Letošní monoposty F1 postavené dle zcela nových pravidel trápí pohupování způsobené tzv. Bernoulliho principem, kdy zjednodušeně řešeno inženýři udělali z podlahy vozu další přítlačné křídlo. Bohužel ve vysokých rychlostech na rovinkách se auto přicucne k vozovce natolik, že pod autem přestane proudit vzduch, což zruší onen přítlak. Auto se zase odlepí od země a pokud jede stále rychle, zase se přicucne. Výsledkem je chování, které už koncem 70. let minulého století pojmenoval Mario Andretti, mistr světa z roku 1978, jako „Porpoising“. Slovo je odvozeno od pohybu kytovce sviňucha ve vodě a lze to tedy přeložit jako sviňuchování.

Mnoho fanoušků F1 se ptalo, zda tento efekt bude i v nadcházející hře F1 22 od Codemasters a Electronic Arts. První ukázky nic takového neukázaly. A v rozhovoru youtubera Alexe Gilona to potvrdil David Greco, hlavní designér modelu řízení (lead handling designer), když vysvětlil, že by to bylo to první, co by běžný hráč vypnul. A zavést do hry něco nového, co by běžný hráč ihned vypnul, není dobré. Plus, pokud by výchozí setup vozu způsoboval ono pohupování, museli by hráči ručně nastavovat své vozy (setups).

Skutečný důvod je ovšem ten, že pohupování překvapilo všechny. Inženýry závodních týmů, i programátory fyziky ve videohře. A v tuto chvíli je poměrně těžké tohle nasimulovat a stihnout to do vydání hry odladit včetně toho, aby fungovala i kariéra a pohupovala se správně i auta řízená umělou inteligencí.

A proto v F1 22 auta mají jakési vylepšení, které zabraňuje pohupování. Tedy vylepšení, které nyní hledají všechny závodní týmy F1. Jelikož série F1 od Codemasters (nyní EA Sports) nikdy nebyla hardcore simulátor, je pochopitelné, že pohupování do hry vývojáři nezahrnuli.

Pokud ovšem moc toužíte po pohupování a máte u svého PC i VR sadu, pak to lze řešit velmi jednoduše, jak ukazuje youtuber Tiametmarduk.

Ptáte se, co tedy je v F1 22 nového? Nové vozy jsou těžší, mají větší kola, a to se výrazně projeví v jejich ovládání, které oproti loňským modelům půjdou snadněji do smyku. A dokonce půjde zahrabat auto do štěrku tak, že už nevyjede.

Pit stopy mají novou interaktivní možnost, kdy musíte ve správném okamžiku stisknout tlačítko před zajetím k mechanikům, což ovlivní délku samotné výměny pneumatik. Dává to vzpomenout na sérii F1 od Studio Liverpool (Formula One 2002 až 2004) či dokonce QTE sekvenci v F1 2005 a 2006 (a jejím remasteru Formula One Championship Edition pro PS3). Rychlost mechaniků ovlivní i jejich zkušenost, což můžete ovlivnit v módu kariéry.

Hráč bude moci přepínat mezi režimy „immersive“ a „presentational“, kdy v tom prvním bude řídit vůz i v době, kdy se nezávodí (zaváděcí kolo, kroužení za safety car). Kdežto v tom druhém bude poslouchat komentář a hra bude řídit za něj.

Letos poprvé budete mít možnost tradiční hlasy pilota Anthony Davidsona a komentátora Davida Crofta („It’s lights out, and away we go!“) nahradit hlasem Alexe Jacquese, který komentuje závody na F1TV, a Natalie Pinkham, komentátorky Sky Sports F1. A dokonce si můžete zapnout hlas Jacquese Villeneuva, kanadského pilota a mistra světa v F1 z roku 1997, který komentuje závody pro francouzský Canal Plus.

Alex Jacques
Natalie Pinkham
Jacques Villeneuve

Možná vás potěší, že Jeff, ukecaný závodní inženýr se sklonem oznamovat zcela očividné věci, byl ze hry propuštěn. Místo něj bude v F1 22 hlas Marca Priestlyho, skutečného závodního mechanika z týmu McLaren, který své repliky nahrál přes sluchátka skutečně používaná při závodech.

F1 22 vyjde 1. 7. 2022 na PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S, PlayStation 4 a Xbox One.