Call of Duty. Hra, která se zapsala do srdcí milionů hráčů a troufáme si říct, že se tady nenajde nikdo, kdo by o této legendární sérii alespoň neslyšel. A není se čemu divit, série sklidila za ta dlouhá léta spousty ocenění, ale v posledních letech také i častou kritiku. 

Pojďme se tedy podívat trošku dál do historie na to, jak šel čas se sérií Call of Duty. 

VE VÁLCE NIKDO NEBOJUJE SÁM

Abychom se společně dostali k prvnímu dílu, tak se musíme podívat ještě o rok zpět před vydání Call of Duty, do roku 2002, k tehdy velkému konkurentovi Medal of Honor: Allied Assault. Ten sklidil vcelku kladná hodnocení. To nejzajímavější ovšem byla mise na pláži Omaha, kde jste si poprvé vyzkoušeli, jaké je to stát uprostřed bitvy. Do té doby to fungovalo ve hrách tak, že jste byli sami a princip byl postavený spíše na partyzánských misích. Proto právě mise, kde kolem sebe máte spoustu dalších společníků sklidila velký úspěch. Tehdy se rozhodlo ze studia 2015, jenž stálo za hrou, odpojit 21 zaměstnanců, kteří vytvořili novou společnost jménem Infinity Ward. 

A je to tady, píše se rok 2003 a vývojářský tým z Infinity Ward pod křídly Activision vydávají svojí první hru, která se zapíše do videoherní síně slávy. 

Hra sklízí jak od hráčů, tak i recenzentů velmi kladná hodnocení. Gameplay je velmi podobný svému konkurentovi a běží na již známém enginu ze hry Quake 3. 

Příběh vás zavedla do prostředí druhé světové války a nabídla hned 3 příběhové linie. Klasikou byl příběh z pohledu Amerických a Britských jednotek, ovšem novinkou je i pohled Sovětských vojsk.

Call of Duty vychází ve skvělou chvíli. Hráči již delší dobu čekali na nový díl Medal of Honor, místo toho se dočkali něčeho naprosto nového. Hra přinesla povedenou grafiku, filmový příběh, ale také v té době nevídaný a dosti návykový multiplayer, který stanovil nový standart u FPS žánru. 

První díl získal ocenění nejlepší hra roku 2003 a mnoho dalších. Byla dokonce nominována na nejlepší inovace ve hře za rok 2003. 

Rok na to jsme se dočkali i prvního rozšíření, které vyvíjelo studio Grayem Matterem Interactive.

Dodatek rozšiřuje nejen příběhovou část, ale hlavně hru pro více hráčů. Ten přidává systém hodnocení hráčů a navíc 3 nové režimy - Domination, Base Assault a Capture the Flag. 

I toto DLC sklízí obrovský úspěch a je dle magazínu Computer Games Magazine bráno jako nejlepší rozšíření roku.

ZROD LEGENDY

Je duben 2005 a společnost Activision ohlašuje pokračování, kterého jsme se dočkali 25. října téhož roku. Ten den se zrodila nestárnoucí klasika, kterou do dnešních dní spousta lidí hodnotí jako nejlepší díl této série. 

Opět jsme se podívali do období druhé světové války z pohledu více osob třech národností.

 A na tu dobu jsme se dočkali i úžasné grafiky.

 Druhý díl přinesl i spoustu novinek, které sice nebyly použity poprvé, ovšem poté co se objevily v Call of Duty se staly součástí většiny her. Například téměř jako první ukázala (první byl Project: Snowblind) ve hře i indikátor granátů, ano přesně tu věc, co vám i dnes ukazuje granát hozený vaším nepřítelem. Dalším příkladem byl v dnešní době velmi známý regenerační štít, který se vám obnovuje sám od sebe bez použití lékárniček. 

Ovšem hlavním důvodem, proč se druhý díl zapsala do srdcí většiny hráčů té doby je nezapomenutelný MP, který byl aktivně hrán ještě téměř 10 let od vydání. 

Hra byla dlouhá léta brána jako hlavní náplň tehdy rozrůstajícího se E-sportu. 

V době svého vydání byla brána jako jedna z nejlepších her vůbec. 

