Phil Spencer je bezpochyby nejvýraznější osobností ve spojitosti s konzolí od Microsoftu. Když nastupoval na svou pozici šéfa značky Xbox, souboj s konkurenčním PlayStation 4 byl v plném proudu. Od té doby se toho mnoho změnilo a za řadu těchto věcí může Microsoft děkovat právě Philovi. Od jeho příchodu tak vznikl například oblíbený Xbox Game Pass, streamovací služba xCloud a Microsoft investoval do řady first-party studií, včetně chystané obrovské akvizice do holdingové společnosti ZeniMax. Phila Spencera si na rozhovor pozval internetový magazín Gamereactor a my se teď podíváme na ty nejzajímavější věci, které o směřování značky Xbox prozradil. 

Nejprve se ale Phil ohlédl za minulostí a za vývojem, kterým Xbox za jeho působení prošel. Na svoji pozici nastupoval z role vedoucího first-party studií, a proto přímo pociťoval silný nedostatek investice ze strany

Microsoftu právě tímto směrem. To je také důvod, proč připravil obchodní model zaměřený na obsah. Bylo ale důležité, aby získal podporu od společnosti a aby se postupně Xbox dostal do takové pozice jako je právě teď.

„Společně se ZeniMaxem teď máme 23 studií a naprosto našlapaný line-up. V současné době cítím opravdu skvělou podporu,“ říká Phil Spencer a dodává, že v současné době jsou jedinou jejich slabinou hry, které dokážou zaujmout všechny, bez rozdílu věku a pohlaví. Jako příklad uvádí Minecraft a myslí si tak, že bude velmi důležité rozšířit jejich nabídku právě o takové tituly. Na druhou stranu je velice nadšený z nově vznikajících franšíz jako je Starfield nebo nové hry od Compulsion Games (autoři We Happy Few).

Podle Spencera je důležité, aby se Microsoft zaměřil na hry pro jednoho hráče.

Ohledně akvizice do holdingové společnosti ZeniMax byl Phil na další informace skoupý. Především ale informoval, že Microsoft ZeniMax stále nezískal, jediné, co udělal, tak hlásil záměr jej získat. V současné době celé tohle jednání prochází regulačním schválením a začátkem roku 2021 by dohoda měla být uzavřena. Do té doby je tak nezákonné, aby probíhala jakákoliv jednání o společné budoucnosti. I kdyby chtěl, tak nám nemůže říct žádné další konkrétní informace.

Mnohem více informací ale řekl o monetizaci jejich dalších projektů. Dle něj v Xboxu nechtějí vůbec diktovat svým studiím, jaký obchodní model mají využívat, jako společnost však podporují co největší diverzifikaci. Nadále se tak bude podporovat jak oblíbené předplatné Game Pass, tak i snad největší model free-to-play hraní. Samozřejmě má Phil v plánu v nejbližších letech experimentovat i s novými modely, jelikož věří, že celý průmysl určitě nechce být uvázán k jednomu jedinému. 

Exkluzivní tituly pro jednu platformu jsou podle strategie Xboxu pouze krátkodobou zbraní. Dle Phila totiž existují taková data, která říkají, že exkluzivní tituly zvyšují prodeje, ale zároveň jsou tu i taková, která tvrdí, že ne. Jako příklad dal blížící se konec letošního roku. Je si totiž jistý, že Sony i Microsoft dokážou letos prodat všechny konzole, které vyrobí s jediným rozdílem, že se to PlayStationu podaří o něco rychleji. Navíc Xboxu nejde o to, abyste jejich hry hráli na Xboxu, jejich cílem je, aby hráči využívali značky Xbox. Což sice může být konzole, může to být ale také PC, díky XCloudu to také může být na mobilním telefonu. Pro Microsoft je totiž hlavní pohled na vyšší úrovni: „Hraní her je lepší, když si více lidí zahraje více skvělých her v celém našem ekosystému.“

Zajímavé informace jsme se také dozvěděli ohledně dalšího platformního rozšiřování předplatného Game Pass. Dle Spencera je všechno hlavně o prioritách a o dosažení co největšího počtu hráčů. Po spuštění této funkce na konzoli Xbox přirozeně přešli na PC, jelikož velká řada hráčů, která nevlastní konzoli, má alespoň osobní počítač. Následně se svým předplatným přešli na mobilní zařízení Android, jelikož je na světě miliarda lidí používající tento systém, což je podstatně větší základna, než má jakákoliv konzole. Další jsou na řadě logicky telefony se systémem iOS. A potom? Je toho údajně spoustu co prodiskutovat. Expandovat mohou třeba na chytré televize, Chromebooky, FireTV a samozřejmě také konkurenční platformy.

Miluji Switch, miluji PlayStation, upřímně, myslím, že odvedli úžasnou práci, protože byli součástí tohoto odvětví. Nejsem si však jistý, jestli jde pro nás o další velkou skupinu uživatelů, ale mohli bychom být otevřeni těmto diskusím,“ uvedl Spencer.

Přečtěte si také: Za hranice dnešní kvality her: Množí se projekty, které jsou označeny jako AAAA

Nakonec Phil Spencer nalákal na dvě dosud neoznámené hry, na které se on osobně nejvíce těší. První z nich je od již zmíněného studia Compulsion Games (We Happy Few). Dle něj je to sice malé studio, které se teprve učí řemeslu, líbí se mu ale způsob, jakým dokáží vytvářet nové jedinečné světy. Druhé studio, které jmenoval, je The Initiative. Nově vzniklé studio v Santa Monice pod vedením Darryla Gallaghera, které údajně bude tvořit „AAAA hry“. Phil je nadšený z toho, co si mohl vyzkoušet a nemůže se dočkat, až nám oznámí, co připravují.

Celý rozhovor najdete na stránkách magazínu Gamereactor, kde ještě dále Phil Spencer rozebíral například uběhlý rok bez velkých herních veletrhů, masivní online hry a jiné.