Letošní Gamescom začíná právě dnes. Ještě v předvečer prvního dne veletrhu uspořádala svoji konferenci Nvidia – a svými novinkami rovnou způsobila slušný rozruch.Představení se točilo kolem dlouho očekávané nové řady herních karet GeForce RTX s architekturou Turing. Ta se specializuje na technologii Ray Tracing – ano, tu technologii, nad kterou jsme se tu před pár týdny rozplývali, jak úchvatně vypadá a jak extrémně náročná asi bude.

Pro připomenutí, Ray Tracing umožňuje s pomocí sledování paprsků světla a jejich nesčetných odrazů, lomů a interferencí vytvořit na počítači scény s neuvěřitelně živým nasvícením. Může se vám pak snadno stát, že když po hraní vykouknete z okna, budete překvapeni, že ona realita venku vypadá vcelku nudně a nerealisticky. Zatím jsme však byli smířeni s tím, že si na skutečné využití Ray Tracingu ve hrách budeme muset ještě pár let počkat. Chyba lávky. 

Jak již sám název řady RTX napovídá, Ray Tracing je v rámci nové řady základním stavebním kamenem a díky tomu nové karty dokáží technologii vykreslovat v reálném čase. Všemu napomáhají také další technologie v čele s deep learningem a umělou inteligencí. Toto bylo předvedeno na vlastním demu Nvidie - Project SOL, ale i na chystaných hrách – Shadow of the Tomb Raider, Metro Exodus a Battlefield V.

Ukázky doporučujeme zhlédnout samostatně – vypadají totiž vskutku výborně! Obzvláště pak demo BF je božské – s dynamickým nasvětlením odrazů v okolí vidíte nejen odlesky výbuchů např. na oknech nebo na kapotě blízkého auta, ale dojde i na takové detaily jako živý odraz plamenů ohně v oku vojáka.Chystaných her s využitím Ray Tracingu je ale naštěstí daleko více. Nvidia s vybranými vývojáři pochopitelně úzce spolupracuje a ti tak již často mají technologii delší dobu k dispozici, takže snad nebudeme na novinky muset dlouho čekat.

A jaké jsou tedy ty nové grafiky, ptáte se? Mají být samozřejmě daleko výkonnější. Přímému srovnání výkonu se současnou verzí se však Nvidia při prezentaci spíše vyhýbala – komunikovala hlavně rozdíly při generování RTX efektů. Ty jsou totiž ohromující – v některých případech nabízí nová řada 6-10x vyšší výkon, ale to asi spíše kvůli tomu, že staré karty na Ray Tracing jednoduše nebyly připraveny

Výkon karty ale vždy záleží na dané hře, jejím nastavení a na specifické scéně a situaci. Při hraní současných her bude nárůst oproti aktuální generaci asi spíše „jen“ v desítkách procent, na přesná čísla si však budeme muset počkat. Vodítkem může být demo nazvané Infiltrator, v němž při 4K rozlišení nová karta údajně drží stabilně 78 FPS, zatímco GTX 1080 Ti zvládne pouze kolem 30 FPS.

A jaké karty byly vlastně představeny? Papírově nejslabší má být model GeForce RTX 2070, jenž nabízí 8 GB VRAM, 45T RTX-OPS a 6 GIGA RAYS, to vše za lokální cenu kolem 16 400 Kč (ve státech však pouhých 499 USD). Střední model RTX 2080 má také 8 GB VRAM, ale již 60T RTX-OPS a 8 GIGA RAYS, cenovka však stoupá na 22 tisíc Kč (699 USD). Vlajková loď RTX 2080 Ti kraluje s 11 GB VRAM, 78T RTX-OPS a 10 GIGA RAYS. Její tuzemská cena však přesahuje závratných 32 000 Kč (999 USD).

Sami jsme zvědaví, co příchod nových karet 20. září udělá s tržními cenami. Ceny výkonných herních grafik jsou totiž kvůli jejich nedostatku stále ještě tragicky vysoké, nové modely by však mohly tuto situaci zlepšit. A co vy, zamíříte ihned obchodu, nebo budete strategicky vyčkávat, než ceny trochu opadnou?