Nedávné oznámení Star Wars: Squadrons od EA a studia Motive, první Star Wars hry po několika letech, která je zcela zaměřená na boj hvězdných stíhaček, nepochybně udělala radost mnoha skalním fanouškům předaleké galaxie. Těm, kteří současný svět Star Wars tolik neznají, však mohou některé reálie a prvky, které jsou ve hře k vidění, připadat matoucí. Zároveň se mohou ptát, za co a proti komu vlastně mají v kokpitech různorodých stíhaček bojovat. Pokud právě zvedáte ruku na znamení, že do této skupiny patříte, jste na správném místě. Z našeho předešlého zpravodajství můžete vyčíst, co vás čeká po herní stránce, a nyní si pojďme rozebrat, kde se projekt Squadrons nachází na časové ose Star Wars ságy a co si bere z aktuálního kánonu.

KVARTETO STÍHAČEK NA OBOU STRANÁCH

V první řadě je třeba zdůraznit, že Star Wars: Squadrons je skutečně plně kanonický počin. Singleplayerová kampaň ani multiplayerové bitvy se neodehrávají v nějaké alternativní realitě, která na zbytek světa Star Wars nemá vliv. Právě naopak, veškerý obsah hry je součástí stávajícího kánonu, do kterého patří nejen všechny filmy, ale také veškeré seriály, knihy, komiksy nebo videohry, které vyšly zhruba od roku 2014. Nad tím vším bdí správce značky Star Wars, společnost Lucasfilm, a skupina známá jako Lucasfilm Story Group. Ta se stará o to, aby každý jednotlivý projekt se značkou Star Wars, jenž má nějaký příběh, hladce zapadal do celkového kánonu a do jedné jediné časové linie. Dohlíží tedy i na Squadrons, což je znát od chvíle, kdy jsme hru mohli poprvé vidět v akci.

Už tehdy, při vydání prvního traileru, se začaly objevovat otázky, v jaké době budeme létat ve vesmíru. Na první pohled se nabízí období původní filmové trilogie. Stačí se podívat na všudypřítomné imperiální hvězdné destruktory. V samotných bitvách pak převládají imperiální stíhačky TIE a povstalecké X-Wingy a Y-Wingy, známé již z prvního Star Wars filmu, který později dostal označení čtvrté epizody a podtitul Nová naděje. Také tu máme TIE Bombery z filmu Impérium vrací úder, případně TIE Interceptory a A-Wingy, jež si odbyly premiéru v Návratu Jediho (nebo Návratu Jediů, dáváte-li přednost novějšímu českému názvu).

Zapomenout nesmíme ani na transporty U-Wing a TIE Reaper, které uzavírají nabídku čtyř různorodých stíhaček na každé straně konfliktu. Tato vozidla se zrodila díky filmu Rogue One: Star Wars Story z roku 2016, dějově těsně předcházejícímu Nové naději. Nikde přitom není ani stopy po droidech či klonech a také nikde nezáří bílé zbroje Prvního řádu, což zcela vylučuje období prequelů a Klonových válek či nové filmové trilogie. Hlavní slovo mají převážně tradiční oranžové kombinézy povstaleckých pilotů. Takže budeme bojovat v éře původní trilogie, že ano?

ROK CHAOSU

Odpověď však zní ne. Nebo ne tak docela. Prolog Squadrons se sice odehrává v této době, ale po jeho dokončení vám tvůrci dají na výběr, zda chcete pokračovat v singleplayerové kampani nebo se rovnou pustíte do multiplayeru. A obě složky hry se podobně jako kampaň Battlefrontu 2 od EA odehrávají ve zhruba ročním období mezi Návratem Jediho, tedy zničením druhé Hvězdy smrti, a bitvou o planetu Jakku. Ta zajistila konečné vítězství sil povstalců, kteří po porážce císaře Palpatina založili Novou republiku, nad Galaktickým impériem. Pozůstatky bitvy lze spatřit v sedmé filmové epizodě s podtitulem Síla se probouzí, přímo se jí zúčastníte v bojích Battlefrontu z roku 2015 a v kampani Battlefrontu 2 a asi nejvíc prostoru pak dostává ve fantastické knize Ztracené hvězdy a v poslední části rozporuplně přijímané knižní trilogie Aftermath.

