Zhruba před týdnem, konkrétně 26. března/marca 2022, tomu bylo přesně 19 let od vydání klasické české střílečky Vietcong, která vznikla v brněnském studiu Pterodon. Řada hráčů na ni dodnes s láskou vzpomíná, a to nejen díky skvělému českému dabingu, autentickému zasazení do období války ve Vietnamu či chytlavému multiplayeru. Vietcong navíc patří spolu s Mafií, Hidden & Dangerous a Operací Flashpoint mezi první počítačové hry vytvořené v České republice, které se prosadily na zahraničních trzích.

Při příležitosti 19. narozenin Vietcongu zveřejnil zakladatel Pterodonu Jarek Kolář na Twitteru několik konceptů a ilustrací, které pocházejí ještě z dob vývoje samotné hry. Černobílé i barevné obrázky, jejichž autorem je Libor Balák, se zaměřují především na kresby postav a prostředí, přičemž Kolář v komentáři k jednomu z nich dokonce uvedl, že jedním z alternativních názvů hry bylo jméno Rumble in the Jungle. Vietcong má ale přece jen lepší zvuk. Mrzí nás snad jen to, že žádný z konceptů neukazuje slavnou fuckovací ještěrku. Bez vojína ještěrky to prostě není ono, v posledním tweetu však Kolář prohlásil, že má v zásobě ještě další černobílé kresby, ale už nemá čas na další tweety. Takže kdo ví, jednou se třeba dočkáme.

V současné době Jarek kolář vede brněnský tým INGAME Studios, který pracuje na atmosférické kooperativní střílečce hrané z pohledu první osoby. Hra, kterou pohání Unreal Engine, je ve vývoji ve verzi pro PC a aktuální konzole a zavede nás do Ameriky a Asie někdy během 20. století. Nejen příznivci Vietcongu a jeho multiplayerových módů by proto měli tvorbu studia INGAME bedlivě sledovat.