V pátek na počítače za 50 euro vyšla PC verze Horizon Zero Dawn. Mnoho hráčů se na PlayStation 4 exkluzivitu na počítačích těšilo, o to více byli příznivci akčního dobrodružství zklamáni z kvality, kterou dostali. PC verze je daleko za kvalitou, kterou studia Sony prezentují na konzoli PS4. Vývojáři se omlouvají, děkují za nahlášení chyb a problémů a slibují brzkou aktualizaci. Ta by měla zážitek s Aloy zlepšit. Vše ale nasvědčuje tomu, že PC port je pouhou betou, a ne hotovým produktem.

Horizon Zero Dawn má na počítači problém udržet 60 snímků za sekundu a občas padá i pod 30fps. Problémy se objevují při rozlišení 4K. Jak se ukázalo, hra špatně vykresluje obraz. Nejprve ho vykreslí ve 4K, poté zmenší na 1080p a opět dá do 4K. Pomůže přepínání mezi celou obrazovkou, ovšem tohle musíte dělat pokaždé, když titul zapnete.

Přečtěte si také: Sony může své PC hry obohatit o PlayStation trofeje

Digital Foundry si při detailní analýze všimli mírných rozdílů mezi různými úrovněmi některých nastavení. Například stíny ovlivňují pouze okolí hrdinky, ale už ne věci v dálce. Ještě menší rozdíl je vidět v případě odrazů, což je o to zajímavější, že nastavení Hight má o 15 procent horší výkon než Medium. Totéž se týká mraků, kdy rozdíl mezi Ultra a High představuje 26 procent výkonu, ale na obrazu to není tolik vidět.

Problémy se objevují rovněž při přepínání kamer, aktualizaci uživatelského rozhraní novými úkoly i při samotné chůzi. Tyto problémy u PS4 a PS4 Pro verze vůbec nebyly. O to zajímavější je, že Horizon Zero Dawn běží na Decima enginu stejně jako Death Stranding. Ten ovšem Kojima Productions dokázali mnohem lépe vyladit. Bohužel do dnešního dne nevíme, kdo byl přesně za port Horizon Zero Dawn zodpovědný. Není jisté, zda na něm pracovala část Guerrilla Games nebo nějaké externí studio. Steam sice uvádí Guerrilla, ale to nemusí nic potvrzovat.

Hráči mezitím na Steamu hlásí problémy. Například padání hry v cutscénách i při pohybu po světě. Má jít o náhodné pády, které nelze nijak ovlivnit. Další hráč má problém s odpojováním monitoru, kdy je nutný restart celého systému.

„Jedná se o jeden z nejproblémovějších portů, co si pamatuji, technický stav je prostě otřesný. Nejsem fanda odkladů her a změn termínů vydání, ale tahle hra by si to minimálně zasloužila. Nejenže hru doprovází neustálé crashe (i několik v rámci pár minut), ale celkový zážitek je doprovázen neustálými poklesy FPS, v určitých místech se objevuje až šílený stutter a celková optimalizace je mizivá,“ píše Beqert s tím, že Horizon Zero Dawn je jinak úžasným a originálním nápadem zasazeným do nádherného světa.

Jeden programátor analyzoval crash logy a zjistil, že minimálně Steam verze je debug buildem, která má v sobě různé kontrolní funkce a odesílá zaznamenané problémy a chyby na servery. To ale vývojáři posléze vyvrátili. Přesto to vypadá, že moc dobře věděli, co udělali a chtějí to co nejdříve napravit. Pravděpodobně si nemohli dovolit odklad.

Zajímavé je, že někteří při hraní Horizon Zero Dawn vrní blahem a žádné problémy nezaznamenávají. Jak jste na tom vy?

Připomeňme, že Horizon Zero Dawn na PC vyšel v kompletní edici, včetně expanze Frozen Wilds. V současné době v Guerrilla Games pracují na Horizon: Forbidden West. Pokračování dorazí výhradně na PlayStation 5. Má se za to, že vydání Zero Dawn na PC je marketingovým nástrojem, jak ukázat PC hráčům PlayStation exkluzivitu a popostrčit je, aby si koupili PS5. Pokud je to tak, měla by se Sony více snažit a dát PC hráčům pořádný port.