % hráčů zajistilo vyléčení genofágu. Mimo jiné se jedná o další důkazy skutečnosti, že většina fanoušků ráda plní vše, co se dá, protože neutralizace genofágu ani mír na Rannochu nepatří mezi výsledky, kterých by bylo možné dosáhnout s prstem v nose, zvlášť když Mass Effectem 3 prosvištíte co nejrychleji.

Přečtěte si také: Veteráni z PlayStationu založili studio s investicí 100 milionů dolarů

Statistiky se pak zabývají i určitými velmi specifickými záležitostmi, zejména počtem případů, kdy protivná novinářka Khalisah al-Jilani dostala od hráčů ránu pěstí. Těm, kteří Mass Effect neznají, nejspíš něco takového připadá barbarské. Ať už je tomu ale jakkoliv těžké uvěřit, flákanec pro al-Jilani je v komunitě poměrně oblíbený. Konkrétně k němu došlo v 68 % případů, za což může mimo jiné fakt, že pokud se k němu postupně uchýlíte ve všech třech hrách, celá konfrontace s reportérkou je čím dál zajímavější a zábavnější. Stačí se podívat na video níže, pořízené ještě v originální verzi trilogie.

Na tomto místě je pak třeba podotknout, že se pokaždé jedná o volbu vztahující se k dráze Renegade, která je obdobou temné strany. Statistiky však vůbec neřeší, kolik procent hráčů jde cestou renegáta a kdo svatouškovského Paragona, nicméně v minulosti se různí vývojáři z BioWare již mnohokrát nechali slyšet, že absolutní většina fanoušků obvykle volí dobro. Poslední nově zveřejněný údaj je každopádně spíše vtípkem na adresu fanoušků a pochopí ho snad jen ti, kteří v úvodu prvního dílu trávili čas plněním vedlejšího úkolu spojeného se skenováním správců (Keeperů). My k tomu řekneme asi jen tolik, že přece není tak těžké ani ostudné najít si v případě záseku či nedostatečně spolehlivé paměti šikovné video na YouTube.