Sony s odhalením nové generace PlayStationu nespěchá a největší trumfy drží zatím pod pokličkou. Její prezident a generální ředitel Jim Ryan slibuje, že jedinečné funkce, které odlišují PS5 od předchozích konzolí, budou teprve odhaleny. Přes Business Insider Japan fanouškům vzkazuje, že půjde o větší rozdíly. Rozhovor přeložil web Gematsu.

Ryan patrně reaguje na obavy hráčů, kteří začátkem týdne na tiskové konferenci Sony v rámci mezinárodního veletrhu CES 2020 očekávali představení konzole. Místo toho Ryan vystoupil na pódiu v Las Vegas, aby prezentoval logo PS5 a pochlubil se statistikami současné generace PlayStationu. Psali jsme zde.

Než se budeme věnovat tomu hlavnímu, tak Ryan objasnil, že logo PS5 je s PS4 podobné schválně. V Sony chtěli udržet konzistenci v rámci značky PlayStation. Aby každý, kdo uvidí logo PS5, okamžitě věděl, že je to PlayStation. Kdyby tedy bylo logo výrazně odlišné, mohl by být zákazník zmaten. Stejné je to s číslováním, už dříve si japonská společnost pojistila názvy PS6, PS7, PS8

O pár jedinečných funkcích PS5 již víme. Jde konkrétně o 3D zvuk, rychlý SSD disk a nový DualShock. „Pokaždé, když vyjde nová konzole, tak je vylepšen procesor a grafika. Jde o lákavé vlastnosti, ale musíme mít také speciální výzvy. Už jsme potvrdili využití SSD disku. Hlavní změnou je rychlejší načítání, které je téměř nulové,“ začal Ryan vykládat o přednostech PlayStationu 5.

Gran Turismo Sport

Poté Ryan stočil pozornost k páté verzi gamepadu. Ta se pochlubí haptickou zpětnou vazbou a využije adaptivní triggery. Tuhle novinku si prezident Sony v rozhovoru japonského magazínu pochvaloval zatím nejvíce.

„Hrát závodní hru Gran Turismo Sport na PS4 ovladači je úplně jiný zážitek,“ láká Ryan s tím, že hra funguje dobře i s DualShockem 4, ovšem po vyzkoušení nového gamepadu se nebudete chtít vrátit ke staré verzi. Díky haptické zpětné vazbě a adaptivním triggerů máme cítit rozdíly mezi povrchy tratě.

Podobně loni mluvil redaktor magazínu Wired, jenž si mohl vývojovou verzi DualShocku 5 vyzkoušet. V té době psal, že s novým ovladačem v ruce cítí úplně něco jiného než s DualShockem 4. Narážel tím na okraje tratě, obrubníky, nečistoty na vozovce a na různé povrchy. To vše máme díky haptické zpětné vazbě cítit ve svých rukou, zatímco na DS4 tento pocit úplně zmizel. Nemá tedy jít jen o jiné vibrace.

Ryan v interview zdůraznil, že Gran Turismo Sport je možné hrát s DualShockem 5. Už ale neprozradil, na co se máme přesně připravit. Hlasitě se mluví o zpětné kompatibilitě s hrami z PS4, ale není dosud jisté, zda bude možné spustit úplně všechny hry z této generace na PS5. Stejně tak nevíme nic o záměru studia Polyphony Digital. Připraví aktualizaci GT Sport pro PS5, vydají vylepšenou verzi nebo rovnou uvedenou na trh nové Gran Turismo (to je oficiálně ve vývoji už nějaký ten pátek)?

The Last of Us Part II vyjde 29. 5. 2020 na PS4 s českými titulky

Otázkou je, jak haptickou zpětnou vazbu a adaptivní triggery využijí vývojáři. Zda se jim bude chtít investovat čas a peníze do něčeho, co třeba bude specialita pouze PlayStationu 5 – Microsoft o těchto dvou funkcích u Xboxu Series X nemluvil. Je jasné, že interní studia Sony budou tyto dvě novinky využívat. Ostatní dle svého rozhodnutí. Dle mého je ale dost pravděpodobná podpora funkcí u většiny nových her. Zajímavé ale bude sledovat, jak kdo nastaví odpor triggerů (mluvilo se například o střelbě z luku) a jak se haptická zpětná vazba promítne do zážitků u titulů mimo závodní žánr.

O přesných specifikách PlayStationu 5 nechtěl prezident Sony mluvit, stejně tak nemohl komentovat datum vydání. Nemyslí si ale, že by dnes byl dobrý nápad vydat konzoli v Japonsku o tři měsíce později. To se stalo u PS4. V té době existovaly určité důvody, proč se tak společnost rozhodla a Ryan byl do všeho zapojen. Stále tak platí, že PS5 – stejně jako Xbox Series X – máme čekat koncem roku 2020. Obě společnosti označují toto období jako holiday 2020, nenechte se ale zmást. Neznamená to přesně Vánoce, ale spíše období mezi listopadem a začátkem prosince.

Na závěr rozhovoru se Ryan věnoval velké výzvě, která na Sony čeká. Tou bude migrace hráčů z PS4 na PS5. Sony rozhodně nezapomíná na více než 100 milionů uživatelů PlayStationu 4. Chtějí se řádně postarat o obě generace a postupně přesvědčit hráče, aby si koupili PS5. Nejspíš to ale nebude znamenat vydání nových exkluzivit i na PS4.

V souvislosti s dosud neodhalenými jedinečnými funkcemi PlayStationu 5 se hodí vzpomenout na patent. Ten odhaluje speciální editor. Fungovat má podobně jako klasický video editor. Jen s tím rozdílem, že v editoru budete moci vystřihnout určitou část ze zakoupené hry a poslat ji svému příteli, aby si ji zahrál. Z konceptu se zdá, že Sony chce hráčům umožnit demo upravit, kupříkladu přidat nějaký vzkaz (speciální zprávu), případně obrázek. Máme tak mít možnost vytvářet mini-hry v demoverzích. Na konci dema se pak má zobrazit možnost si plnou verzi hry koupit v PlayStation Store.

Patent byl zaregistrován 19. května/máje 2019 společností Sony Interactive Entertainment. Návrh Sony počítá i s možností sdílet uložené pozice mezi svými přáteli. Vše má fungovat na základě cloudu, což signalizuje využití služby PlayStation Now. Je ale také možné, že to nějakým způsobem zvládne sama PS5.

Zajímavé u tohoto patentu je, že Sony předložila hned několik konceptů. To má signalizovat, že o tomto neobvyklém řešení skutečně uvažuje. Pokud k němu dojde, je dost pravděpodobné, že tvůrci her budou mít možnost zablokovat určité úseky ve hře, které nepůjde vystřihnout pro demoverzi, stejné je to v případě natáčení záběrů rovnou z PS4.

Tak uvidíme, zda zrovna tento patent bude využit.

Než se rozloučíme, vrátím se ještě k PS4. Tuto konzoli před příchodem PS5 čekají zajímavé měsíce. Vyjde Dreams (14. 2.), Final Fantasy VII Remake (3. 3.), Nioh 2 (13. 3.), Predator: Hunting Grounds (24. 4. - krom PS4 i na PC), The Last of Us Part II (29. 5. s českými titulky) a Ghost of Tsushima (léto s českými titulky).

Přečtěte si naše další články o PS5: