V době PlayStationu 3 se na konzoli od Sony nezávislí tvůrci moc nevrhali z důvodu obtížného vývoje na hardware japonské společnosti. Potenciál konzole dokázaly odemknout pouze interní týmy Sony. PlayStation 4 byla k menším autorům otevřenější a z indie světa vzniklo několik zajímavých kousků. U PlayStationu 5 se neopakuje situace s těžkým vývojem, ale promlouvá do ní politika Sony.

Nezávislý vývojář Iain Garner v posledních dnech na sociální síti Twitter vyjádřil svou nespokojenost s přístupem Sony. Podle něj společnost nemá zájem podporovat malé nezávislé tvůrce a své investice směruje výhradně do velkých blockbusterů.

Přečtěte si také: Sony chystá velkou aktualizaci firmwaru PS5 s novými funkcemi

Zprávy Garnera otevřely Pandořinu skříňku. V dalších dnech přišlo mnoho svědectví od jiných nezávislých studií, která upozornila na obtížný vztah se Sony. Několik indie tvůrců si postěžovalo redaktorům Kotaku. Tvrdí, že Nintendo je podporuje, stejně tak Microsoft, zatímco Sony podporuje pouze svůj AAA stroj a ukazuje prostředníček všem ostatním.

„Žádná platforma není skvělá, ale Sony je obzvlášť hrozná. Vědí to i oni - problém mají už dlouho a vývojářům už dlouho říkají, že mají problém, ale problém přetrvává,“ zmínil jeden programátor. Sony nechápe, co znamená indie. Pro ně je indie něco s rozpočtem v nižších milionech,“ doplnil další.

Redaktoři Kotaku následně kontaktovali zástupce Sony a požádali o vyjádření k zacházení s nezávislými vývojáři, ale japonská korporace jim údajně nehodlá odpovědět.

VZTAHY MEZI SONY A NEZÁVISLÝMI TVŮRCI PŘERUŠENY

Rozruch zaujal Jasona Schreiera, novináře agentury Bloomberg, jenž se rozhodl celou záležitost prošetřit. Podle jeho zjištění jsou vztahy mezi nezávislými týmy a Sony již několik měsíců přerušeny. Za pravdu mu dává Matthew White z Whitethorn Games, podle něhož Sony trvá dny, ne-li týdny, než odpoví na jednoduché žádosti.

Kotaku ještě zjistilo, že nezávislí vývojáři musejí platit za to, aby se jejich hry objevily na viditelných pozicích v PlayStation Store. Sony má za to chtít nejméně 25 tisíc dolarů. Požadovaná částka se může dostat až na 250 tisíc dolarů.

Nejhorší na tom je, že podle oslovených vývojářů je platba za zviditelnění jejich hry v PlayStation Store jediný způsob, jak zaujmout hráče. Autoři hlásí, že bez zaplacení jsou jejich hry úplně ztraceny. To je v ostrém kontrastu s obchody Microsoftu a Nintenda. I ty si účtují za zviditelnění v digitálním obchodě, současně ale nabízejí mnoho dalších bezplatných možností. Jedním z nich je například zobrazení hry v uživatelském rozhraní Xboxu. Nintendo zase hry umísťuje do sekcí pro nově vydané hry a skvělých nabídek, aniž by za to chtělo peníze.

Přečtěte si také: Sony kupuje odborníky na portování her pro počítače

ŠPATNÉ PRODEJE INDIE HER NA PLAYSTATION STORE

U PlayStation Store jsou oproti tomu hry ztraceny a jediná možnost, jak je najít, tak je použít vyhledávání. To vše má za následek, že nezávislé hry se na PS Store moc neprodávají. Whitethorn Games mají 60 procent příjmů z Nintenda Switch, 30 procent z konzolí Xbox, 7 procent ze Steamu a pouhá 3 procenta z PlayStationu. Ve studiu Those Awesome Guys zase kraluje PC s více než 90 procenty, PlayStation má pouhých 0,3 procenta a 7,6 procenta má Switch. Jiný vývojář prodal 20 tisíc kusů své hry na Xboxu a 7000 na PlayStationu. Co se týče DLC, tak na Xbox má 2000 a pouhých 7 kusů na PlayStationu. Ano, sedm kusů – to není překlep.

Z těchto a dalších důvodů nezávislí vývojáři nechápou, proč si Sony z prodejů na PlayStation Store beze 30 %, když není schopna propagovat nově vydané a zajímavé hry. Několik autorů pak vybídlo své fanoušky, aby zkusili na PS Store najít jejich hru, aniž by její název zadali do vyhledávání.

Nezávislí vývojáři a vydavatelé si pod rouškou tajemství stěžují také na politiku Sony ohledně slevových akcí. Sony jim prý navrhne, že mohou být zahrnuti do slevové akce, ovšem obvykle má navrhovat slevu 40 až 50 procent a čeká na protinávrh. Majitelé menších her mají být takto nuceni nabídnout minimálně 30 procent, jinak nebudou do slevové akce zahrnuti.

Přečtěte si také: Sony oficiálně koupila tvůrce Returnal ze studia Housemarque. Spekuluje se o Bluepoint Games

PROBLÉMEM JE KOMUNIKACE

Dotyční vidí největší problém v komunikaci. V týmu ID@Xbox jsou prý všichni milí a vstřícní. Například Eric Freeman, autor hry Deja Vu, uvedl, že Microsoft po něm nikdy nechtěl peníze kromě podílu z prodeje. Plus Microsoft zve tvůrce na prezentace a také skvěle funguje Xbox Game Pass.

Problém s komunikací u Sony má také Ragnar Tørnquist z Red Thread Games. „Jsme docela etablovaní vývojáři s prokazatelnými výsledky, ale upřímně řečeno vůbec netuším, koho mám kontaktovat ohledně prodeje her na konzoli. Je to jako snažit se být slyšet ve vesmírném vakuu,“ dodal.