Ještě téhož roku jsme se dočkali příběhového pokračování s názvem Big Red One ze studia Treyarch, které bude v dalším roce vyvíjet i další pokračování pro hru. 

DLC přineslo poutavý příběh a také známé herce z miniseriálu od HBO Band of Brothers, v českém překladu Bratrstvo Neohrožených.

Později jsme se dokonce dočkali i implementace hry na naše mobilní zařízení, což v době tlačítkových telefonů byl doslova hit, který si ovšem nemohl dovolit každý.

ZAPOMENUTÁ REVOLUCE 

Nastává rok 2006 ve kterém jsme se dočkali již třetího pokračování. Ovšem ten se jako jediný v historii série vyhnula našim počítačům. 

3. díl byla vybudován na stejném enginu jako DLC k druhému dílu.

Hru dostává poprvé na starosti jiné studio než Infinity Ward a tím je v té době již nám známe studio Treyarch. O hře se nedá říct, že by byla špatná, ba naopak, změn byla spousta, i přesto se díl stal nejméně známým z celé historie CoD. 

3.díl měl velmi kladná hodnocení a v roce 2006 se stala nejprodávanější hrou v USA a počet hráčů i přes chybějící port pro PC přibývá.

Příběh se poprvé v historii hry odehrává pouze na jednom místě a to ve Francii.

Ve hře pro jednoho hráče přibyla jedna novinka a tím byla možnost v rámci možnosti otevřeného světa, takže sám hráč si určoval, jak mise bude probíhat. 

Dokonce jsme ve hře mohli narazit i na quick-time eventy, což ale většina hráčů nevzala jako krok správným směrem. 

Hlavním důvodem, proč je díl již dávno zapomenut je multi-player. Ten přinesl spoustu změn, například vozidla a možnosti výběru nejen zbraní, ale i celé třídy, u kterých se lišily schopnosti. Ovšem něco tomu pořád chybělo a hlavně příchod dalšího dílu hru natolik zastínil, že již málokdo si na tento díl vzpomene. 

VÁLKA JAK JÍ LIDI DO TEĎ NEZNALI

A máme tu rok 2007 a my zjišťujeme, že studio Infinity Ward nelenilo a během své pauzy pracovalo na svém novém pokračování, které má změnit celou budoucnost FPS her, jak jsme je doteď znali. V listopadu se na trhu se nově objevuje 4. pokračování Call of Duty s podtitulem Modern Warfare, ovšem tentokrát opustíme tématiku 2. světové války a zaměříme se na moderní historii.

Hra byla ve vývoji více než dva roky a pracovala na ní více jak stovka lidí a z toho si spousta z nich musela i povinně projít opravdovým vojenským výcvikem, aby hra byla mnohem více realistická.

Herní engine se také posouvá vpřed a využívá IW 3.0 které je nástupcem nám již známe IW 2.0, která poháněla již druhý díl. Engine se stal doslova zázrakem doby.

Příběh i přes své filmové klišé a pár nelogických pasáží uspěl na jedničku a moderní svět hře opravdu slušel. Nejeden fanoušek se do příběhu rád vrací, aby společně s kapitánem Pricem prošel ještě jednou prošel Černobyl. Příběh ukázal moderní technologie, tak jak je spousta lidí dosuď neznala a i to možná bylo klíčem k úspěchu.

Co ovšem dodalo této jedinečné hře slávu byl multiplayer. Ten byl dotažen k dokonalosti a byl to trhák na všech frontách. 

Nejen, že jste si mohli nově vytvořit díky zbraním, perkům a výbavě vlastní třídu, ale moderní prostředí nám taky nabídlo nespočet zábavných map, velkou škálu zbraní a herních módů. Třešničkou na dortu byly killstreakové odměny, co udržovaly hratelnost stále svěží a dodávaly hráčům větší motivaci.

Hra se stala nejprodávanější hrou světa roku 2007 s počtem prodaných kopií přes 7 milionů, v době, kdy na trhu byla jen kolem dvou měsíců. Celkem se do dnešního roku prodalo něco kolem 17 milionů kousků této hry. 

Hru ovšem sužoval jeden velký problém a tím byli piráti. V těchto dobách se ochrana her ještě tolik neřešila, takže mnohem více hráčů sáhlo právě po verzi zdarma, kde jste si i přesto mohli zahrát hru pro více hráčů. Kdo ví, jaká by byla tehdy čísla, kdyby se tohle nedělo. 