Bitva o pouštní planetu Jakku měla být původně past pro novorepublikové síly a jeden z důkazů o nedozírné císařově ješitnosti v duchu myšlenky „když nemůžu žít já, nemůže žít nikdo“. V měsících předcházející konečné bitvě tak imperiální síly plnily Palpatinovy poslední oficiální rozkazy, které nařizovaly zničení vybraných planet pod záštitou akce nazvané Operation: Cinder, a na Jakku se posléze měly naposled střetnout s Novou republikou, aby v rozhodujícím okamžiku došlo ke zničení obou stran. Nakonec ale všechno dopadlo poněkud jinak. Nová republika zvítězila a zajistila pro galaxii zhruba třicetiletý mír, Impérium oficiálně kapitulovalo a část imperiálních sil v čele s loajální admirálkou Rae Sloane unikla do Neznámých oblastí galaxie, aby se mohl zrodit První řád.

Tak formálně skončila Galaktická občanská válka, přičemž ono roční období mezi Návratem Jediho a bitvou o Jakku je pro obě strany bouřlivým a nestabilním časem. Aliance musí ustát přerod z povstaleckého hnutí ve formální galaktickou vládu a najít cestu k co nejrychlejší porážce Impéria. Impérium se zase vypořádává s (domnělou) smrtí Senát… pardon, císaře Palpatina a se stále nižší šancí na konečné vítězství. Tyto těžké časy mimo jiné nutí obě strany k závodům ve zbrojení, čímž tvůrci vysvětlují skutečnost, že i na straně Impéria budeme moci upravovat jednotlivé stíhačky. A to nejen po stránce výkonu a výzbroje, ale i vzhledu. Něco, co by bylo za dob největší slávy Palpatinova režimu nemyslitelné, je vlivem stále horší morálky a zoufalejší snahy vyhrát čím dál běžnější jev.

HRDINOVÉ NA OBOU STRANÁCH?

Dané období také definuje, co si tvůrci mohou vypůjčit z ostatních projektů se značkou Star Wars. Už jsme zmínili stíhačky z původní filmové trilogie a Rogue One, všímaví fanoušci si mohli v prvním traileru nebo v záběrech z hraní všimnout také několika známých postav. S jistotou tedy víme, že se ve Squadrons objeví Wedge Antilles, věrný wingman Luka Skywalkera, jenž sehrál svou roli v každém filmu z původní trilogie. V poslední době jste se s ním mohli setkat zejména v knize Resistance Reborn či ve filmu Vzestup Skywalkera, kde však měl pouhý štěk.

Druhou povědomou osobou je již zmíněná admirálka Rae Sloane známá nejen z knižní trilogie Aftermath, ale třeba i z knihy Nový úsvit. Svou účast potvrdila ještě generálka Hera Syndulla, jedna z hlavních postav animovaného seriálu Povstalci (Rebels), která má větší roli také v Novém úsvitu nebo v aktuálně rozpracované knižní trilogii Alphabet Squadron. Ta má navíc na Star Wars: Squadrons přímý vliv. V první knize trilogie se totiž poprvé objevila eskadra Vanguard, operující z Temperance, moncalamarianského křižníku MC75. A právě v jejích řadách budeme při hraní bojovat na straně Nové republiky. Její protějšek, imperiální eskadra Titan se sídlem na palubě hvězdného destruktoru Overseer, se však dosud nikde neobjevila, tudíž byla vytvořena přímo pro potřeby hry.

Hra se ale samozřejmě nebude spoléhat jen na již známé postavy, takže se během hraní setkáme i s novými figurami. Zatím víme o zkušeném pilotovi a instruktorovi Lindonu Javesovi, jemuž bylo svěřeno velení nad eskadrou Vanguard. Na jeho jméno je sice možné narazit již v první knize trilogie Alphabet Squadron i v čerstvě vydaném druhém díle s názvem Shadow Fall, ale plnohodnotnou roli dostane až ve Star Wars: Squadrons. I Javes má však ve hře svůj protějšek, kterým je rodačka z Coruscantu Terisa Kerrill. Přestože jde o mladé ucho, díky loajalitě k Impériu, které dalo jejímu životu smysl a možnost uniknout životu v chudobě, se dokázala vyšplhat po hodnostním žebříčku až k dohledu nad eskadrou Titan.

