PlayStation je v režimu růstu a na nové akvizice může mít připraveno 13 až 18 miliard amerických dolarů. S touto zprávou v detailní analýze přišel Adam Berggren, jeden z investorů společnosti Sony.

Abyste si lépe představili, o jakou jde částku, tak Xbox za ZeniMax Media s Bethesdou zaplatil 7,5 miliardy dolarů. Za to mimo jiné získal tvůrce sérií The Elder Scrolls, Fallout, Doom, Wolfenstein, Dishonored či The Evil Within.

Podle Berggrena je úspěch divize PlayStation jasně patrný. PS4 má na kontě více než 116 milionů prodaných kusů, čímž se po PS2 stala nejprodávanější konzolí Sony. Navíc zájem o PS5 je enormní a v těžké době, kdy výrobu ovlivňuje nedostatek čipů, se postupně stává nejrychleji prodávanou konzolí společnosti.

Z těchto důvodů očekává od Sony větší investice do videoherní divize. Údajně by firma ráda dosáhla efektivity, aby všechny týmy pod PlayStation Studios byly schopny pracovat najednou na dvou až čtyřech hrách. Příkladem je studio Insomniac Games, které při vývoji Marvel's Spider-Man: Miles Morales pracovalo na Ratchet & Clank: Rift Apart a nyní má na starost Marvel's Spider-Man 2 a Marvel's Wolverine.

„Myslím, že tradiční odvětví televizních a filmových médií dosáhlo a překonalo svůj vrchol. Novou oblastí růstu je herní byznys, a kdo má v této oblasti lepší pozici než Sony? Myslím, že na této straně dojde k několika konsolidacím. (...) Další oblastí investic a konsolidace budou videohry,“ uvádí Berggren ve své analýze.

PlayStation významně roste. Je to jasně patrné. V roce 2021 společnost získala více vývojářů než v letech 2010 až 2020. Podle investora bude tento trend pokračovat i v příštím roce. Myslí si, že Sony je teprve na začátku růstové fáze, jež bude ještě agresivnější.

Sony letos rozšířila PlayStation Studios o Bluepoint Games, Housemarque, Nixxes Software, Firesprite a Fabrik Games. Ve stejné době můžeme vidět také růst dosavadních týmů. Vypadá to, že v jednotlivých studiích vznikají další týmy, aby vývojáři mohli pracovat na více hrách najednou. Patrné je to zejména u Guerrilla Games (Horizon), Santa Monica Studio (God of War) a Naughty Dog (Uncharted a The Last of Us). Rozšiřují se také Bluepoint Games, kteří se po kvalitních remasterech a remacích chtějí pustit do vývoje vlastní hry.

Podle pracovních nabídek můžeme vidět, že v Guerrilla Games kromě Horizon: Forbidden West může vznikat nějaká střílečka s online prvky. Osobně bych to viděl na návrat Killzone. Také víme, že Cory Barlog, kreativní ředitel God of War z roku 2018, se v Santa Monice snaží o úplně jiný projekt, zatímco hlavní tým dokončuje God of War: Ragnarok na rok 2022 pro PS5 a PS4. V případě Barloga najdeme vodítka opět v pracovních inzerátech. Ty se zmiňovaly o nové značce odehrávají se ve fantasy prostředí.

Prohlášení nejvyšších zástupců PlayStationu z posledních měsíců jde ruku v ruce s předpokladem investora. Hermen Hulst, prezident PlayStation Studios, nadále říká, že Sony bude růst. Má jít ale o promyšlený růst, a ne unáhlené kupování studií. Jak víme, Sony kupuje studia, s nimiž už spolupracovala. Ví, co od nich může čekat.

Jaké studio by Sony dle vás měla koupit? Dle mého se nabízí akvizice vývojářů Kena: Bridge of Spirits z malého studia Ember Lab a studia Haven, které pod vedením Jade Raymond chystá neoznámenou exkluzivitu pro PlayStation 5.