V prvních gameplay záběrech z Horizon Forbidden West, které Sony ukázala v červnu letošního roku, jsme viděli několik nových schopnosti Aloy. Ty se nyní rozhodlo blíže představit studio Guerrilla Games.

Hlavní hrdinka Aloy může volně šplhat po skalnatém terénu, jezdit na více strojích, využívat hák k vertikalitě, plavat a potápět se pod vodou a plachtit ve vzduchu. To vše umožňuje větší volnost a větší dynamickou interakci s herním světě.

Hlavní systémový designér David McMullen v příspěvku na PlayStation Blogu se nemůže dočkat, až je hráči překvapí tím, jak chytrými a nepředvídatelnými způsoby budou používat nové pohyby a nástroje k překonávání výzev.

Na systém volného lezení jsou tvůrci nesmírně hrdí. Mohli díky tomu vytvořit terén jiným způsobem a zajistit, aby se po něm dalo lézt, zatímco v Horizon Zero Dawn byl pouze pro parádu.

Důležitou roli hraje hák na zápěstí Aloy. Hlavní hrdinka se díky němu může dynamicky pohybovat, a to jak horizontálně, tak vertikálně. Hodit se bude také při útěku před nepřáteli. Například při skákání se můžete zachytit hákem římsy, vystřelit šíp, plachtit, útočit se shora nebo vystřelit hák směrem k jinému bodu. Tím ale možnosti háku nekončí. Lze ho použít i jako jakýsi naviják k manipulaci, přesouvání a ničení věcí. Například můžete z římsy stáhnout bednu, kterou byste jinak nezískali. Hák můžete také zaháknout za mříž a vyrvat ji.

Ve hře nebudou chybět environmentální hádanky. Ty mají často více možných řešení. Hráči budou experimentovat s novými nástroji při řešení široké škály výzev.

Zajímavě zní také speciální animace Valor Surge, během nichž můžete půvabným způsobem likvidovat nepřátele. V současné době jich máme potvrzeno 12 a budou se odemykat v průběhu hry. Každá z nich má tři úrovně. Čím vyšší úroveň, tím déle trvá nabití, ale tím silnější je útok.

To vše bude fungovat v součinnosti se schopnostmi Aloy z předešlého dílu. Ale nebojte, společně s Aloy se vyvinuli také nepřátelé. V nové oblasti budou chytřejší a vynalézavější nepřátele. Těšit se máme na více nebezpečí, více nepřátelských frakcí a více strojů. Protivníci mohou nyní bojovat společně ve skupinách, což pro Aloy i hráče má být skutečnou výzvou.

V boji se stroji a lidmi se opět budeme muset přizpůsobit a rozhodnout se, koho zlikvidovat jako první. Lidští nepřátelé mají zbraně, útoky a schopnosti, které stroje nemají, a naopak. V takových střetech se významně doplňují. O to více, když narazíme na stroje s jezdci.

„Chtěli jsme větší integraci boje na blízko a na dálku. Za předpokladu, že Aloy nikdy nepoužívá hrubou sílu, jsme potřebovali způsob, jak zajistit plynulejší přechod mezi útoky na blízko a na dálku, aby mohla používat luk s maximální přesností a stylově ukončit boj. Jedním z příkladů je rezonanční výbuch, který vám umožní nabít kopí útokem zblízka a uvolnit nahromaděnou energii na nepřátele (lidi nebo stroje), které pak zasáhnete projektilem a spustíte ničivou explozi,“ uvádí hlavní systémový designér David McMullen.

Horizon Forbidden West je sice od začátku ve vývoji pro PS4 a PS5, ale to neznamená, že majitelé PlayStationu 5 budou ochuzeni o výhody nové generace konzole. Největší předností jsou možnosti bezdrátového ovladače DualSense. Díky haptické odezvě (speciálním vibracím) máme cítit, jak bedna při tlačení tře o povrch, nebo jak se lano háku rychle rozmotává díky adaptivním spouštím, které mají věrně simulovat úroveň napětí.

„Přidali jsme také další hmatové vjemy, které dodají hráčům pocit, že jsou součástí světa, ve kterém se Aloy pohybuje. Mohou být nenápadné, jako například pocit šustění trávy, když se schováváme v porostu, nebo prasknutí adaptivní spouště, když luk dosáhne maximálního nátahu. Dokonce využíváme i absenci adaptivního odporu, kterým vám sdělujeme, že vám došla munice,“ dodal McMullen.

Úplně nahoře najdete sestřih nových možností, které Aloy bude využívat, zatímco tady dole původní gameplay video z června tohoto roku.

Horizon Forbidden West vyjde 18. 2. 2022 na PlayStation 5 a PlayStation 4. Ve hře bude možné zapnout si české titulky.