Od vydání GTA 5 pro PC v roce 2015 od Rockstaru znělo rázné ticho, kromě nepříliš významných aktualizací a spekulací jsme se ničeho nového stále nedočkávali. Signál přišel až s červencem/júnem, kdy Take Two zakázalo oblíbené modifikace pro GTA 3, Vice City i San Andreas, které v porovnání s oficiálním později představeným remasterem často vypadají lépe, ale o tom až později.

Oběťmi se staly oblíbené mody pro GTA 3, GTA: Vice City a GTA: San Andreas. Seznam zahrnuje mimo jiné modifikaci pro GTA 5 Vice City Overhaul, totální konverzaci Vice City, která portuje GTA 3 na engine Vice City, GTA Underground se spojením několika map do jedné rozsáhlé hry nebo Vice Cry s implementací textur ve vysokém rozlišení a s vylepšenými modely do GTA: Vice City. Zmizely také modifikace přenášející do GTA: San Andreas dva díly vydané exkluzivně na konzolích Sony - Liberty City Stories a Vice City Stories.

Modifikace byly odebrány podle autorského práva, je tak pravděpodobné, že v právu je právě Take Two.

Na fóru věnovaném sérii GTA se mezitím v tichosti změnilo ustanovení v pravidlech pro používání her k úpravám. Až do roku 2019 bylo uvedeno, že společnost povoluje úpravy svých her, pokud se týkají obsahu pro jednoho hráče. V nejnovější verzi byla tato informace nahrazena poznámkou, která obsahuje oddíl zdůrazňující, že povolení se nevztahuje na používání důležitých značek Take-Two, vytváření nových her, příběhů, map a misí.

Smazání už tehdy podnítilo spekulace o tom, že se předělávka trilogie nejspíš blíží. Nemýlily se, brzy jsme se dočkali oficiálního představení vzbuzujícího dojmy, které se dají popsat jedním slovem; eh?

Ano, hry vypadají na první pohled mnohem lépe, zjevně se vylepšilo světlo, textury jsou detailnější a výrazným vylepšením prošlo i ovládání, okamžitě se ale objevily narážky na některé zvláštně vypadající modely, efekty a hlavně obličeje. 

Trailer remasterované trilogie

Pokud pak kdokoli čekal, že remasterované hry budou vypadat úplně moderně, hned s prvním trailerem mu muselo dojít, že se mýlil. Take Two to zdůvodnňuje tím, že si radši chtěli dát více práce s kvalitou a moderními technologiemi.

Nepříjemně na fanoušky z papíru koukaly i minimální požadavky; ty jsou větší než u násobně moderněji vypadajícího GTA V, kde přesně tak zůstala kvalita a moderní technologie, už asi nezjistíme.

Už to, co jsem zmiňoval, do teď může být pro mnohé od koupě odrazující, držte si ale klobouky, ještě jsme nemluvili o vydání samotném.

Už pár hodin po něm totiž celý Rockstar Launcher spadnul, kromě kupců nové trilogie si tak nezahráli ani hráči Red Dead Redemption 2 či GTA V, a to ani online verzi. Do pádu se vměstnala ještě jedna okolnost, která zájemce o remaster od hraní dále odsouvala; vývojáři v kódu zapomněli poznámky i hudbu.

Datamineři našli ve zdrojových kódech zakázanou řadu nelicencované hudby, která se ale ve složce hry nacházela.

Ještě zajímavější jsou také zapomenuté poznámky vývojářů. Z těch jsme se dozvěděli třeba že Prawn Island měl interně o dost méně mravnou přezdívku.

Ven pak vyšla nezkompilovaná verze souboru nesoucího všechny herní skripty z GTA 3, Vice City a San Andreas.

Prodej byl s omluvou obnoven v pondělí.

S oficiálním vydáním se pak svět mohl řádně podívat na to, jak moc předělávka oficiální sérii vylepšila, a kdy ji naopak zruinovala. Nechybí ani porovnání se smazanými módy, které mají vizuál v řadě případů zkrátka lepší.

Dále a dále hráči nachází případy, kdy hra zkrátka nefunguje, jak by měla. Situace trošku evokuje start Cyberpunku 2077 na konci minulého roku, který také do světa zamířil s chybami.

Na řadě míst to prostě vypadá, že vývojáři při předělávání vůbec nemysleli na detaily. Může jít třeba o kulatou matici, auta zvětšující se při viklání či mizející mosty, tohle zkrátka na tu zvýšenou pozornost věnovanou kvalitě nevypadá.

Kam Take Two s pomocí pachů novou trilogii dovede teprve uvidíme, moc se ale nejspíš už nezmění. Tohle jsme si za 6 let čekání od PC verze GTA V nezasloužili, a to ukazují hráčské dojmy i první recenze.