Všichni čekáte na to, jak bude vypadat remake celé Mafie. A tak ho tady máme. S českým dabingem, na novém enginu a se všemi změnami jsme dostali jako redakce možnost zahrát si překvapivě velkou část hry. A tohle preview by mělo sloužit jako potvrzení toho, co můžeme očekávat od vydání.

Řada lidí si plete RECENZI a PREVIEW, takže mi dovolte ještě říct, že recenze je to, kde uvidíte na konci číslo. A kde hodnotíme, někdy leckdy subjektivně, jak moc je hra dobrá. Jenže to i dle našeho manifestu teď udělat nemůžeme. Nehráli jsme celou hru. Ačkoliv se v detailech a technicky už příliš nezmění, ukázky pochází z preview buildu, a i takový měsíc před vydáním se může ještě ledacos upravit. Pamatujte na to, až budete koukat na všechny ty záběry a číst tento článek.

V rámci preview verze jsem odřídil šichtu taxíkem, uprchl gorilám Morella, dostal se do Salieriho bandy, prošel si běžnou rutinou, vyzkoušel jízdu na motorce, znova si připomněl, jak na prd bylo odvést k Lucasovi „závoďák“, abych pak zkoušel vyhrát závody - přiznávám, tahle část mi trvala nejdéle – a poté jsem si vyzkoušel i komunitou analyzovanou misi Výlet do přírody, kde jsem čelil kromě pár poldům a gangsterům taky výbušným barelům.

Asi se nelze ubránit určité předpojatosti, kterou máme všichni svázanou s originálem. Vždyť Illusion Softworks v roce 2002 udělali něco, co si mohly jiné městské akce té doby jen nechat zdát. Originální zasazení, filmové zpracování, jízdní model hodně věrný simulaci a určitá zvláštní nepopsatelná nevyváženost obtížnosti, která ale „neprudila“, protože přestřelky a mise byly zábavné.

Tohle je asi to hlavní, co bych chtěl vypíchnout. Všechny tyto aspekty v Definitivní Edici zůstaly. City of Lost Haven vypadá úchvatně, ulice žijí a jsou plné detailů. Moderní filmové zpracování prezentuje upravený a rozšířený scénář mnoha postav. Jízdní model se chová s určitými výjimkami přesně s originálem – pokud nepřepnete na arkádové řízení, a samotná obtížnost KLASICKÁ, dělá přesně to, co byste čekali. Nedá vám úplně všechno zadarmo a poskytuje alespoň v té krátké ukázce dobrou výzvu.

Vidět dobře známé scény v novém kabátku – nemusíme lhát, viděl jsem to na očích dalších lidí v redakci, občas jsme měli husí kůži. Respekt si vývojáři zaslouží nejen za zachování stylu cut-scén, ale také za dobrý český dabing. 

Toho jsme se asi nejvíc báli od začátku. Zda se hvězdy jako Marek Vašut či Petr Rychlý dokážou znova do svých rolí dostat a nebude to působit jako pěst na oko. Jenže dabing funguje skvěle. Někdo možná bude kritizovat lip-sync. Ten ale, jak už to tak bývá, je podroben mainstreamové angličtině – animace pusy jsou podle ní. Přesto se čeští herci trefují dost věrně, a pokud tohle někdo bude někdy vyčítat, bral bych v potaz, že takovou věc vývojáři mají vždy extrémně náročnou. A těžko počítat, že Definitivní edice bude mít český lip-sync, do kterého se budou trefovat anglicky mluvící.

Ty tam jsou hlášky, když s Pauliem či Samem naboříte v autě. Sbohem dejte dobře známých hláškám při rozvážení lidí taxíkem. Jsou tam prostě jiné. Neříkám, že horší nebo lepší, prostě jiné. Taky by mě zajímalo, zda náhodou některé hlášky nebyly jen přeloženy z češtiny do angličtiny, aby pak dabéři dostali český překlad, protože náznaky na staré hlášky tam jsou, jen zahrané jinak. A proto v nás rezonovali o něco méně. Například nejsem fanouškem dialogu Tommyho a Paulieho o životě mafiánů a Sáře ve voze. Jindy legendární dialog tady nakonec nepůsobí tak hravě, ale strojově. Nicméně gameplay v redakci sledovalo pár dalších lidí, kteří originální Mafii nehráli, a těm dialog přišel v pořádku. Takže je to prostě jen o porovnávání vzpomínek.

Postavy obecně dostaly více prostoru. Ralph má na první pohled větší respekt a méně koktá. Zatímco Tommy více odhaluje svou temnou stránku, která původně v originálu nebyla tak zřetelná. Přišlo mi to ze začátku skvělé, ale když jsem viděl, jak Tommy spadnul do celého Salieriho gangu jako respektuhodný mafián v podstatě od samotného začátku, hnaný pomstou a chtíčem být někým víc, trochu mě to zmátlo. Asi jsem to v původní Mafii vnímal jinak. Neberte mě špatně, Tommy je grázl. Jen mi přišlo, že je v celé té věci s mafiány spíše svázán osudem. Zatímco v Definitivní edici je prostě… tak nějak grázl od samotného začátku, takže v tom mám smíšené pocity. Na druhou stranu hra nabízí NOVÉ hlášky a NOVÉ situace, u kterých se budete řezat smíchy. 

Co tedy ta přehnaná hollywoodská akce? Pokud vám vydaný gameplay doposud připadal, že se na vás valí až nepřirozené množství nepřátel a na každém rohu je výbušný barel. Že nemůžete prostřelit slámu či krytí druhých. Tak klid.

