Vesmírné sandbox hry, kde můžete dělat to, co vás napadne, jsou tituly, které mnohým digitálním inženýrům, lovcům a obchodníkům vyplní mnoho hodin u počítače.

Tyto nelehké úkoly úžasně dokázal splnit Space Engineers. Česká hra, kde jste z malé chudé loďky postavili těžebního giganta a pohled na každý plech vás činil pyšným. Možnosti neomezené stejně jako velikost vesmíru. Jediné omezení byl jen počet hráčů na serveru, aby z vesmírného pískoviště byl i masivně multiplayerový online titul. A právě projekt s názvem Starbase je něco, co posunulo hranice tohoto vesmíru ještě dále.

Jsme hrdí, že český nápad byl opět inspirací pro něco většího a tvůrci Starbase se nijak netají tím, že se inspirovali právě vesmírnými inženýry. Všechny nejzábavnější aspekty z předlohy jsou zde obsažené, vylepšené a posunuté do jednoho obřího, stálého serveru. Po dokončení tutoriálu, který vám naznačí, že se můžete, a nejspíše budete muset, věnovat opravám a vylepšováním lodi ze surovin, které natěžíte, si za odměnu vyzvednete menší loď a vaše pouť může začít.

Těžit, těžit a těžit. To je něco, čemu se nevyhnete v žádné takové hře. Ovšem těžení a cíle, proč tento úkon podstoupit, jsou věci, které tuhle repetitivní činnost dělají vlastně zábavnou. Pravděpodobně vyrazíte těžit ještě bez jasného cíle. A napadnou vás otázky typu „Nemohl bych letět rychleji?“, „Nevejde se mi do lodě více nákladu?“, „Co když mě někdo přepadne?“, „Co kdybych ten náklad prodal?” A tady začínají otázky, které vás donutí těžit, a to s radostí.

Všechno, co použijete nebo nainstalujete, musí někdo vytvořit nebo to z něčeho vytvoříte vy. Úložiště na náklad, lepší trysky, zbraně, obranu.

A čím lepší věc je třeba vytvořit, tím vzácnější materiál bude potřeba. Samotné těžení probíhá tak, že rozbijete asteroid, který v jádru obsahuje určitý druh nerostu, jenž vytěžíte a následně zpracujete. Čím dále se do vesmíru dostanete, tím lepší a větší asteroidy naleznete. A v temných hlubinách jsou i opravdu velké a vzácné asteroidy.

V těchto dálkách ovšem nebude váš jediný problém pouze to, jak se tam dostanete, ale i to, jak přežijete.

Protože být pirátem je věc, která je možná taky, a pokud se vzdálíte z bezpečné zóny, tak stačí, že vás někdo vystřelí z kokpitu a vše, co bylo vaše, včetně lodě, bude patřit tomu, kdo vás zpacifikuje a pošle zpátky do vesmírné stanice. Ve volném vesmíru se s vámi nic nemazlí. Na rozdíl od survival her nemusíte řešit věci jako jídlo, zimu a tak dále. Koneckonců jste robot, takže to dává i smysl. Ale technické hledisko lodě a bezpečnost je věc, kterou musíte řešit o to více. Mně osobně se stalo, když jsem zkoumal prostory mimo bezpečnou zónu a říkal jsem si „Je to nová hra, moc lidí to ještě nehraje a vesmír je opravdu veliký, co by se mi mohlo stát?”, že po chvíli přiletěla malá loďka, hráč prozkoumal, jak jsem na tom dobře co se útoku a obrany týče, a když zjistil, že nemám zbraň, tak vystoupil z lodě a poslal pár projektilů do mého kovového těla. No a co se stalo s mou lodí nevím až doteď. Doufám, že si ji užil. Ničení lodě je udělané opravdu precizně.

Vzhledem k tomu, že fyzika a model destrukce je na vysoké úrovni, tak přepadávání a boje vypadají opravdu dobře. Popravíte pilota, ochranku, vezmete cirkulárku a rozřežete a vykradete do svého inventáře, co se vám zamane, pokud to tedy unesete. Odstraníte šrouby a přivlastníte si třeba i displeje, které ukazují statistiky lodě.

Vlastní engine od studia Frozenbyte, které stojí za sérií Trine, zajistil, že můžete zdemolovat opravdu všechno s reálným pocitem. A docela reálně pocítíte, když mimo bezpečnou zónu narazíte do asteroidu.

Pokud nemáte dost materiálu na opravu lodě a potřebné vybavení, tak si zahrajete buďto na Matta Damona a počkáte, zda vás někdo nezachrání ve hlubokém vesmíru, nebo se teleportujete na základní stanici, ovšem bez lodě, která se ve vesmíru docela špatně hledá. Takže když se vrátíme k myšlence najít co nejlepší asteroidy, které se nachází v nebezpečné zóně, najednou má naše cesta mnohem více zápletek a hra se stává zábavnější a komplexnější. Nyní už to není jenom o lepších tryskách nebo větším prostoru pro skladování asteroidu, teď už je to i o tom najít si tým lidí, který vás ochrání před nebezpečím. Ve Starbase najdete mnoho frakcí vytvořených hráči, některé frakce se zaměřují pouze na těžení, některé hlavně na designování a skládání lodí.

Navrhování lodi je jedna z nejtěžších věcí, které kopírují a možná i rozšiřují komplexnost, kterou jsme mohli najít ve Space Engineers, a vy musíte perfektně znát to, jak lodě fungují. Musíte udělat kabeláž, připojit správně každé součástky a vědět, co do čeho pasuje.

