PlayStation hitům na počítačích se daří. O PC verze Horizon Zero Dawn, God of War a Days Gone je u hráčů zájem. Sony si uvědomuje příležitost a chce na tyto trhy výrazně expandovat.

Prezident divize PlayStation prohlásil, že do roku 2025 chce polovinu nových her vydávat na počítače a mobilní zařízení. To znamená, že polovina vydaných her (v daném roce) nebude exkluzivitou pro konzole PlayStation.

SINGLEPLAYEROVÉ HRY JSOU ÚZKOU ČÁSTÍ TRHU

Dalším směrem Sony jsou živé služby. Týmy PlayStation Studios pracují nejen na příběhových singleplayerových hrách, které stojí za úspěchem konzole PlayStation 4, ale také na takzvaných live service titulech. V příštích letech jich chce Sony vydat alespoň 12. Sem se mimo jiné počítá série MLB: The Show, která vychází každoročně a za poslední dva roky se z PlayStationu rozšířila na Xbox a letos i na Nintendo Switch.

Jim Ryan uvedl, že historicky se jim dařilo přinášet silné portfolio příběhově bohatých a graficky krásných her pro jednoho hráče. Problémem je, že je to poměrně úzká část herního trhu.

„Rozšířením na PC a mobilní zařízení, a nutno říct... také na live service, máme možnost přejít ze situace, kdy jsme byli přítomni ve velmi úzkém segmentu celkové trhu s herním softwarem, do situace, kdy jsme přítomni prakticky všude,“ řekl Ryan.

„Myslím si, že pokud to uděláme správně, pokud to provedeme inteligentně a excelentně, možnosti výrazného růstu počtu lidí, kteří hrají naše hry, počtu lidí, kteří si naše hry užívají, a počtu lidí, kteří za naše hry utrácejí peníze, jsou exponenciálně velké.“

„Pokud se nám podaří vydat část z 12 live service her, které vyvíjíme v PlayStation Studios... pokud jen část z nich bude mít kritický a komerční úspěch, pak to bude mít časem zcela transformační dopad na naši obchodní strukturu.“

Pak Ryan ukázal grafiku. Na té je vidět, že ve finančním roce 2019 se společnost soustředila téměř výhradně na PS4, zatímco během pouhých tří let chce korporace expandovat na tři trhy: PS5 (54 %), PC (27 %) a mobilní zařízení (19 %).

VĚTŠÍ INVESTICE DO VÝVOJE HER

Sony hodlá postupně investovat více a více peněz do live service her. Ve fiskálním roce 2019 investovala 88 % do singleplayerových her a 12 % do live service. Ve fiskálním roce 2022 to bude 51 % do singleplayeru a 49 % do live service. Do fiskálního roku 2025 chce japonská společnost téměř zdvojnásobit investice do vývoje a rozdělit je takto: 55 % do live service a 45 % do titulů pro jednoho hráče.

Tohle nebude moc po chuti fanouškům PlayStationu. Je ale nutné si uvědomit, že i přes změnu proporcí bude Sony do singleplayerových her investovat více než nyní. To je také důvod, proč byla Sony ochotna za studio Bungie s Destiny zaplatit 3,6 miliardy dolarů. Přitom Bungie zůstanou týmem pracujícím na multiplatformních hrách. Sony od vývojářů chce pomoc s live service.

V současném fiskálním roce chce Sony vydat celkem tři live service hry. Mezi nimi je nové MLB The Show, ale nepočítá se do toho Destiny. Za live service tituly bere firma ty, které nemají konec.

Navíc se na mobily s operačními systémy Android a iOS dostanou některé z ikonických značek PlayStationu. První kousky si máme zahrát do konce března 2023.

Z grafu je také jasně patrné, že postupně přestanou vycházet hry na PlayStation 4.

PRODEJE PC HER OD PLAYSTATIONU:

Sony ve fiskálním roce 2021 na PC hrách vydělala 80 milionů dolarů, zatímco ve stejném období předchozího roku to bylo 35 milionů dolarů. V roce 2022 chce společnost z počítačů získat až 300 milionů dolarů.

Není divu, že Sony před časem koupila studio Nixxes Software, které má za sebou PC verze her jako Tomb Raider, Deus Ex, Hitman a Thief.

Na PC během léta vyjde Uncharted: The Legacy of Thieves Collection (remastery her Uncharted 4 a Uncharted: Lost Legacy s českými titulky).

Ostatně, navýšení vydaných PlayStation her na PC jde ruku v ruce se spekulacemi z nedávné doby. Ty tvrdily, že Sony vývojem PC verzí pověřila i svá přední studia. Vznikat mají PC verze God of War Ragnarök, Ratchet & Clank Rift Apart, Demon's Souls, Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7, Ghost of Tsushima a dalších. Více zde.

VYŠŠÍ INVESTICE DO NOVÝCH ZNAČEK

Sony plánuje v nadcházejících letech investovat mnohem více do nových značek, prakticky stejným dílem jako do těch stávajících.

V roce 2019 směřovalo 77 % investic do zavedených značek (mj. pokračování her) a pouze 23 % do nových značek. V posledním fiskálním roce činil podíl starých značek 66 % a nových 34 %, přičemž investice stále rostou.

Ve fiskálním roce 2025 investice dále porostou a jejich podíl bude 50/50.

Investicemi do duševního vlastnictví Sony nemyslí pouze videohry, ale i další typy produktů, které je přesahují, jako jsou filmy, televizní seriály a další. Dnes byly také oznámeny seriály Horizon, God of War a Gran Turismo. Více zde.