Studio Housemarque má za sebou několik let zkušeností s tvorbou akčních arkádových videoher. Navíc v tomto oboru dosti vyniká, jelikož na naše obrazovky přineslo velice kvalitní tituly, například Nex Machina či Matterfall. Takže z pohledu samotného herního zážitku se nemáme čeho bát. Co se týče vyprávění komplexnějšího příběhu, vstupují vývojáři do neprozkoumaných vod.

Naštěstí to vypadá, že mají ve všem jasno a moc dobře vědí, co dělají. V rozhovoru, který podali magazínu GamesRadar, se totiž režisér příběhu Gregory Louden a ředitel hry Harry Krueger rozpovídali o výhodách, které má vyprávění příběhu v žánru rogue-like.

„Nastavení temné sci-fi časové smyčky pro Returnal je pro nás tak příběhově vzrušující, protože Selene, náš průzkumník dalekého vesmíru opakující havárii, nám umožňuje narativně přidat spousty skrytých vrstev, které jsou odhaleny opakováním,“ řekl Louden. Dále vysvětlil, že čím více toho prozkoumáte na mimozemské planetě Atropos, pomalu ale jistě budete odhalovat více informací o hlavní postavě a planetě samotné.

Krueger k tomu dodal, že mají v plánu „lovit hráče“ se záhadným příběhem. Ten se bude pomalu odvíjet v pozadí, zatímco se budete vypořádávat s mimozemskými nepřáteli na nehostinné planetě. Dle něj je ale také důležité, aby některá z herních tajemství zůstala k odhalení samotnými hráči. Od vývojářů se vám tak dostane pouze potřebného vědění, které vás donutí hrát dále.

Příběh je jedna věc, ale jakmile se dostaneme k hratelnosti, tady jsou vývojáři z Housemarque jak ryby ve vodě. Přesvědčit vás o tom může nový gameplay trailer, ten najdete o kousek výš, či následující řádky, kde se podíváme na vybavení, které Selene bude mít k dispozici, při svých střetech s kosmickými hrůzami.

Když v Housemarque tvořili Returnal, chtěli vytvořit hru, která bude kombinovat několik unikátních herních stylů. Proto v Returnal dostanete „explozivní arkádovou akci, responzivní ovládání a bullet hell gameplay“, to všechno navíc z pohledu třetí osoby. Příběh Selene byl prostě navržen tak, aby byl náročný, odměňující a zároveň dostatečně rozmanitý, abyste měli vždy chuť se do hry vrátit.

Co se zbraní týče, Selene bude mít k dispozici docela velký arzenál. Ten se bude skládat jak ze zbraní, které si přivezla s sebou, tak i z těch, na které narazila během svého průzkumu tajuplné planety Atropos. K dispozici dostanete 10 základních zbraní, které půjdou upravit 90 různými Weapon Traits a 10 alternativními režimy střelby.

Jako příklad Krueger uvedl žijící zbraň s názvem Spitmaw Blaster. Ta začíná jako obyčejná brokovnice, ale postupem času si odemknete různé Weapon Traits. Ty nabídnou různé efekty od vybuchujících nábojů až po produkování kaluží kyseliny po dopadu. Navíc se všechny Weapon Traits sčítají a kombinují, takže můžete vytvořit zajímavé výtvory, které vám dají značnou výhodu.

Každá ze zbraní navíc nabídne alternativní režim střelby, který bude vždy náhodně přiřazen na začátku hry. Střílet budete moci elektrické impulzy, které nabídne Shockstream, nebo chapadla, za kterými stojí alternativní režim střelby Tendrilpod. Na přepínaní mezi režimy střelby jsou využity adaptivní spouště ovladače DualSense. Pokud totiž zmáčknete L2 jen do půlky, využijete základní režim střelby, zatímco pokud stisknete tlačítko úplně, spustí se alternativní režim.

Returnal se řadí do žánru rogue-like, takže jakmile umřete, přijdete o většinu svých věcí a začnete zase pěkně od začátku. Některé předměty vám ale přece jen zůstanou a udělají vám tak další pokusy o něco jednodušší. Jedním takovým předmětem je mimozemské zařízení Cthonos. To sleduje váš postup a na začátku každého pokusu vám dá náhodný předmět. Navíc čím dál se budete dostávat, Cthonos vám bude odemykat nové předměty, které následně půjde najít v průběhu vašich pokusů.

Kromě zbraně vám vaši cestu usnadní různé předměty. Ty mohou být ofenzivní nátury, mezi ně patří například Dismantler, chytrá bomba, jež zneškodní veškeré nepřátele kolem vás, nebo defenzivní povahy, mezi ne patří Kinetic Siphon, který vám umožní získávat životy pomocí zabíjení se zbraní na blízko. Ve hře narazíte i na Artefakty, které nabídnou unikátní výhody, pokud jsou splněny dané podmínky.

Jedním ze speciálních předmětů jsou Parazité. Ti totiž vždy přicházejí jak s pozitivním, tak i s negativním efektem. Takový Parazit vás může léčit, pokud máte málo životů, ale zároveň budou po mrtvých nepřátelích zůstávat louže kyseliny.

Při svých cestách budete moci narazit na prokleté kontejnery, které budou obsahovat cenné předměty. Takže pokud se k nim budete chtít dostat, nebude vám zbývat nic jiného, než je otevřít. Což přichází s negativním efektem, který je pojmenován Suit Malfunction. Tyto poškození obleku budou různého ražení. Jedno takové vám bude dávat poškození pokaždé, když otevřete dveře či truhlu pomocí Klíče.

Suit Malfunction půjdou opravit, pokud nasbíráte dostatek Obolites. Ty využijete také na kupování cenných předmětů, avšak tím nejlepším, na co je budete moci využít, je pořízení záchytného bodu. Ten vám totiž umožní, v případě vaší smrti, oživit se na jeho místě, místo začínání úplně od začátku.

Returnal vypadá na opravdu zajímavý přírůstek do rodiny rogue-like a pokud vlastníte PlayStation 5, budete si ho moci vyzkoušet již 19. března/marca.