Téměř měsíc se obě strany největšího letošního sporu v herní sféře připravovaly na soudní slyšení před soudkyní Yvonne Gonzalez u kalifornského soudu. Nakonec i přes koronavirové omezení se tato očekávaná událost odehrála a jak se zřejmě předpokládalo, ani tříhodinová videokonference nepřinesla žádný závěr. Ba naopak, celý proces se potáhne ještě mnohem delší dobu, jelikož zmiňovaná soudkyně podala návrh na to, aby o případě nerozhodoval jen jediný člověk, ale celá porota.

O co tady vlastně jde? Věřím, že většina z vás určitě tuší, ale pro jistotu vás odkážu na jeden díl z našeho INDIAN NOW, kde nám Fiola podrobně představil začátek celého sporu.

Soudkyně Yvonne Gonzalez koncem srpna poté rozhodla, že Apple nemá žádné právo omezit přístup k vývojovým nástrojům pro Unreal Engine. Americká firma totiž chtěla kromě Fortnite z App Store smazat také podporu pro Unreal Engine, což by mělo vliv na všechny hry běžící na této populární technologii. Epicu se v tomto případě zastal i Microsoft. Epic Games pak požádal kalifornský soud, aby nařídil vrácení Fortnite do App Store a první slyšení proběhlo 28.9. 

„Osobně si myslím, že by měl být tento případ projednán před porotou. Myslím si, že tento případ je velice důležitý na to, aby jej řešil pouze jeden porotce,“ nechala se slyšet soudkyně Gonzalez. Dle jejího uvážení totiž stejný princip poplatků používají i jiné firmy, jako je Microsoft, Nintendo či Sony. Apple se tak dle jejích slov od ostatních neliší.

Mnohé argumenty, které při samotném slyšení padly, jste již určitě několikrát slyšeli. Epic zde opakovaně tvrdil, že Apple uplatňuje monopolní praktiky a brání tak ostatním v soutěžení tím, že nedovoluje přijímat přímé platby. Na druhou stranu technologický gigant Apple říká, že za veškerou škodu si může Epic Games sám, protože se záměrně rozhodl nedodržovat pravidla pro vývojáře, která podepsal před lety. Navíc by v tomhle sporu společnost mohla pokračovat, i kdyby platební bránu odstranila, což Epic odmítá a stále tak přichází o hráčskou komunitu. 

Soudní slyšení však přineslo i nové zajímavé informace. V první řadě Epic Games prohlásil, že se Apple stal monopolem v roce 2018, tedy v momentě, kdy na trh dorazil Fortnite, a také v tom momentě, kdy všechna jednání mezi těmito dvěma společnostmi selhala během letošního léta. Tohle vše přinutilo Epic k přidání aktualizace s přímým obchodem, a proto považuje tento případ za tak naléhavý.

Soudkyně také hledala důvod, proč si vývojáři populárního Fortnite vybrali problémový Apple s jeho 30 %, když je to evidentně průmyslový standard. Gary Bornstein zastupující Epic Games řekl, že uživatelé iOS jsou pro vývojáře nejvzácnější, jelikož 63 % uživatelů iOS verze Fortnite hrají jen a pouze na platformě Apple. Navíc tito hráči utrácejí ve hře více než uživatelé Androidu. Právníci také zjistili, že od té doby, co byl Fortnite odstraněn z App Store, tak počet aktivních hráčů na této platformě klesl až o 60 %, a to jen proto, že Apple neumožňuje vývojářům otevřít ve svých hrách vlastní obchod. Nejvíce zarážející však podle právníků je, že aplikace s fyzickými službami, jako je Lyft nebo Uber či dokonce video aplikace jako je Amazon Prime, mohou v systému iOS používat přímé nebo alternativní platební systémy.

Apple zase na obranu prohlásil, že Epic nepřinesl dostatečný důkaz, že těch 60 % hráčů, kteří přestali Fortnite hrát, nepřešlo jen na jinou doposud dostupnou platformu, kde nadále utrácejí své peníze. Navíc dle jejich statistiky existovalo jen 10 % hráčů, kteří na iOS hráli Fortnite pravidelně. Dle jejich tvrzení, s čímž souhlasila i soudkyně Gonzalez, nákupy v aplikacích pro věci, jako jsou hry, nejsou samostatným produktem. Na to ale Epic Games zareagoval, že jejich riskantní tah s přidáním přímého obchodu dokázal, že existuje poptávka po takovém druhu obchodu. Mezi 13. a 27. 8. totiž přímé platby využívalo 54 % hráčů Fortnite pro iOS. 

Soudce nadále souhlasil, že Epic Games ve svém jednání při přidání nedovoleného obchodu jednal značně nečestně. Na to však právníci vývojářské firmy odpověděli, že celá akce musela být takto připravená, jelikož věděli, že se Apple bude mstít. „Soupeříme s největší společností na světě, která s námi bojuje tvrdě a věděli jsme to,“ řekla právnička Katherine Forrester.

Epic po Applu nepožaduje žádnou náhradu škod. Chce však, aby se jejich Fortnite mohl vrátit zpět na App Store a mohl i nadále používat svůj obchod obcházející 30% poplatky. Apple zase po Epic Games požaduje náhradu vzniklých škod včetně poplatků za soudní řízení, právníky a podobné věci. Navíc vyžaduje, aby byly vráceny všechny zisky, které společnost Epic obdržela při porušení smluvních podmínek. 

Soudkyně Yvonne Gonzalez předpokládá, že se případ dostane před porotu v červenci/júli roku 2021. Do té doby mají právníci čas zajistit dostatek důkazů pro to, aby porotce přesvědčili o své pravdě. A co vy, na které straně barikády stojíte?