Po nadmíru úspěšném sedmém dílu se série Resident Evil opět hlásí o slovo. Pokračování s podtitulem Village se totiž kvapem blíží, a tak nám tvůrci naservírovali velmi lákavou ochutnávku v podobě dvou zhruba půlhodinových demoverzí. My jsme proto neváhali a obě ukázky jsme si důkladně prošli.

Jak už asi víte, od zbytku série se Resident Evil 7 značně lišil. Asi největší změnou byl zbrusu nový hrdina a přechod do pohledu první osoby. No a taky krvežíznivá rodinka amerických balíků. Tohoto trendu se drží i pokračování. Opět se tak setkáváme s Ethanem Wintersem, který se vydává do tajemného kraje nápadně připomínajícího Rumunsko. 

Hlavní hrdina z ukázek konečně vypadá jako plnohodnotná postava, ke které by hráči mohli přilnout. Tím by se potenciálně smazal jeden z největších prohřešků sedmého dílu, kde Ethan vedle charismatických záporáků působil poněkud ploše. Obecně nás obě dema přesvědčila o tom, že Ethanovi bude tentokrát věnováno mnohem více prostoru. Což je rozhodně dobře.

Naše první kroky směřovaly do zasněžené, zapadlé vesnice, kde jsme se také seznámili s jednou bláznivou stařenou. Zpočátku si v této lokaci budete připadat dost osaměle. To se ale rychle změní ve chvíli, kdy začnete sbírat první náboje, vezmete do ruky pistoli a vejdete na obilné pole, jehož klasy se vlní pod pohyby lačných vlkodlaků. Jeden pro vás nepředstavuje velký problém. Jakmile se na vás ale sesype celá horda těchto nestvůr, je čas vzít nohy na ramena nebo střelit do pytlů s moukou.

Prozatím Village velmi dobře pracuje s herním tempem. Z klidného průchodu vesnicí se tak rázem stává boj o holý život, který následuje uvolněnější přestávka. Adrenalin do vás hra pumpuje stejně vehementně jako chvíle, kdy je třeba zapojit mozek. A právě tohle nás hnalo kupředu.

Vesnice ale není ani zdaleka tak pustá, jak by se mohlo zdát. V prvním demu jsme totiž měli příležitost potkat hned několik místních, kteří mohou Ethanovi pomáhat. Do jednoho domu jsme se například dostali jen díky tomu, že jsme zachránili zraněného otce s dcerou, čímž se nám zpřístupnil jeden kousek skládačky chránící bránu. Jsme upřímně zvědaví, jak se tento vztah mezi vesničany a Ethanem bude měnit a vyvíjet v plné hře.

Samotná vesnice představuje komplexní hřiště, které je radost prozkoumávat. Najdete zde mnoho skrytých předmětů a příjemných detailů, které skvěle dokreslují prostředí zapadlé vísky. Zde hra upomíná na skvělý Resident Evil 4, se kterým sdílí i podobné mechaniky, jako je například kopání do nepřátel. Z novější sedmičky si pak bere crafting systém a titěrný inventář, se kterým budete muset efektivně pracovat, abyste přežili.

Druhé demo nás konečně přesunulo do obřího hradu, který obývá gigantická lady Dimitrescu s jejími dcerami. Nepodívali jsme se jen do přepychových sálů zdobených zlatem, ale i do zaprášených sklepení plných vína, mříží a agresivních potvor. Ty se rády kolíbají jako nepřátelé ze sedmičky, ale svými meči a srpy spíše připomínají dav ze čtvrtého dílu.

Demo s příznačným názvem Castle nám ukázalo, že hrad není jen krásný, ale zároveň je i spletencem nejrůznějších chodeb a průchodů, ve kterých se budete často ztrácet. Podobně jako u předchozích dílů si ale dovedeme představit, že časem pro nás bude orientace v hradu bezproblémová, a to i díky šikovné mapě, která je tradičně dělena do přehledných vrstev. Klasickým oříškem ale pro hráče budou puzzly, které chrání některé zamčené dveře a průchody. Obdobně jako u dalších dílů se ale rozhodně nejedná o hlavolam, se kterým byste se hodiny trápili.

Během hraní jsme také měli příležitost potkat jednu z dcer lady Dimitrescu. Ta se vám do cesty staví podobně, jako členové rodiny Bakerů. Můžete ji tedy zpomalit, abyste si zajistili náskok, ale ne zabít (tedy alespoň v demoverzi ne). Nejefektivnější strategií tak není vyprázdnit zásobník, ale spíše rychle najít cestu a utíkat.

Resident Evil by ale měl být především horor, a ani v tomto ohledu obě dema nezklamala. Je těžké odhadnout, jestli si výsledný zážitek povede stejně dobře, ale jak Village, tak i Castle dokázaly slušně postrašit. Obzvláště pohyb podzemím řádně děsil. Hra na nás působí značně filmovějším dojmem, než sedmička a očekáváme, že oproti ní bude obsahovat mnohem více cutscén.

Graficky se obě ukázky rozhodně nemají za co stydět. Ohromný skok oproti čtyři roky staré sedmičce je znát na první pohled. Interiéry vesnických domů a útroby hradu působí velmi realisticky a detailně, čemuž napomáhá i atmosférické osvětlení, které celý hororově laděný zážitek do značné míry prodává. Navíc jsme se v některých částech, a to zejména ve sklepení, cítili značně klaustrofobicky. Nemalá péče byla věnována i obličejovým animacím a designu nepřátel, kterých jsme sice moc neviděli, ale i tak se nám zaryly do paměti. Děsivě půvabná lady Dimitrescu je už pak jen krvavou třešničkou na dortu.

Jak se tedy hra hýbe na konzolích? Základní PS4 nemá problém hru rozjet ve FullHD rozlišení při příjemných 45 snímcích za sekundu bez větších záškubů či pádů FPS. Vše je navíc krásně ostré a konzole vám kupodivu nechce odfučet z okna. Resident Evil Village ale opět pohání skvělý RE Engine, který vyniká svou optimalizací, takže se ani není čemu divit.

PS5 si ovšem, jak už by ostatně člověk čekal, vede o něco lépe. Hra vám totiž ukáže hrad a stíny v plné kráse a ještě k tomu s raytracingem. Ten tady není tolik výrazný a spíše než o dokonalosti odrazů zde spíše slouží k doladění té správné atmosféry. 

Samostatnou kapitolou je pak vynikající ozvučení, které zážitku přidává na napínavosti. Sami jsme se zaposlouchali do vlastních kroků, které rezonují v rozlehlých sálech, a tiše naslouchali podivným zvukům, které burácely kdesi z podzemí. Od vrzotu dveří a mříží po chřestot řetězů uslyšíte skutečně sebemenší pazvuky.

Zatím jsme tedy z ukázek více než nadšeni. Po vizuální stránce vypadá Resident Evil Village velmi sympaticky, nadchnula nás i celková atmosféra a design jednotlivých prostředí. Velkou neznámou tak zůstává snad jedině příběh, o kterém jsme si zatím neudělali ucelený obrázek. O to více se ale těšíme na to, s čím na nás vyrukuje plná hra. Resident Evil Village vychází už 7. května a my se jej nemůžeme dočkat.

Jak ale hru vnímáte vy? Měli jste také příležitost projít dema? Rozhodně se s námi neváhejte podělit o vaše dojmy a názory. A také o to, jak se na nového Residenta těšíte.