Možná vám to ani nepřijde, ale už je to víc než rok, co vyšly next gen konzole. Sám si pamatuju, jak jsem někdy v únoru dokázal ulovit diskovou verzi PS5 a nebyl jsem si jistý, jestli ji chci, nebo ne. Ale nakonec jsem ji koupil a rozhodně jsem za to rád, protože dostupnost PS5, Xboxu Series X, grafik a... vlastně čehokoliv, co se týče elektroniky, je furt celkem bídná. Ale krom dostupnosti se toho náhodou změnilo celkem dost. Dočkali jsme se nějakých těch nenápadných revizí, vyšla spousta her a konzole dostaly různé softwarové updaty. My tady v redakci na strojích od obou společností hrajeme skoro denně a osobně mám to štěstí mít dokonce oba modely doma. A tak jsme si řekli, že vám ukážeme, co se během toho víc než roku od představení next gen konzolí změnilo a jestli se nějak zásadně liší od svého prvního vydání. Popřípadě jestli je jedna takto s odstupem lepší než ta druhá.

PŘEHŘÍVÁNÍ A HLUK

Vezměme to ale pěkně od podlahy, tedy spíš od hardwaru. Když nové konzole vyšly, tak se spousta hráčů obávala přehřívání. A oprávněně. Xbox 360, Xbox One, PlayStation 4 a další se ve svých prvotních a někdy i pozdějších modelech přehřívaly, a pokud jste hráli náročnější hru, většinou to znělo, jako kdyby vám v pokoji startovala stíhačka. To naštěstí ani při vydání, ani po roce našeho aktivního používání není u nových konzolí problém. Jak PS5, tak Xbox Series X mají pouze jeden neuvěřitelně tichý a efektivní větrák. A ať hrajete jakkoliv náročné hry, nemusíte se o hluk nebo výkon bát.

OVLADAČE

Stejně tak jsme se zatím nemuseli bát ani o ovladače. Nejvíce jsme měli strach o adaptivní spouště na Dualsense, které se některým uživatelům rozbíjí, ale na straně naší a našich známých, kteří také na PS5 aktivně hrají, zatím problém nebyl. Stejně tak jsme nenarazili ani na drift (neboli samovolný pohyb) joysticků. Nicméně neznám snad ovladač, který by s driftem problém neměl, takže bych si troufnul říct, že to je jenom otázka času a náhody.

Když to ale vezmeme i ze softwarové stránky, tak nás určitě potěšilo, že haptiku a adaptivní spouště na Dualsense ovladači využívá docela dost her. Jasně, ten opravdu pořádný zážitek najdeme jenom ve first party titulech, jako je Returnal nebo Ratchet and Clank: Rift Apart. Nicméně třeba takové Call of Duty, Assassin's Creed Valhalla, Back 4 Blood nebo Deathloop se o to taky snaží. A i když jenom v menší míře, stále je to fajn vidět a vždycky nás to ve hrách potěší. Snad jediná vlastnost Dualsense ovladače, která je naprosto k ničemu a která byla dokonce už na Dualshock 4, je touchpad. Nevybavuju si jedinou hru, krom snad Astro's Playroom, která by dotykovou část ovladače využívala. Asi to ale ničemu nevadí, protože touchpad stejně nijak nepřekáží a může přijít vhod alespoň při zadávání hesel, kdy ho můžete využít místo klávesnice.

Jak přesně funguje DualSense na PlayStation 5?! Ukážeme vám to nejen na Astro's Playroom

ROZŠÍŘENÍ PAMĚTI

To jsou ale maličkosti. Co se nicméně při vydání obou konzolí řešilo docela dost, bylo úložiště. Playstation 5 má disk s kapacitou 885 GB (neboli přibližně 4,5 Call of Duty), jenže odečtěte si od toho firmware a nějaké ty softwarové updaty a ve skutečnosti máte přístupných pouze 667 GB (tedy asi 3,3 Call of Duty). Oproti tomu Xbox Series X nabízí terabajtový disk a čistého místa vám zbyde 802 GB. To znamená, že pokud si koupíte Xbox, můžete si nainstalovat o jedno Codko navíc. Ale vtipy stranou. Osobně nám přišlo, že místa je jednoduše dost. Přece jenom nehrajeme deset titulů najednou. Je určitě fajn mít místo navíc a neřešit odinstalovávání her, ale kvůli nižší cenovce se kompromisy holt dělat musí. 

