Embargo pro uzavřený test akčního RPG Elden Ring před chvilkou padlo. Jak jsme informovali v průběhu pátka, dostali jsme možnost si přes víkend hru – a obsah tzv. Closed Network Testu, ke kterému se vybraní lidé z veřejnosti dostanou během tohoto víkendu – zahrát a neomezeně vyzkoušet.

V komentářích jsme vám dali možnost se nás zeptat na konkrétní věci, které vás o hře zajímají. Samozřejmě dává největší smysl se podívat na nebo si přečíst mé dojmy přímo z hraní, které před chvilkou vyšly. Nejen z principu ale individuálně odpovím i na vaše dotazy v tomto článku.

PETI-CZ SE PTÁ: „JAK VELKÁ BUDE ZHRUBA MAPA A JESTLI VE HŘE BUDE SYSTÉM DYNAMICKÉ DENNÍ DOBY A POČASÍ?“

Velikost mapy je trochu těžší záležitost, protože jsem ji k dispozici samozřejmě neměl celou. Šlo o poměrně malou ukázku. Z toho, co nám říkali přímo vývojáři a měl jsem možnost zkusit, je součástí uzavřeného testu „severní část Limgrave“. Mělo by jít tedy jenom o určitý úsek úvodní, první lokace ze šesti, což je počet, který byl již dříve potvrzen.

V rámci jednotlivých lokací ale bude hromada dungeonů, menších vedlejších míst, tzv. Legacies (což mají být obří dungeony) a podobně. Hratelná část, kterou jsem mohl prozkoumávat, nebyla tak moc velká, ale úplně v pohodě jsem v ní zabil 15 hodin. A pořád jsem objevoval něco nového. Našel jsem například minimálně 11 bossů. Pokud by tedy šlo přibližně o půlku celé první lokace, a má jich tam být šest, myslím, že obsahu tam bude fakt hodně. I když co do velikosti jako takové asi nepůjde o největší svět, který jsme kdy viděli.

Co se týče dynamické denní doby a počasí, tak tam je to o něco snazší. Dynamická denní doba ve hře rozhodně je a čas jde přetáčet u bonfirů (Site of Grace) ručně. Dynamické počasí jsem ale nezažil. Vypadá to, že každá část měla svoje specifické počasí. Například u jezera vítr stál, ale pak jsem jel do „Stormhill“, kde byl vítr naopak prudký. Vždycky a za všech okolností.

S výrazným dynamickým počasím bych tedy osobně nepočítal.

BABAYAGA SE PTÁ: „HŘE NĚKTEŘÍ FANOUŠCI INOVACÍ VYČÍTAJÍ PŘÍLIŠNOU PODOBNOST S DARK SOULS (HLAVNĚ TROJKOU). HRATELNOST JIM PŘIJDE PŘÍLIŠ PODOBNÁ. JAK TO PŮSOBILO NA VÁS?“

Jak mimo jiné říkám/píšu ve svých dojmech, podobnost tu rozhodně je. Trochu přehnaně řečeno by nebylo od věci Elden Ring nazývat jako Dark Souls 4, případně ještě přehnaněji jako Demon's Souls 6.

Ale nemyslím si, že to vadí. Rozhodně je to zároveň víc než „jen“ další Dark Souls a třeba otevřený svět dělá vážně hodně v tom, jak se dá ta hra hrát, jak se dají zažívat její části a podobně. Je tu stealth, jízda na koni, hromada vedlejších dungeonů. Působí to více než povědomě, ale zároveň nepopsatelně odlišně.

Vyložené odpůrce to asi nepřesvědčí, ale pokud někdo na Dark Souls vždycky koukal jako na něco, co by si chtěl zahrát, ale třeba se toho bál, Elden Ring je podle mě dobrým vstupním bodem. Třeba přijít k nějakému táboru a mít možnost se rozhodnout, jestli si počkat na noc a projít to stealthem, nebo tam naběhnout nebo přijet na koni, zavolat si tzv. spirity na pomoc ap. To dělá vážně hodně, aby se ta hra nějakým způsobem odlišovala. Ale pokud to člověk chce hrát jako klasické Dark Souls, tak v zásadě může.

CLESAK SE PTÁ: „JAK MOC SE LIŠÍ SAMOTNÝ [SOUBOJOVÝ] SYSTÉM OD OSTATNÍCH SOULSBORNE HER?“

Tohle je v podstatě v návaznosti na moji předchozí odpověď. Jak jsem říkal, třeba možnost si počkat na noc a něco projít potichu nebo si zavolat spirity na pomoc je super. V drtivé většině věcí je ale soubojový systém v podstatě stejný s Dark Souls a namísto například parírování jako v Sekiru tu jde především zase o uskakování.