Pokud jde o výbušné barely, za což by měl být odsouzen už první DOOM do videoherního pekla… počkat, DOOM, peklo… jasně, tak dobrý. Beru zpět. Možná pochopíte, když řeknu, že tam skutečně jsou a jsou na dobře umístěných strategických místech, které z pohledu herního designu vnímám spíš jako možné ulehčení při vypjatých situacích. Ve stodole tak na vás čeká jeden přímo na odstřel. Ale je na vás, kdy ho použijete. A když si ho vyplýtváte explozí dřív, co když vám mohl pomoci, když vás přepadne policejní jednotka při druhé vlně? Použití je na vás. Přestože byste se chtěli obejít bez této okaté modernizace hratelnosti – jedno se musí nechat, tyto prvky dodávají akci.

Kritizovaná byla také animační kostra, která byla nasazena z Lincolna třetí Mafie. Ta zůstala. A divné házení molotovových koktejlů taky. Je to ale jeden z mnoha detailů, kterých si normálně u hraní moc nevšimnete. Prostřelování krytu nicméně funguje a nabízí skvělou odměnu, pakliže se rozhodnete obklíčit nepřátele.

No a pak lze kritizovat přímo přehnanou akci. Tam, kde originál neměl prostředky a musel si vystačit s triky vývojářů roku 2002, nyní můžete použít světelné efekty, kdy vidíte dopadající kapky na zem, blesky, hru světel a stínů. A to samozřejmě jako vývojáři využijete pro některé pasáže.

Při úvodní honičce s gangstery se dozvíte, že můžete projet takovými checkpointy, které vám pomohou se jim či policii ztratit. Evidentně není problém s vozem tehdejší doby přeskočit rozevřený most. A už vůbec vám nedělá problém rozstřílet pancéřované auto, které je proti vám vysláno.

Zrovna tak jsou některé sekvence zjednodušeny. Zatímco při normálních přestřelkách uvnitř misí nemáte na klasickou obtížnost neomezený zásobník – a dokonce přijdete o náboje, pokud přebijete dříve – v cinematických pasážích se na tohle moc nehraje a máte jednak neomezené zásobníky a jednak stačí prostě střílet do vyznačeného kruhu. Ani ne se snažit prostřelit pneumatiky nebo sklo u řidiče. Místo toho jen mačkáte tlačítko myši v domnění, že vás hra nechá, pakliže to zopakujete několikrát.

Tohle konzolové zjednodušení vás dokáže trochu vytrhnout. A je na vás, zda ho budete tolerovat, nebo ho budete vývojářům vyčítat. Nebo si počkáte na naší recenzi, kde to půjde zhodnotit spravedlivěji jako celek. Ono to ve finále může fungovat dobře. Verdikt, zda je to dobré či špatné rozhodnutí, bych ale nyní vynechal.

Jakkoliv se totiž budeme vracet k porovnávaní s originálem, není to zcela fér. Nová Mafie odstranila hromadu nedostatků. Pokud nepočítáme grafické zpracování, pak příběhově rozšiřuje mise – lze si povídat s více postavami. Svou pasáž dostal jak Paulie, tak i Sára. Dokonce lze některé mise dokončit alternativní cestou a nabízí jiný konec. Navíc všude po světě jsou rozházené sběratelské předměty jako noviny, kartičky či dopisy, které vám vysvětlují, co se vlastně ve městě děje a proč je nejen City of The Lost Haven v hospodářské krizi.

Těch detailů je fůra a v tomhle vývojáři rozhodně odvedli dobrou práci. Nejsem si jistý, co si myslím o soundtracku. Zatímco všechny důležité příběhové momenty mají přepracované originální skladby, kterými se prolíná původní téma znělky Mafie. Při projíždění městem si musíte vystačit s dobovým swingem z rádia. Žádné původní skladby ve hře nejsou. To mě trochu zamrzelo. Neznamená to ale, že by rádio mělo špatné skladby. Jen jsem si je za těch pár hodin neoblíbil tak, jako kdysi originál.

Technologický stav hry je také těžké komentovat. Preview build je většinou o něco náročnější na sestavu. Přesto hra běžela stabilně. Bez výrazných propadů snímků za vteřinu. Tu a tam se nějaké glitche objevily, ale bylo nám upřesněno, že o nich 2K ví a do finální verze se nedostanou. Tak uvidíme!

Většinou při oznámení remaku očekáváme, že dostaneme úplně to samé, co jsme hráli. Jen znova. Jenže takhle vývoj nefunguje. Vývojáři museli udělat těžká rozhodnutí na mnoha místech. A už teď je jasné, že přestože je cítit, že se na mnoha místech snažili, nezavděčí se všem.

Jak přesně remake Mafie dopadne, se podíváme v naší recenzi přibližně za měsíc. Do té doby užívejte ukázky a sledujte dál Indian-tv.cz pro další exkluzivní záběry. Máme toho pro vás víc. 

A napište nám, co si myslíte vy z okolních záběrů? Těšíte se na staronovou Mafii? Překvapil vás dabing? Napříč tomu, co jsem vám nyní řekl – vzpomínám na těch pár hodin hraní preview vlastně dost příjemně. 

A v žádném bodě jsem si nevzpomněl na třetí Mafii. Což beru jako nejlepší indikátor, že se snad za měsíc budeme bavit o dobré a odladěné hře, která se dost možná nestane instantní klasikou jako originál. Zato půjde o důstojný moderní remake, který otevře tuto značku novým lidem, a třeba si to zahraje i takový rejpal jako Gelu.