
Magazín · Novinky · v pátek 13. 6. 2025 11:40
PlayStation 6 a budoucnost konzolí. Sony chce vytvářet příběhové a online hry
Společnost Sony dává jasně najevo, že s konzolemi počítá i do budoucna. Přestože stále intenzivně zkoumá nové cesty, jak hráčům zprostředkovat herní zážitky, budoucí generace PlayStationu zůstává podle vedení firmy nejvyšší prioritou, tedy PS6.
V rámci dnešního interního obchodního brífinku o budoucnosti značky promluvil nový prezident a výkonný ředitel Sony Interactive Entertainment, Hideaki Nišino. Na otázku, zda by cloudové hraní mohlo v budoucnu nahradit tradiční konzole, odpověděl jasně: technologie streamování sice pokročila, ale poptávka po klasickém „lokálním hraní“ zůstává silná.
„Cloudové hraní je technicky dál než kdy dřív, ale spolehlivost sítě není plně v naší moci. A náklady na hodinu hraní jsou oproti klasickému modelu konzolí stále vyšší,“ uvedl Nišino. Zároveň dodal, že PS5 i PS5 Pro potvrzují, že hráči stále chtějí mít hry přímo u sebe, bez závislosti na stabilitě internetu.
Zajímavé je i to, že Sony dnes operuje s rozsáhlou uživatelskou základnou, která zahrnuje jak majitele PS5, tak stále aktivní hráče na PS4. Z celkového počtu 124 milionů měsíčně aktivních uživatelů jich velká část stále hraje právě na starší konzoli. Sony se tak nepovedlo přesvědčit velkou část hráčů PS4, aby přešla na PS5.
Navzdory tomu má PlayStation 5 vůbec poprvé více aktivních uživatelů měsíčně než její předchůdkyně PS4. Ještě v roce 2024 byly obě generace vyrovnané – PS4 a PS5 měly dohromady zhruba 49 milionů aktivních uživatelů měsíčně, rozdělených rovnoměrně. O rok později už má PS5 navrch. Přesná čísla Sony sice nezveřejnila, ale prezentované grafy mluví jasně: větší část hráčské aktivity dnes připadá na PS5. Celkově obě konzole aktuálně vykazují dohromady 124 milionů aktivních hráčů, což je znatelný skok oproti loňským 97 milionům.
Nišino zdůraznil, že uživatelé PS5 jsou aktivnější a zároveň utrácejí víc – ať už za digitální obsah, předplatná nebo mikrotransakce. Zároveň ale ocenil stále silnou roli PS4, která zůstává vstupní branou do ekosystému PlayStation pro mnoho uživatelů po celém světě.
S ohledem na velikost této hráčské základny je přirozené, že „další krok v rámci konzolového hardwaru je pod drobnohledem“ a Sony si je této odpovědnosti vědoma. Ačkoliv konkrétní detaily o nové generaci zatím nesdělil, firma podle něj pracuje na „novém a vylepšeném způsobu, jak hráče zapojit“.
Z dřívějších soudních dokumentů vyplynulo, že PlayStation 6 pravděpodobně dorazí nejdříve v roce 2028, přičemž čip do konzole by měli opět navrhnout v AMD. Sony klade důraz na zpětnou kompatibilitu, která bude i nadále klíčová. V poslední době se ale spekuluje o tom, že Microsoft by nový Xbox mohl uvést na trh už v roce 2027, tak uvidíme, jak to všechno bude. Vedle toho se nadále mluví o tom, že PS6 doprovodí na trh plnohodnotný PlayStation handheld, zatímco Xbox měl ten svůj zrušit a soustředit se na spolupráci s jinými společnostmi, jako je Xbox ROG Ally.
Finanční ředitelka SIE Lynn Azar následně vysvětlila, že díky změně obchodního modelu není firma tolik závislá na prodejích hardwaru při uvedení nové konzole, jako tomu bývalo v minulosti. Dvě třetiny příjmů dnes tvoří předplatná a mikrotransakce, což zajišťuje stabilní finanční základ.
„Máme dnes velmi rozmanité publikum – od hráčů na PS5 přes stále aktivní komunitu na PS4 až po PC. Díky tomu jsme schopni lépe reagovat na různé herní návyky a způsoby utrácení napříč generacemi,“ uzavřela Azar. Vedle PC se Sony snaží také na mobilních platformách.
Během obchodního brífinku jsme mohli vidět aktuální rozdělení týmů PlayStation Studios.
Singleplayerové hry tvoří
- Insomniac Games (Spider-Man, Wolverine, Ratchet and Clank)
- Housemarque (Returnal, Soros)
- Team ASOBI (Astro Bot)
- Naughty Dog (The Last of Us, Uncharted a Intergalactic: The Heretic Prophet)
- Sucker Punch Interactive (Ghost of Yōtei)
- Santa Monica Studio (God of War)
- Firesprite (Horizon Call of the Mountain)
Live service se věnují
- Haven (Fairgames)
- Bungie (Destiny, Marathon)
- teamLFG (nový tým)
- San Diego Studio (série MLB: The Show).
Rozvíjející se a multižánrové hry chystají
- Guerrilla Games (série Horizon)
- Media Molecule (Dreams)
- Polyphony Digital (Gran Turismo)
- Bluepoint Games (Demon's Souls)
- Dark Outlaw Games (nové studio)
- Bend Studio (Days Gone)
Podporu a případné porty mají na starost v Nixxes Software a Valkyrie Entertainment.