Naštěstí je ve hře i režim pro jednodušší stavění, který jednoduše zpřístupní možnost stavět a upravovat svoji vlastní loď, nicméně tento mód je opravdu lehčí editační část, což znamená, že nedosáhnete na některé detaily při stavění plavidla. Kabeláž, šrouby, dokonce i skripty toho, jak elektronika v lodí má fungovat, to vše je čistě na vás, takže si jistě dokážete představit to velké lákadlo pro mnoho hráčů, kteří chtějí ve hře ukázat svůj um. A je pravdou, že vznikají opravdu honosné a velice funkční lodě.

Vznikaji lodě, které se díky čidlům samy vyhýbají překážkám, plavidla, která nabírají jiná plavidla, nebo třeba těžící gigant, který do sebe vcucává asteroidy a ty pak rozkládá na potřebný materiál. Kreativita a možnosti jsou zde skoro neomezené a jediné limity jsou suroviny, šikovnost a fantazie. Dokonce existuje discordová skupina, kde už teď je přes 1500 členů a z toho přes sto prodejců, kteří navrhují, vykupují a prodávají lodě. Tím, že je pouze jeden server, tak všechno, co kdo udělá, vyrobí nebo zničí, je součástí jednoho velkého ekosystému. A to, že ve hře se ničí často, dokazují poletující vraky rozbitých lodí, které plují okolo vás. A ano, mimo ochrannou zónu je můžete rozebrat a ukrást z nich vše potřebné, ale nebojte, pravděpodobně to už to někdo udělal před vámi.

Je jasné, že ne každý bude lodě vytvářet. I já sám obdivuju výtvory, co někteří nabízejí, ale trávit hodiny u modelování lodě není nic pro mě.

Přečtěte si také: El Presidente se v e-mailech vysmívá hráčům, kteří přestali hrát Far Cry 6

Ovšem zaměříme se na to, co s lodí bude dělat každý hráč, a to pilotování. Loď se pilotuje velice příjemně, neměl jsem pocit ani přehnané arkády a ani přehnaného simulátoru. Loď je vybavená tryskami, které pokud nezničíte, nebo nechtěně neodstraníte, což už se mi stalo, pomáhají loď točit do potřebných směrů. Dále je důležitá energetická část, která napájí vaši loď, a taky pohonná hmota pro vaši loď. Všechny tyhle věci jsou skladovány v prostoru vaší lodě a distribuovány skrz lodní infrastrukturu. Hra je tak komplexní, že si můžete otevřít PAD přidělaný k ruce a udělat si detailní diagnózu toho, kde je loď napájená nebo kde a jak je vyvíjen nepřiměřený nápor a nářadím můžete vše napravit nebo přitlouci hřebíkem. Rádi říkáme, že pokud něco ve hře nefunguje, je to tím, že je tam málo hřebíků.

Engine hry dokonce dovoluje hřebíky připevnit v podstatě všechno ke všemu, pokud to není za hranicemi fyzikálních zákonů, takže někteří koumáci si místo inventáře prostě přišpendlí potřebný vercajk k lodi. Dokonce když se natěžený materiál nevejde do nákladního prostoru, tak si ho můžete šikovně přistřelit třeba k trupu plavidla, ale jak jsme řekli, fyzika je zde na hodně dobré úrovni. Takže těžké věci na nevyvážené lodi jsou při letu dost poznat a je nepříjemné pilotovat pomalou a zanášející loď několik desítek kilometrů.

Pro ty, které nebaví stavění lodi a radši by stavěli nějaké obydlí či farmy nebo továrny, jsou zde taky lákavé možnosti. Ve Sarbase máte možnost si ve vesmíru postavit svoji vlastní základnu a tam mít všechno, co na základních stanicích. Garáže, dílny, to vše je možné. A pokud náhodou trpíte agorafobií, což je strach z otevřených prostor, a je na vás vesmír příliš velký, můžete najít jeden z měsíců a svoji kolonii postavit klidně na pevné půdě. Starbase je spuštěno od konce července a má připraveno mnoho milníků. Vývojáře musíme pochválit, že mnoho slíbených milníku splnili opravdu na čas a jejich rychlost plnění je až neuvěřitelná, všechno stíhají během několika málo týdnů, narozdíl od takového Star Citizenu.

Pokud hledáte vesmírný sandbox, u kterého strávíte hodiny a hodiny sbíráním surovin, díky kterým vytvoříte něco, co ostatní budou obdivovat nebo i chtít, Starbase můžeme rozhodně doporučit. Optimalizace je výborná a vzhledem k tomu, že se ve vesmíru stále něco objevuje nebo naopak zaniká, tak jsme nenarazili na větší problém s grafikou. Dokonce i hráči chválili, že když se dostali do masivních bitev, všechno fungovalo naprosto v pořádku. Zvuky odpovídají opravdu tomu, co se ve hře děje, a je lehké se do hry vžít. Také hudba se dynamicky změní, když vyrážíte ze stanice, a podpoří váš pocit z prozkoumávání neznámého. Studio Frozenbyte odvedlo opravdu výbornou práci, a pokud vás zaujala myšlenka, ve které se pojí Space Engineers a Eve Online, tak rozhodně dejte Starbase šanci už v předběžném přístupu. Je toho mnoho, co dělat. Jediného, čeho budete litovat, je to, že den má jen 24 hodin.