Jak Microsoft, tak Sony nám navíc v průběhu roku dovolili úložiště rozšiřovat. Do PlayStationu 5 můžete dát jakýkoliv NVMe disk s dostatečnou rychlostí, zatímco Xbox využívá své vlastní proprietární řešení, které je naceněno překvapivě kompetitivně. Přesto ale preferujeme řešení Sony, které dává zákazníkovi větší svobodu v rozhodnutí.

SOFTWARE

Obě konzole si také už prošly několika softwarovými updaty. U Xboxu šlo především o menší vizuální změny, jako je přidání filtru pro modré světlo, upravení menu rychlého nastavení nebo vylepšení UI pro 4K… - konečně. Sony nám mezitím u Playstationu 5 umožnilo si přizpůsobit hlavní menu, zpřehlednilo trofeje, lépe rozlišilo verze her a také zpřístupnilo 3D audio pro reproduktory, nicméně tady nám přijde, že to zní spíš jako kdybyste byli někde v plechovce. Bohužel ale stále nemáme žádné motivy, které jsme na Playstation 4 měli tak rádi. Chtělo by to také funkci omezení rychlosti stahování, která chybí jak na Playstationu, tak na Xboxu. Jinak ale oba systémy působí takto po roce velmi solidně, a to včetně jejich mobilních aplikací, přes které můžete komunikovat s kamarády a stahovat hry.

HRY

Jak jsou na tom ale vlastně ty hry? To je stejně ten hlavní důvod, proč si konzole kupujeme. U Xboxu je to trochu složitější, takže začneme s PS5. Co se týče exkluzivit, tak je tady něco pro každého - příběhový Ratchet and Clank: Rift Apart nebo Spiderman Miles Morales, odlehčený Sackboy, krutopřísně těžký Returnal nebo Demon's Souls. V brzké době semůžeme těšit i na Horizon: Forbidden West a God of War Ragnarök. Takže pokud se bojíte, že na Playstationu 5 nejsou hry, tak nemusíte.

Menších vylepšení se navíc dočkaly tituly jako Control nebo Ghost of Tsushima, které přidávají nejen lepší grafiku, ale i podporu haptiky. Vyšší rozlišení a počet snímků za sekundu následně nabízejí třeba hry jako poslední The Last of Us, God of War nebo Days Gone. Určitě bychom se nezlobili, kdyby se právě tyto starší exkluzivity dočkaly lepšího zacházení na nových konzolích. Více snímků za sekundu je sice fajn, ale přidání haptiky a adaptivních spouští přece nemůže být tolik práce a v redakci sdílíme názor, že to hrám přidává více, než se na první pohled může zdát. Je to škoda a opravdu nás mrzí, že starší first party tituly nevyužívají plného potenciálu této konzole. Kdo ví, možná se třeba ještě dočkáme, ale spíš ne.

Když jsme u toho potenciálu, tak ten bohužel všeobecně zatím hry nevyužívají na 100 %. Ať už jde o Sony exkluzivity nebo hry od Microsoftu, skoro vždy jsou kompatibilní s předchozími generacemi konzolí. Nadcházející Horizon Forbidden West a God of War Ragnarök si budete moci zahrát také na Playstationu 4, což znamená, že se vývojáři stále musí lehce omezovat. Takový Ratchet and Clank: Rift Apart však mezitím plný výkon využívá a představuje krom úžasné grafiky také například zajímavé využití rychlého SSD. Tím pádem si ho ale na Playstationu 4 nezahrajete. Kvůli nedostupnosti nových konzolí je to samozřejmě pochopitelné a v redakci očekáváme, že hry využívající opravdu plný výkon next gen zařízení budou standardem klidně až kolem roku 2023, kdy konzole dospějí a většina hráčů se na ně už přesune.