Hra získala i spoustu ocenění a to hned za nejlepší hru roku 2007 nebo za nejlepší grafiku. První MW byl později zařazena i do "TOP 10 FPS her všech dob"

ZOMBIE VE VÁLCE

Po pauze se opět v roce 2008 vrací studio Treyarch a ti vsází na ověřenou druhou světovou válku, kde se tentokrát podíváme i na válku mezi Amerikou a Japonskem.

Hra si od svého předchůdce bere opět IW 3.0 engine.

Hlavním tahounem celého příběhu je hledání odplaty a ukojení krvežíznivosti, které se díl rozhodně nebál. 

Díl byl až překvapivě brutální a od svých předchůdců, a i nástupců se v tomto celkem lišila. Ve hře se navíc objevila i možnost kooperace v příběhové části, což hráče rozhodně potěšilo.

Příběhová část bohužel měla jeden velký problém a to otřesný počet bugů, který kazil herní zážitek.

Ani v tomto díle nechybí MP. Ta se sice nedočkala takové popularity jako svůj o rok starší bráška, ovšem i přesto si z ní vzala jen to dobré a hráči se stala velmi oblíbená.

Ovšem co hru udělalo výjimečnou a zapsalo jí do síně slávy Call of Duty, tak to byl jen takový malý žertík od vývojářů v podobě zombie módu. Ten byl kdysi i součástí fanouškovské tvorby do druhého dílu. Tam byl sice princip jiný, ovšem své fandy si také našel. 

Tenhle zombie mód fungoval vcelku jednoduše. Vaším úkolem bylo přežít co nejdéle v domě, kam se dobývaly celé hordy zombie.

Tento mód se stal rychle oblíbeným a provází sérii i do budoucnosti.

POKRAČOVÁNÍ ÚSPĚCHU

První díl Modern Warfare byl úspěšný, a proto tady nebyl důvod, proč by vývojáři z Infinity Ward měli měnit tématiku. Proto své další pokračování v roce 2009 zasadili opět do moderního prostředí a už nadobro opustili z klasického číslování hry.

Vývoj začal těsně po vydání MW 1 a vylepšuje již známý engine IW 4.0. Ta přinesla hlavně možnost pojmout větší rozlohu světa, vylepšení grafického kabátku hry a nakonec posouvá umělou inteligenci opět o další skok dál. 

Díl se hned po vydání stává ještě větším marketingovým trhákem než předchozí dva díly a jen v USA a UK se prodalo kolem 5 milionu kousků jen za prvních 24 hodin prodeje, což hře vydělalo přes 310 milionu $. 

Následně celosvětově roste počet hráčů na celkových 8 milionů během prvních 5 dnů a překonává tak v prodeji předchozího rekordmana Modern Warfare 1.

K dnešnímu dni se počítá, že se prodalo více než 30 milionů kopií této hry. 

Hra získává extrémně kladná hodnocení, a to nejen od redaktorů, ale také od samotných fanoušků hry. 

Příběh se tak trochu posouvá na druhou kolej a hra se začíná zaměřovat hlavně na hru pro více hráčů. 

To ovšem neznamená, že příběh by byl špatný, ale přeci jen se opět nevyvaroval neotřelým klišé jako z B filmu. Příběhová část zde ovšem díky jedné misi vzbudila vlnu kontroverze, která pro jednou opravdu byla na místě. V misi No Russian jste totiž měli za úkol začít střílet masově vlny civilistů. Ano, mohli jste odmítnout střílet, ovšem teroru jste se stejně nevyhnuli. Tato událost rozpoutala na studio i hru vlnu kritiky.

Ovšem kde hra vyhrála na plné čáře, tak je to multiplayer. Ten si bere mechaniky z prvního dílu a vylepšuje je k dokonalosti. 

Multiplayer hru drží nad vodou ještě dnes a i po 11 letech jsou servery stále aktivní a na svůj věk se ve hře pohybuje stále dost lidí.

Do hry přibývá i možnost i speciálních misí Spec Ops. Ta nabídla systém zajímavých výzev, které hráči mohli buď sami nebo v kooperaci zkusit zvládnout.