CESTOVÁNÍ PO GALAXII

Prostřednictvím Squadrons obohatí stávající kánon Star Wars ságy také různorodé, čerstvě navržené lokace. Při hraní tak budeme bojovat třeba poblíž ledového prstence Esseles, kde Impérium ukrývá stanici se zaměřením na rušení nepřátelské komunikace. Loděnice Nadiri v sektoru Bormea zase ukrývají zařízení pro konstrukci prototypu velmi silné válečné lodi Starhawk, postavené ze zbytků Hvězdných destruktorů. 

Přestože lodě třídy Starhawk se dočkaly zmínky či prostoru hned v několika Star Wars titulech, až díky Squadrons přímo uvidíme, kde byly poprvé postaveny. Mimochodem, zde se opět dostává ke slovu kniha Shadow Fall, v níž se Hera Syndulla zmiňuje o tom, že eskadra Vanguard plní speciální úkol v sektoru Bormea. Můžete tedy třikrát hádat, co ten úkol asi zahrnuje.

Díky hře si v aktuálním kánonu odbude premiéru také Sissubo, sedmá planeta soustavy Chandrila obklopená pozůstatky imperiálních plavidel. Nebezpečné prostředí pro jakýkoliv let vesmírem pak představuje měsíc Galitan, z něhož se vlivem působení mlhoviny Ringali stal pás asteroidů, a část Expanzního regionu zvaná Zavian Abyss. Zde čekají na každého pilota asteroidy nabité elektřinou a vraky těch méně šťastných cestovatelů. Nabídku lokalit Star Wars: Squadrons pak uzavírá i jedno dobře známé místo, a to Yavin Prime, plynný obr, kolem kterého obíhá měsíc Yavin 4. Na něm měli povstalci základnu v Nové naději a Rogue One.

Z ostatních kanonických Star Wars projektů si tvůrci vypůjčili i řadu dalších, ne tak výrazných prvků nebo motivů. Nejednomu fanouškovi jistě udělalo radost představení možnosti vyzdobit si kokpit dle svého, třeba figurkou Ewoka nebo holografickou figurkou z Dejariku, hološachů viděných na palubě lodi Millennium Falcon v Nové naději, Vzestupu Skywalkera a ve filmu Solo: Star Wars Story. Z něj si zase tvůrci pro potřeby editoru vlastního novorepublikového pilota vypůjčili rasu obyvatel planety Mimban, na níž se odehrála působivá noční bitva a kde se Han Solo poprvé potkal s Chewbaccou.

Přečtěte si také: Vesmírná střílečka Star Wars: Squadrons v prvních gameplay záběrech

Vše zkrátka nasvědčuje tomu, že i když nebude Star Wars: Squadrons tak rozsáhlý projekt jako Battlefront 2 nebo Star Wars Jedi: Fallen Order, bude těžit z aktuálního kánonu maximum a navíc do něj i něco přidá. Už nyní je zkrátka jasné, že Squadrons je hra, která bude kánonu zcela věrná a ve které najdeme z hlediska zasazení a reálií vše, co bychom si v souvislosti s možností stát se pilotem během konfliktu Nové republiky a Impéria mohli přát. Ze současného pohledu chybí snad jen povstalecké stíhačky B-Wing z Návratu Jediho a imperiální TIE Defendery, které byly kanonizovány díky seriálu Povstalci a knižní trilogii o velkoadmirálu Thrawnovi. Třeba si je ale tvůrci šetří na případný dodatečný obsah. Hlavní však je, abychom se letos v říjnu dočkali letecké hry, která je nejen věrná kánonu Star Wars, ale také zábavná. Jak známe EA, tak se… o kvalitách výsledného produktu přesvědčíme po vydání.

Na úplný závěr tu máme jednu zajímavost dokazující, že ani dohled Lucasfilm Story Group nad celým kánonem Star Wars vždy nezajistí stoprocentní návaznost, soudržnost a správnost všech informací. V již zmíněné knize Shadow Fall narazíte kromě poznámek o eskadře Vanguard a jejím veliteli Lindonu Javesovi na taktéž zmíněnou mateřskou loď Temperance. Problém však je, že v knize nejde o moncalamarianský křižník MC75, nýbrž o fregatu EF76 Nebulon-B, což je prý chyba, která bude snad opravena v pozdějších vydáních knihy. Inu, jak by řekl Tom Angelo z Mafie: „Sorry, ale i mistr tesař se někdy utne.”