Propadli jste kouzlu zemědělského simulátoru? Po ročním půstu přichází konečně nový díl, ale před tvůrci z Giants Software je nelehký úkol. Musejí se zavděčit komunitě, která přes dva roky starý díl skrz modifikace výrazně vylepšila a obohatila. Povede se vývojářům přesvědčit hráče, aby si koupili nový díl?

Dá se říct, že Giants Software se snaží doběhnout komunitu na PC. Ať už je to střídání ročního období, přidání nových strojů nebo rozsáhlejší mapy. To vše šikovná komunita vytvořila do předešlého dílu, a mnohdy v detailech, o nichž si oficiální modely mohly nechat jen zdát. Komunita má ale jednodušší práci, nemusí tolik hledět na optimalizaci, zatímco tvůrci se snaží, aby jejich hra fungovala i na slabším hardwaru, kde hru hraje stále výrazný počet hráčů.

Limitováni jsou i letos u Farming Simulatoru 22. Místo většího progresu v grafice jsme si při nedávné půlhodinové prezentaci všimli čistšího obrazu, většího důrazu na vizuální věrnost, propracovanější oblohy i nové textury pro zem, plodiny či slámu. Zatím jsme viděli ale pouze PC verzi. Detaily o konzolové verzi se dozvíme později.

Důraz na realistické zpracování se odráží ve zvucích. Stroje ve Farming Simulatoru 22 se pochlubí přesnějším trojrozměrným zvukem. Díky němu uslyšíme i změnu otáček motoru, která je patrná například u traktoru české značky Zetor při zapnutí stroje na sběr kamene, které bude nutné sbírat. Co se ale stane, když je neposbíráte, to jsme se zatím nedozvěděli. Nevíme tak, zda dojde k poškození sečky při setí, nebo k horšímu růstu plodin...

U této ukázky ještě zůstaneme a všímáme si realističtějšího a přirozenějšího povrchu pole. Vývojáři do svého enginu implementovali paralaxní okluzivní mapování. To má zajistit, že terén a další povrchy ve hře budou vypadat detailněji a dynamičtěji. Tato technika dodává povrchu hloubku – jako stopy po pneumatikách na poli, které brázdí zemi. Nyní jsou hlubší. Výsledkem je, že brázda po orbě by měla být hlubší, stroje se budou více houpat atd. Jen škoda, že podle všeho stále nedojde na bahno, do něhož by se kola těžkých strojů bořila. Přitom tohle už umí Cattle and Crops z roku 2017. Ten mimochodem vytvořili nespokojení fanoušci Farming Simulatoru.

S novými texturami země při práci na poli jde ruku v ruce vliv na hratelnost. Zatímco dříve bylo jedno, zda použijete kultivátor nebo pluh, nyní má volba přímý vliv na následující sklizeň. Pomocí kultivátoru se sláma přimíchá pod půdu těsně u země. Slouží jako přírodní hnojivo a může mít pozitivní vliv na výnos příští sklizně. Ovšem je nutné s kultivátorem vyjet na pole co nejdříve. Proč? To už tvůrci neřekli. Snad nedojde k tomu, že sláma jen tak sama od sebe zmizí.

Bohužel jsme stále viděli mírnější chyby v texturách a i neohrabanou umělou inteligenci, kdy se pracovník s kombajnem otáčí v obilí. Jsme zvědavi, zda bude AI umět alespoň odvést plný vlek z pole do sýpky. Náznaky tady jsou, ale k oficiálnímu potvrzení ještě nedošlo.

Hlavní část prezentace byla zaměřena na novinku v podobě vinné révy na evropské mapě inspirované Francií, kde můžete pěstovat také olivy (třetí novou plodinou je čirok známý zejména v Americe). Rozmístění vinic jsme neviděli, ale víme, že stavební režim byl výrazně přepracován a rozšířen. Nové rozhraní připomíná budovatelské hry jako Planet Zoo a Planet Coaster. V editaci krajiny pracujete na plochách pomocí štětce a můžete si libovolně volit velikost. Nový nástroj má například usnadnit rozmístění vinice, stejně tak ohrad pro zvířata. Stačí položit kůl a plot vytáhnout. K dispozici je deset různých typů plotů, a navíc interaktivní brány. Úprava krajiny, rozmístění dekorativních předmětů a budov se provádí z ptačí perspektivy. Cílem vývojářů bylo, aby si každý mohl snadněji postavit farmu přesně podle svých představ.

Zpět k vinicím. Na těch budete pochopitelně využívat nové stroje pro sklizeň i pečování o plodiny. Až vše sklidíte, můžete bobulky odvést do místního podniku a vyrobit z nich džus, který poté prodáte za více peněz. Stejně tak se můžete pustit do masové výroby vína. V rámci výrobních řetězců můžete z obilí udělat mouku a upéct chleba. Mezi složitějšími výrobky najdeme dokonce dort, jenž vyžaduje více surovin.

Ať už se rozhodnete pěstovat cokoliv, tak při zapnutém sezónním módu musíte dávat pozor na to, co a kdy sklízíte. Všechny plodiny mají svůj přesný harmonogram, kdy se mají sázet a kdy sklízet. Ale nebojte, vše najdete přehledně v kalendáři. Jak jsme zvyklí z předchozích dílů, cykly a přezrávání plodin bude možné vypnout.

Tvůrci se dušují, že jejich roční období jde mnohem více do detailů než verze od komunity a má vliv na úplně vše. Bohužel jsme tyhle změny ještě nepoznali do detailů.

Místo toho jsme se dozvěděli o cross-platformním multiplayeru, který konečně spojí hráče na počítačích a konzolích. Má sice své limity, jako je počet hráčů a dostupných slotů pro modifikace, ale je to rozhodně plus.

Zemědělské zážitky si nebudeme užívat pouze na nové evropské mapě. Vývojáři připravují také Elmcreek, jež je inspirována středozápadem USA. Studio Giants Software se rozhodlo poučit z chyb a nabídnout hráčům větší rozmanitost díky rozdílům v nadmořské výšce. Uprostřed mapy se nachází kaňon s jeskyní, zatímco na rovinaté části najdete řeky, mnoho mostů a podchodů, stejně jako železniční trať. Připraveno je 81 předefinovaných polí, včetně pro USA typických velkých polí. Potěší nesourodá pole – nebudou pouze čtvercová nebo obdélníková.

Třetí mapou Farming Simulatoru 22 je Erlengrat, upravená mapa z rozšíření Apline Farming pro Farming Simulatoru 19. Emlcreek se inspirovala u amerického středozápadu a nabízí hráčům velká pole a rozsáhlý otevřený prostor pro budování farem.

Ukázka, které jsme se zúčastnili, nás zaujala. Je vidět, že Giants Software svůj klenot postupně posouvají. Ještě ale zbývá spousta věcí, které nebyly prezentovány, včetně lesnictví, zatímco manuální převodovka byla jen mírně nakousnuta. Jak celá hra dopadne, to zjistíme 22. 11. 2021, kdy Farming Simulator 22 vyjde s českými titulky na PC a konzole PlayStation a Xbox. Dostupný bude také na Google Stadia.