I přes obrovský úspěch zde nastává obrovský zlom a z Infinity Ward jsou vyhozeni duchovní otcové celé série to Vince Zampella a Jason West. 

Ti jsou zažalováni Actisionem za vynášení materiálů ke konkurenci. Spor se táhl dlouhá léta, ovšem nakonec skončil jen mimosoudní domluvou. 

Za Vincem a Jasonem odchází následně další část týmu a stěžují si na nevyplácení odměn. 

Společně zakládají Respawn Entertainment, které v budoucnu vydá pecky jako Titanfall, Apex Legends a jejich dosud nejnovější počin Star-wars Jedi Fallen Order. 

TREYARCH PŘICHÁZÍ S VLASTNÍM JMÉNEM

Stejně jako si Infinity Ward vytvořilo vlastní odvětví hry Modern Warfare, tak stejně se rozhodlo si v roce 2010 udělat si svoje jméno Treyarch studio. 

9. listopadu jsem se dočkali prvního dílu serie Black Ops.

Ten dle mnohých má ještě dnes nejlepší příběh ze série a není se čemu divit.

Hlavní postava, za kterou hrajete, Alex Mason má poprvé v celé historii vlastní hlas a už není němý jako jeho kolegové z minulých let.

V příběhu jsem se poprvé a zatím i naposledy podívali do období studené války, což bylo pro fanoušky zajímavé. Příběh se dopředu posouval zajímavým stylem, celý se odehrává retrospektivně, během toho, co vaše postava podstupuje celkem brutální výslech.

Mise fanoušky taky bavily. Nebyli ohrané a Treyarch přišlo s řadou zajímavých novinek, které dokázaly hráče udržet. V jednu chvíli jste se stali pilotem vrtulníku, v druhé jste měli flashback do 2. světové války, jednoduše kampaň byla delší než ty minulé a bavila.

To samé platilo pro multiplayer. Ten se sice nedočkal takové slávy, to ovšem neznamenalo, že by hráče nebavil, ba naopak.

Přibyla nám hromada změn.

Mezi ty hlavní, které nejednoho hráče potěšily byla možnost vizuálně upravovat nejen zbraně, ale taktéž vaši postavu. A že možností byla spousta.

Změnou si prošlo i odemykání zbraní, kde jste nově neodemykali zbraně pomocí levelů, ale bylo čistě na vás, jaké zbraně si za získanou měnu odemknete jako první. To sice do hry přineslo menší zmatek, ale MP byl díky tomu více vyvážený a každý si mohl hrát to co ho bavilo.

Co také vyniká ve hře pro více hráčů jsou mapy. Ty jsou zábavnější a z menší části i interaktivní. Mnohé z map se staly pro sérii naprosto legendární a stále je ještě můžeme vídat v nových titulech.

Návratu se dočkal i zombie mód. Ten už není přidáván do hry jako vtip, ovšem stále je brán s nutnou dávku humoru. Zombie jste si mohli kosit například jako Fidel Castro, Robert Nixon nebo J.F.Kennedy.

Fanoušci si i zde zombie mode hned zamilovali a pro Black Ops sérii se mód stává typickým.

Hra opět láme rekordy v prodejích a překonává dosavadní rekord MW2.

Rok na to se hra stává neprodávanější hrou roku 2011 a na svém kontě má přes 26 milionů kopií. K letošnímu roku se drží stále na druhé příčce z celé série s počtem prodaných kusů 31 milionů.

I přes obrovský úspěch hru trápí řada problému a to hlavně v oblasti optimalizace jak pro PC tak i pro PS3. To není jediné, co fanoušky trápí. Activision se totiž rozhodlo do hry vrátit i zombie mapy z 2. světové války, které si hráči zamilovali.

Ovšem formou DLC a to za 15€, přestože do přidávají něco, co ve hře již dříve bylo.

To bohužel nebyl jediný problém. Vedl se zde navíc ještě spor s Kubou. Té se ve hře nelíbilo nasazení jejich speciálních jednotek proti Fidelu Castrovi v misi, která končí nezdarem.

Dle slov medií hra podporuje sociopatické postoje amerických dětí a dospívajících u virtuálních her.