Warnerům se to konečně povedlo. Po pěti dlouhých letech jim byl schválen patent na Nemesis systém, který je velice ikonickou mechanikou pro Middle-earth: Shadow of Mordor a Middle-earth: Shadow of War. Dalo by se vlastně říct, že tahle mechanika dělá tuto sérii tím, čím je.

Na první pohled se zdá, že s takovým patentem není nic v nepořádku. Prostě si chtěli pojistit, že něco, co dělá jejich hru jedinečnou, už nikdo nepoužije. Ovšem v herním průmyslu je to s patenty takové ošemetné, jelikož ve spoustě případů se vždy někdo něčím nechává inspirovat, přidá k tomu svůj nápad a vznikne něco originálního.

To vlastně pomáhá hernímu průmyslu růst. Dostává se nám tak mechanik, které jsou sice postavené na již známých věcech, ale zároveň přicházejí se zajímavými novinkami. Tomuhle ale patenty, jako je ten na Nemesis systém, zabraňují.

Cesta k tomuto patentu rozhodně nebyla jednoduchá, takže je jasné, že ani úředníkům v US Patent and Trademark Office to zprvu nepřišlo jako něco, co by se dalo patentovat. V listopadu/novembri roku 2019 dokonce patent kompletně zamítli a už se neměl dále projednávat.

Warner Bros. se ale nenechali zastavit a v říjnu/októbri minulého roku došlo k přezkoumání patentu, což nakonec vedlo k jeho schválení. Patent na Nemesis systém, který je pojmenován takto: „Nemesis postavy, Nemesis pevnosti, sociální vendety a následovníci v počítačových hrách,“ tak přejde v platnost 23. 2. 2021 a platit by měl až do roku 2035.

V tuhle chvíli je patent sice v databázi veden jako „čekající“, ale během pár dní by měl být tento status změněn, aby odpovídal nedávnému schválení. Pro herní a vývojářskou scénu je toto opravdu velká rána a Warner Bros. jsou tak cílem kritiky, která se na ně žene ze všech možných směrů.

Jedním z odpůrců tohoto patentu je herní vývojář Mike Bithell, který se k tomuto tématu vyjádřil na svém Twitteru. Zde říká, že kroky Warner Brosu. jsou „nechutné“. Bithell bere v potaz, že se jedná o systém postavený na mechanikách z ostatních her. Také dodává, že tohle dělají všechny hry, „protože takhle kultura a kreativita funguje“.

Dalším kritikem je herní designér Josh Sawyer ze studia Obsidian Entertainment. Ten se vyjádřil sarkasticky: „Když vezmeš něčí design a uděláš jeho lepší verzi, měla by ti být udělena trofej a sláva napříč ulicemi a lidé, kteří udělali předchozí verzi, by ti měli zatleskat a říct, 'wow to bylo fakt cool'.“ 

Jeden z problému, se kterým patent na Nemesis systém přichází, je ten, že samotný patent je, slovy výpravného designéra a spisovatele Cata Manninga, „tak obecný, až je absurdní!“ Ten se také zmiňuje o tom, že pracoval nebo viděl spousty dalších narativních systémů, jež jde popsat stejnými slovy, které využívá patent od Warner Bros.

„Mám nulový zájem o kopírování celého Nemesis systému! Upřímně je zde nespočet ostatních věcí, které bych dělal jinak. Ale patent je tak obecný, že se stále obávám, že se jedná o licenci k zastavení vývoje jakýchkoliv podobných prací.“

Přečtěte si také: Vikingové dobývají Steam: Survival Valheim je hitem

Warner Bros. se zde pustili na opravdu tenký led. Nejsou sice prvními, kdo si nechal v historii videoher něco patentovat, zavzpomínat můžeme na dialogové kolo ze série Mass Effect, které si nechalo patentovat BioWare, či na patent od Segy na šipku ukazující vám směr z Crazy Taxi, ale dnes si tohle vývojáři po celém světě prostě nenechají líbit.

Jak se bude celá věc okolo tohoto patentu vyvíjet dále a jak moc ve skutečnosti ovlivní herní průmysl, nám prozradí jen čas. Teď se k tomuto tématu ale můžete vyjádřit v komentářích a prozradit nám tak, jak na celou tuto situaci nahlížíte vy.