Včera jsme se dozvěděli, že Microsoft komisi Evropské unie předložil návrh na převzetí Activisionu Blizzard. Evropský orgán pro hospodářskou soutěž jako předběžnou lhůtu pro schválení akvizice v hodnotě 68,7 miliardy dolarů stanovil na 8. 11. tohoto roku. Do té doby musí být akvizice schválena, případně rozhodnuto o druhé, podrobnější fázi vyšetřování.

Cílem Evropské komise je zjistit, zda by spojení významně omezilo hospodářskou soutěž na trhu, například vytvořením dominantních společností, které by mohly zvýšit ceny pro spotřebitele. Ano, v případě Microsoftu, který má výhodné předplatné Xbox Game Pass a PC Game Pass, tyto obavy nedávají moc smysl. Už teď jsou ovšem náznaky o druhé fázi vyšetřování, která půjde do větší hloubky.

Kvůli obavám z porušení antimonopolních pravidel zkoumají akvizici regulační orgány po celém světě. Do hloubkového vyšetřování se začátkem září pustil britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA). Mezitím se čeká na americkou Federální obchodní komisi.

Nejhlasitějším kritikem historicky nejdražší videoherní akvizice je šéf konkurenčního PlayStationu. Jim Ryan podle zdrojů Dealreporter byl začátkem září osobně v Bruselu, aby v sídle EU vyjádřil obavy z rozšíření Microsoftu. Ryan se už dříve veřejně nechal slyšet, že má obavy ohledně dohody týkající se vydávání budoucích dílů Call of Duty. Každý díl je pravidelně bestsellerem na konzolích PlayStationu.

Stejný zdroj uvádí, že k nejnovějšímu nákupu Microsoftu na půdě EU hovořil také zástupce Googlu. I ten měl vyjádřit jisté obavy. Bohužel, detailnější informace k dispozici nejsou.

Phil Spencer, šéf herní divize Microsoftu, už dříve mírnil obavy konkurence s tím, že v den vydání bude Call of Duty dostupné na PlayStationu jako na ostatních platformách a půjde o stejnou verzi. Sony se ale tento návrh nelíbí. Dle Ryana se Microsoft zavázal pouze k tomu, že Call of Duty bude na PlayStation vycházet ještě tři roky po skončení současné dohody mezi Activisionem a Sony. Ryan nabídku označil za neadekvátní v mnoha ohledech, podle něj nezohledňovala dopad na hráče PlayStationu.

V polovině září pro britský Eurogamer reagoval mluvčí Microsoftu s tím, že vynechávání PlayStationu u Call of Duty nedává žádný obchodní smysl. Microsoft považuje Sony za lídra trhu. Podle redmonského giganta má PlayStation dominantní postavení na trhu. Tohle tvrzení může opřít mimo jiné o prodeje předešlé generace konzolí. PlayStation 4 má dvakrát více prodaných kusů než Xbox One.

ZA VŠE MŮŽE PŘEDPLATNÉ?

Největším kamenem úrazu pro Sony je dle všeho služba Game Pass. Obavy nejspíš pramení z toho, že zařazení her od Activisionu Blizzard do předplatného by mohlo ovlivnit rozhodnutí některých hráčů o koupi konzole. Ti by si kvůli Call of Duty v den vydání ve výhodném předplatném mohli místo PlayStationu vybrat Xbox.

Sony nepovažuje uvedení velkých her v den vydání v předplatným za vhodné. Podle ní se taková hra nezaplatí. Zejména v době, kdy rostou náklady. A když Microsoft získá Activision Blizzard, tak na PC a konzolích Xbox bude Call of Duty a další hry dostupné v Xbox Game Passu, zatímco na PlayStationu se budou prodávat za plnou cenu (70 dolarů/eur).

Šéf PlayStation Indies, Shuhei Yoshida, si koncem září povídal s redaktory portálu Games Industry. Prohlásil, že v Sony věří v prémiové vydání titulu při uvedení na trh. Se službou PlayStation Plus ve společnosti spíše experimentují a nové úrovně PS Plus vidí jako dodatečný zdroj příjmů v mnohem pozdějším životním cyklu her. Výjimku z pravidla tvoří například hry zaměřené na multiplayer, jako jsou Rocket League a Fall Guys, aby se v nich rychle vytvořila komunita.

„Třeba po šesti měsících, třech měsících nebo třech letech, kdy prodeje hry klesnou, může zařazení do PS Plus Extra pomoci představit tyto hry novému, širšímu publiku,“ vysvětlil Yoshida. A když se hráčům starší hra bude líbit, mohu si koupit DLC nebo pokračování a tím přinést další peníze.