Na začátku letošního roku hojné spekulace naznačovaly, že se Sony zaměřila na blockbustery a už nechce utrácet peníze a čas svých vývojářů za menší hry. Tyto domněnky nyní potvrzuje Jim Ryan, generální ředitel PlayStationu.

Jinými slovy se od PlayStationu můžeme těšit na další tituly jako God of War, Horizon Zero Dawn, Ghost of Tsushima a The Last of Us Part 2. Současně to ale neznamená, že by se v Sony přímo vykašlali na menší hry. First-party studia PlayStationu se budou zaměřovat na vysokorozpočtové AAA hry, zatímco japonská společnost bude spolupracovat s menšími nezávislými studii.

„Úzce spolupracujeme s nezávislými studii a poskytujeme jim podporu v oblasti vývoje, financování a marketingu. Tyto nezávislé týmy jsou obvykle velmi malé a čítají 10-20 lidí. Podporou těchto studií také budujeme vztahy: mohou se stát příští generací vývojářům AAA her a pravděpodobně za pět až deset let bude náš vztah s těmito studii jiný,“ řekl Ryan v rozhovoru pro TMTPost.

Mezi nedávná partnerství s nezávislými vývojáři patří hra Kena Bridge of Spirits, jež vyjde 24. 8. tohoto roku na PlayStation 4, PlayStation 5 a PC. Připomenout můžeme také spolupráci se studiem Haven, které nedávno založila Jade Raymond, jedna z původních autorů ságy Assassin's Creed.

Přečtěte si také: Nezávislí tvůrci si stěžují, Sony je přehlíží a zajímá se jen o blockbustery

Se záměrem Sony vytvářet skvělé hry jde ruku v ruce vnitřní politika. Společnost nemá problém nějakou hru odložit, aby dopřála vývojářům čas navíc. Samozřejmě, tvůrčí celky PlayStationu musí plnit určitý harmonogram a finanční plány, ale když je to nutné, tak je hra odložena.

V této souvislosti Jim Ryan tvrdí, že hráči si pamatují jen ty nejlepší tituly, a ne ty dobré nebo průměrné. Skvělá hra by podle Ryana měla být poutavá a vyvolávat v hráčích intenzivní emocionální reakce. Díky tomu je poté snazší investovat peníze a čas do pokračování.

Tady se sluší připomenout situaci v Insomniac Games. Vývojáři se pochlubili, že Ratchet & Clank: Rift Apart, který vyšel v červnu letošního roku pro PlayStation 5, vznikal bez crunche. Vedení nemuselo nutit vývojáře pracovat o víkendech a bez problémů mohla vzniknout skvělá hra.

NOVÉ ZNAČKY JSOU KRVÍ ZÁBAVNÍHO PRŮMYSLU

Pro všechny společnosti je riskantní vývoj úplně nových her, snazší a bezpečnější je investovat peníze a čas vývojářů do pokračování známé značky. Sony se přesto v posledních letech nebála a s Ghost of Tsushima a Horizon Zero Dawn zaznamenala velký úspěch. Podle Ryana měli velké štěstí.

„Nové značky jsou krví každého zábavního průmyslu, ale je velmi obtížné vytvořit novou IP,“ řekl Ryan. "Máme štěstí. „Na platformě PlayStation je nejnovější hra Ghost of Tsushima od Sucker Punch velmi úspěšnou značkou. Hitem je i Horizon Zero Dawn od Guerrilla Games. A Days Gone se na trhu daří.“

„Velmi dobře si vedla také hra Astro Bot Rescue Mission pro PS VR. Mám z toho velkou radost, ale vyžaduje to velkou odvahu a finanční rizika.“

Přečtěte si také: Sony vs. Microsoft: PlayStation Studios se neúčastní „závodu ve zbrojení“

Pro vznik nových značek je klíčová důvěra: „Pokud se studiu daří, důvěra ve studio časem vzroste a my budeme ochotnější riskovat. Potřebujeme produkty, jsme ochotni investovat a jsme ochotni riskovat,“ dodal Ryan.

Days Gone se teda tolik nedaří. Podle neoficiálních zpráv měla Sony zamítnout vývoj pokračování post-apokalyptické akce, která měla horší prodeje a průměrné hodnocení. Místo pokračování Days Gone pracují na nové značce.

PLAYSTATION CHYSTÁ 25 HER

Před měsícem Hermen Hulst, šéf PlayStation Studios, prozradil, že chystají 25 titulů, polovinu z nich tvoří nové značky. Jak vidno, v Sony se zas tolik riskovat nebojí.

Hlavní zaměření představují příběhové hry pro jednoho hráče. „Příběhové hry pro jednoho hráče jsou součástí naší DNA. Týmy PlayStation Studios vytvořily některé z nejpamátnějších příběhových zážitků vůbec. Rádi vytváříme tyto typy her a budeme v tom pokračovat, dokud nás to bude bavit. Představa, že si v pátek večer sednete na gauč a prožijete skvělý příběh, zní rozhodně dobře,“ pronesl Hulst.

V PlayStation Studios chtějí hráčům nabídnout různé zážitky. „Zavedené franšízy, nové značky, velké, malé i inovativní hry, příběhy pro jednoho i více hráčů,“ dodal šéf first-party studií Sony, který předtím řídil nizozemské studio Guerrilla Games. To vytvořilo sérii Killzone a Horizon Zero Dawn.