Ale obecně mi to přijde zase o trochu rychlejší. Je tu třeba možnost útočit přímo ve vzduchu, čímž jde snadno zničit „stance“ nepřátel například se štítem. Z mého testování tedy zmizel celý „útok“ kopu, který byl tímto nahrazen. Obecně mám pocit, že jsem se téměř nikdy nezastavil, což je fajn.

DEMONNINJAOFTHEMIST SE PTÁ: „BUDE MOŽNOSŤ MENIŤ MOUNTOV?“

Jednoduchá odpověď: prý ne.

MAJK28 SE PTÁ: „KAM BYSTE OBTÍŽNOSTNĚ [ELDEN RING] ZAŘADIL V POROVNÁNÍ S OSTATNÍMI HRAMI, JMENOVITĚ OPROTI DS3, BB A SEKIROVI; NAKOLIK JE HRA „PŘÍSTUPNĚJŠÍ“ NOVÁČKŮM ŽÁNRU?“

Tohle je taky trochu komplikovanější odpovědět. Obecně jsou úvodní lokace v Dark Souls, Bloodborne a Sekiru poměrně jednoduché. Rozdíl je, že Elden Ring je otevřený svět a podle všechno bychom měli mít možnost jít kamkoliv chceme hned od začátku.

Abych to ale shrnul, obtížnostně mi to přijde asi nejvíce podobné Dark Souls 3. Vyloženě průzkum otevřeného světa byl jednoduchý a většina běžných nepřátel byli na jedno brdo. Pokud jsem ale šel do nějakých trochu odlehlejších částí, narazil jsem na těžší nepřátele. Potom jsou tam vedlejší dungeony, které mi taky nepřišly úplně obtížné, a na jejich konci býval nějaký boss, který také úplně těžký nebyl, i když mě většina z nich alespoň párkrát zabila. Takže o nějakou výzvu přece jenom šlo. Potom jsou tu bossové přímo v otevřeném světě, kteří mi už rozhodně dali zabrat. Jednoho jsem dokázal s obtížemi zabít, toho druhého jsem bohužel zabít nestihl. A pak je tu samozřejmě nějaký hlavní boss, v případě uzavřeného testu konkrétně Margit the Fell Omen. Ten už byl obtížnostně docela lehce nadprůměrný a je potřeba na něj najít nějakou taktiku.

Jinými slovy, ta hra je stejnou měrou lehká, jako je těžká. Záleží, co člověk dělá. Pokud ale půjde na všechny bosse, tak věřím, že to bude o trochu těžší než Dark Souls 3, hlavně v obecně pozdějších fázích. Moje – a to říkám na rovinu: moje domněnka – je taková, že „začátek“ každé části otevřeného světa bude jednoduchý a čím hlouběji se člověk dostane, tím těžší to bude. Možná to tedy bude fungovat obdobně jako v Demon's Souls, kdy byl každý svět z Archstonu postupně těžší, ale v zásadě moc nezáleželo na jejich pořadí.

Co se týče přístupnosti nováčkům, té jsem ve svých dojmech věnoval značnou část a snažil se popsat konkrétní věci, proč si myslím, že může být Elden Ring perfektním vstupním bodem právě pro ně. Takže v tomhle případě rád odkážu právě na ty dojmy.

SAANFU SE PTÁ: „JE EDITOR POSTAV PODOBNÝ JAKO V DS3. NEBO JE NĚJAK ROZŠÍŘEN O NOVÉ MOŽNOSTI?“

K editoru postav jsem bohužel přístup neměl. Nicméně plěně očekávám, že to bude jako v Dark Souls 3. Možná tam bude víc možností, co se týče například tetování, ale to je jenom moje domněnka, nic víc.

VIGOKILLER SE PTÁ: „JE TO DOBRÝ?“

Ano.

LICHVAR-WILLY SE PTÁ: „PŮJDE NĚJAK VYPNOUT TO SVÍCENÍ PHANTOMŮ V COOPU?“

Jestli tam je na to nějaký předmět, tak asi jo. Já ho ale neměl a ani nenašel. V základu to ale vypnout nešlo. Osobně mi to ale tolik nevadí.

XDARKVENDRICKX SE PTÁ: „BUDE VE HŘE NĚCO JAKO TALENTOVÝ STROM NEBO NĚJAKÉ ROZVÍJENÍ POSTAVY?“

Dark Souls klasika – levelování jednotlivých atributů. Síla, dexterity a podobně. Vyloženě strom dovedností nebo nějaké větší rozvíjení postavy tu není.

Pěknou novinkou jsou ale skilly zbraní. Z bossů a různě po světě lze najít tzv. „Ash of War“, které lze poté na zbraně aplikovat a získat tím nějaké dovednosti. V případě výroby předmětů lze zase dokupovat například nádoby, kterými lze rozšířit, kolik předmětů nějakého typu lze u sebe nést/vyrobit. Ale to je víceméně všechno.

Elden Ring vyjde 25. 2. 2022 pro PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X a Xbox Series S. Přečtěte si dojmy z hraní.