Americké nezávislé studio Running With Scissors, které stojí za kultovní a zároveň kontroverzní sérií Postal, v poslední době dělá věci, které se nemusí každému líbit. Stačí si vzpomenout na loňské vydání plné verze hry Postal 4: No Regerts, při němž tvůrci otevřeně přiznali, že opouštějí předběžný přístup na Steamu a GOGu, přestože Postal 4 není ani zdaleka hotový. Důvod? Snaha získat peníze na další vývoj od těch, kteří se nechají nalákat na vidinu dokončeného produktu.

Studio navíc neustále pokrytecky kope do nechvalně proslulého Postalu 3 od externích tvůrců, jako kdyby Postal 4 nebyl před rokem po opuštění předběžného přístupu stejně, ne-li více smradlavým hnojem jako nenáviděný třetí díl. Časy, kdy byly vtípky na adresu Postalu 3 vtipné, jsou navíc už dávno za námi, tedy pokud někdy vůbec nastaly, na druhou stranu alespoň se v Running With Scissors snaží svůj nejnovější přírůstek do série dál vylepšovat, za což je určitě nelze kritizovat. A teď tu máme další věc, za níž si asi vývojáři připíšou v očích svých fanoušků plusové body.

Vývojáři z Running With Scissors se na sociálních sítích ostře ohradili proti stránkám zaměřeným na prodej aktivačních klíčů, jako je třeba G2A, a prohlásili, že tyto weby už roky ubližují nezávislým tvůrcům. Po tomto tvrzení, pod které se nepochybně může podepsat nejeden indie vývojář, a povinném odkazu na eshop studia, ale přichází skutečně zajímavé vyjádření.

„Nemáte peníze? Prostě naše hry piráťte. Jenom nenakupujte z těch webových stránek přeprodávajících klíče, které mohou (nebo nemusejí) obsahovat nelegálně získané klíče.“ Pro Running With Scissors je tedy pirátství lepší varianta než vidina toho, že si někdo na G2A nebo podobné stránce koupí klíč sice za nižší cenu, než jakou uvidí v rámci oficiální distribuce, ale bez možnosti ověřit, odkud klíč vlastně pochází a zda bylo jeho získání vůbec legální.

I proto jsme výše zmínili velkou pravděpodobnost toho, že prohlášení o škodlivosti těchto webů odkýve velké množství nezávislých tvůrců. Zpravidla totiž nedostanou z prodeje klíče ani korunu a mimo jiné pak musí čelit dotazům hráčů, kterým třeba hra po určité době zmizí z účtu. Z pohledu Running With Scissors tak v případě pirátství alespoň nehrozí, že se kupující nechá napálit koupí klíče, který v budoucnu někdo zneplatní, a že někdo shrábne peníze za prodej produktu s pochybným původem.

Tvůrci Postalu ale nabízejí ještě jeden zajímavý úhel pohledu. Na dotaz, zda je pirátství opravdu výhodnější než přeprodej klíčů, který je také známý jako šedý trh, odpověděli tvrzením, že pirát si ještě může hru časem koupit legálně na Steamu, GOGu, v obchodě vývojářů nebo na jiném legitimním místě. Pokud už ale někdo má hru na svém účtu, protože si koupil klíč na webu, který se zaměřuje na přeprodej, už si ji z legitimních zdrojů jednoduše nekoupí.

V každém případě jde o pokračování problematiky, kterou nezávislí herní tvůrci řeší už řadu let. Jen málokdy je ale vyjádřeno takhle otevřeně. Na závěr se sluší připomenout, že studio Running With Scissors tímto samozřejmě neříká, že si může každý nelegálně stahovat jeho hry podle libosti. Pouze upozorňuje na to, že pokud si někde levně koupíte zdánlivě legitimní klíč, neznamená to, že jde o legálně získaný produkt. A že z vámi provedené koupě budou samotní tvůrci vůbec něco mít.

Raději tu hru pirátsky stáhněte, než G2A - SHOWTIME 3s10