Tušení fanoušků z trailerů a gameplay záběrů se potvrdilo. Project Cars 3 už není tím Project Cars, které reprezentují první dva díly. Důraz na simulátor ustoupil a do popředí se dostala arkáda. Seznamte se, tohle je Project Shift 3.

Proč Project Shift 3? Britské Slightly Mad Studios v minulosti stvořilo spin-off série Need for Speed s podtitulem Shift. Šlo o dva díly, které byly na pomezí arkády a simulátoru, ale více se přikláněly k první variantě. Stejně je na tom Project Cars 3. Studio vyjelo mimo závodní stopu a rozhodlo se pro „zábavnější styl“ s arkádovým pojetím a akčnější podívanou. Výsledkem je plnotučný nástupce NFS Shift. Je to špatně?

Můžete více řezat zatáčky, méně myslet na trakci při výjezdech ze zatáčky a agresivněji se vrhat do předjíždění.

Měsíc před vydáním plné verze jsem dostal možnost si Project Cars 3 vyzkoušet a zjistil jsem, že na jednu stranu vývojáři nadále využívají stejný fyzikální systém, který byl skvělý už v předešlých dílech této série a nekompromisní k hraní na gamepadu. Na stranu druhou přidali k enginu arkádovou nadstavbu a udělali ze hry mnohem přístupnější závody, z nichž komunita virtuálních závodníků nebude mít radost. Zejména ti, co před lety podpořili finančně vznik prvních Project Cars.

Změny jsou opravdu velké. První dva díly Project Cars se řadily mezi simkády jako Forza Motorsport a Gran Turismo. Třetí díl ovšem zapadá více do arkádového žánru, ale současně není tolik přitažen za vlasy – nepředstavujte si žádné zběsilé Need for Speed, ale opravdu Shifty. Pokud jste je hráli, tak v této hře budete jako doma. Můžete více řezat zatáčky, méně myslet na trakci při výjezdech ze zatáčky a agresivněji se vrhat do předjíždění.

Arkáda promlouvá také do pocitu z řízení rozdílných vozů. Občas jsem z něj měl rozpačitý pocit a nevěděl jsem, co od automobilu mohu v další zatáčce čekat. Což je přesně to, co dělá simulátor skutečným simulátorem. Hráč musí věřit svému automobilu a předvídat jeho chování. Aby toho nebylo málo, tak Slightly Mad Studios odebrali nutnost tankovat a opotřebení pneumatik, takže na nějaké pitstopy zapomeňte.

Tyhle ústupky a změny jdou ruku v ruce se snahou prodat Project Cars 3 většímu množství hráčů. Přece jen, simulátory hraje menší počet lidí. Plus v tomto segmentu vládnou jiné značky nejen na počítačích, ale nyní i na konzolích. U arkád se zase dokáže vyblbnout každý.

V Project Cars 3 stejně jako u dalších zástupců tohoto žánru najdeme možnost nastavit si různé asistenty jako je trakce, ABS, pomoc při startu atd. Hračičkové si tady jistě vyhrají a pokud nebudete příliš nároční, můžete si Project Cars 3 přizpůsobit k vlastnímu zážitku a přiblížit se k tomu, co jste si vychutnávali u prvních dvou dílů série.

Upravit lze také úroveň agresivity umělé inteligence, která do vydání projde ještě vyvážením. V preview verzi se i na střední úroveň AI chovala velmi agresivně a nebrala si servítky. Několikrát se mi stalo, že při výjezdu ze zatáčky do mě narazila nebo se snažila předjet na nepříliš vhodném místě. Následkem toho se naše kola zachytila o sebe a já jsem často skončil mimo trať, musel zatnout zuby a pokusit se vybojovat ztracené pozice zpět. To ale pouze za předpokladu, že se nezničilo zavěšení kol. Pak pomohl pouze restart celého závodu.

V rámci desetihodinového testování jsem si vyzkoušel pět připravených scénářů a začátek kariéry. Nejprve jsem si zajezdil s výkonným Porsche 935 z roku 2019 na okruhu Leipzig za mírného deště. Pak jsem přesedlal do McLaren 720S GT3, Aston Martin Vantage GTE a Toyota Supra GR Racing na okruhu Silverstone se zataženou oblohou. Nejvíce mě ale zaujala Formule B na brazilském Interlagosu a Honda Civic Type R Racing za krásného počasí na okruhu v Havaně.

Nuda to rozhodně nebyla. Scénáře ukázaly rozličné tváře Project Cars 3, které se mění v závislosti na výkonnostní kategorii vašeho vozu. To jsem výrazně pocítil na začátku kariéry. Peníze mi stačily ke koupi akorát obyčejného silničního automobilu, ale zábava s ním byla i tak. Zejména, když nad okruh dorazil déšť, který později v kariéře připomínal až tajfun - ve hře je dynamické počasí, takže se situace může rychle změnit. Při silném dešti jsem měl pocit, že místo vozu řídím člun kvůli aquaplaningu. Bylo nutné včas brzdit do zatáčet a držet si závodní stopy. Nemluvě o spršce, kterou zasáhlo přední sklo od soupeře přede mnou. Plus mínus je prezentace a pocit z deště totožný s Project Cars 2.

V kariéře si můžete vozy poprvé kupovat a ladit podle svého uvážení. Kromě úprav vizuálních částí (barva, pneumatiky, ráfky, všelijaké nálepky) se hodí vylepšení po stránce výkonu, akcelerace, brždění atd. Zejména upgrade výkonu se hodí na začátcích kariéry, kdy se od neznámého závodníka postupně posouváte desítkami kategorií a získáváte zkušenostní body a peníze. Když nemáte na lepší auto, je rozumnější nejprve investovat do vylepšení toho stávajícího.

V závodech plníte různé mini-výzvy s čistými sektory nebo správně projetými zatáčkami a zúčastníte se nejen okruhových závodů a tradičních sprintů, ale také časovek, v nichž je nutné zajet tři solidní kola – vejít se do časového limitu a nevyjet ani jednou mimo trať. Narovinu vám řeknu, že občas to bylo o nervy a vzpomněl jsem si při tom na Test Drive Ferrari Racing Legends od stejného studia.

Takovým menším bonusem jsou v kariéře závody, v nichž sbíráte body srážením polystyrénových bloků s různými hodnotami bodů. Cílem je získat stanovený počet bodů v časovém limitu. Tohle moc dobře znají hráči Gran Turisma.

To, co jsem viděl a vyzkoušel ve mě zanechalo dobrý dojem. Ano, třetí díl není přímým pokračováním série Project Cars v tom pravém slova smyslu, ale jsou to zábavné závody laděné více do arkádového stylu, kde se hraje na efekt a zábavnost. A to tenhle titul plní skvěle, pocit z řízení je dobrý a grafika pěkná. Už dnes je ale jasné, že příznivci původního Project Cars radost mít nebudou. Cestu k třetímu dílu si ale najdou noví hráči a příznivci tohoto stylu.

Project Cars 3 vyjdou 28. 8. 2020 na PC, PlayStation 4 a Xbox One.