V posledních několika letech se společnost Microsoft odklonila od klasického modelu obchodování s hrami a představila nám svoji předplatitelskou službu Xbox Game Pass. Díky ní si můžete na svém herním zařízení zahrát opravdu skvělé herní tituly za poměrně nízkou cenu měsíčního předplatného. Pro Xbox se tato značka stala snad tou nejdůležitější, a proto se ji snaží šířit skrze různé herní platformy a neustále pro své předplatitele nabízejí nový obsah. Dlouhou dobu však ve vzduchu visela otázka, jakým způsobem Microsoft uzavírá dohodu se studii, které vytváří hry pro tuhle službu a zároveň dokáže zůstat s cenou předplatného tak nízko. Ačkoliv se pravděpodobně nikdy nedozvíme přesné částky, šéf divize Xboxu Phil Spencer v posledním rozhovoru pro magazín Verge alespoň naznačil, jakým způsobem jejich dohody fungují. 

Dle Philových slov jde především o to, co jednotlivá studia potřebují či nepotřebují. Zpočátku většina výplat byla založena na základě používání her. Tedy čím více byla hra stažená, tím více si vývojáři vydělali. To se však nemohlo vyplatit menším a středním vývojářům, proto se začaly uzavírat i jiné dohody, při kterých Microsoft zaplatí danou částku vývojářům předem. V některých případech byl ochoten zaplatit celou produkci, dokonce i za takové tituly, které se následně prodávaly také na konkurenčních platformách. 

„Naše dohody jsou prakticky všelijaké. Zní to trochu chaoticky, ale je to celé založeno na potřebách vývojáře. Je skvělé sledovat, jak vývojáři, většinou tedy menší nebo střední, za námi přijdou a řeknou ,Hej, jsme ochotni vám dát naši hru v den vydání, pokud nám dáte X dolarů.'” Naznačuje Phil, jak probíhá jednání. „[...] V určitých případech zaplatíme za celou výrobní cenu hry. Vývojáři pak získají všechny maloobchodní příležitosti. Hru mohou prodávat na PlayStationu, Steamu, Xboxu nebo Switchi a sami jsou chráněni před rizikem vysokých ztrát. My díky tomu získáme hru pro Xbox Game Pass v den vydání.“

Takovou formu však nevolí všichni vývojáři. Jiným více vyhovuje, když smlouvy vycházejí z toho, co hra reálně přinese celému předplatnému. Výplata je tak závislá na využívání hry a zisku, který daný titul Microsoftu přinese. Každopádně Phil Spencer nevěří tomu, že již odhalili správný model, a proto je Xbox připraven zkoušet a objevovat nové možnosti