Ratchet & Clank: Rift Apart - Recenze (bez spoilerů)

Několik takových titulů už je dost možná dokonce v přípravě. Microsoft, stejně jako Sony, totiž neustále nakupuje nová studia. Zelený tým aktuálně vlastní celou Bethesdu a čerstvě započal svou akvizici společnosti Activision Blizzard, takže má nebo bude mít pecky jako Warcraft, The Elder Scrolls, Overwatch či Diablo. Na druhé straně se během roku 2021 k týmu Sony přidalo například studio Housemarque (stojící za Returnal), Valkyrie Entertainment (které pomáhalo s God of War), Bluepoint games (jež vytvořilo nové Demon's Souls nebo Shadow of the Colossus) a třeba i Firesprite, který pracuje na herním módu pro Star Citizen. Je tedy jasné, že krom již oznámených first party her, jako je druhý Spider-Man nebo Wolverine, se můžeme v budoucnu těšit na mnohem více.

Na druhou stranu, Microsoft se straní myšlenky exkluzivit a nadále pokračuje se svým Gamepassem. Všechny nové hry, které si zahrajete na Xboxu, jsou přitom i pro PC. Tuto konzoli si tedy ani o rok později nebudete kupovat kvůli exkluzivitám, ale spíše místo počítače. Xbox Series X a především Series S je ideální vstupní konzolí. Nejen protože jsou nové Xboxy stále dostupnější než Playstation 5, ale především právě kvůli Gamepassu, se kterým za pár stovek měsíčně dostanete přístup ke hromadě her, a to jak indie, tak AAA. Dokonce včetně her od Bethesdy, kterou Microsoft nedávno koupil.

Microsoft kupuje Activision Blizzard: Call of Duty, Diablo, Overwatch, StarCraft a další...

Jinak vyšla například Forza Horizon 5 a Halo Infinite, ale jak jsem zmiňoval, oba tituly si zahrajete i na PC. Co se pak týče vylepšení pro Series X, tak podobně jako u Playstationu dostala řada her přístup k lepšímu rozlišení a vyšší snímkové frekvenci. Takového Oriho si dokonce zahrajete při 120hz.

Pro některé hráče může být také velkým lákadlem zpětná kompatibilita, kterou Xbox podporuje pro prakticky všechny své předešlé tituly. To dává přístup k ještě větší knihovně her a samozřejmě solidní dávce nostalgie. Tu nám snad brzy vrátí teasovaný Fable.

U modrého týmu ještě nesmíme zapomenout na PS Plus, které od vydání vidělo několik skvělých titulů, jež jste si mohli v ceně předplatného permanentně odemknout. Stejně tak byla rozšířena knihovna streamovací služby PS Now, nicméně ta u nás v česku dostupná není.

A nových her se dočkali i PC hráči... myslím ty hry, které přešly z Playstationu. Na počítači jsme si mohli zahrát Days Gone, Horizon Zero Dawn a nově také God of War. Krom Days Gone dostávají všechny tyto tituly pokračování, a tak dává smysl, že je Sony uvolňuje i pro PC, aby hráče nalákala na druhé, popřípadě i další díly. Je to chytrý krok, který zároveň umožní ještě většímu množství lidí zahrát si tyhle skvělé exkluzivity.

PRODEJE

Pro zajímavost se pojďme podívat ještě na prodeje. Tady nám to Microsoft dělá trochu složitější, protože už několik let nezveřejňuje oficiálně své prodeje, ale stejně se čísla dají odhadnout. Většina zdrojů nasvědčuje tomu, že Xboxu Series X a S dohromady se k 15. lednu tohoto roku prodalo asi jedenáct a půl milionů kusů. Playstation 5 si následně vede o dost líp s přibližně sedmnácti a půl miliony prodanými kusy.

Tato čísla by dost možná byla vyšší, kdyby byly konzole dostupné. Nicméně vice prezident herní divize Microsoftu Phil Spencer říká, že problém není v dodávce, ale v poptávce.

KDYŽ AKTUÁLNĚ CHCETE SEHNAT XBOX NEBO NOVÝ PLAYSTATION, JE OPRAVDU TĚŽKÉ JE NAJÍT. A NENÍ TO PROTO, ŽE BY DODÁVKA BYLA MENŠÍ NEŽ DŘÍVE. DODÁVKA JE DOKONCE VĚTŠÍ NEŽ KDY PŘEDTÍM. JE TO TÍM, ŽE POPTÁVKA PŘEVYŠUJE NABÍDKU PRO VŠECHNY Z NÁS.

PHIL SPENCER

Dávalo by to smysl, protože prodeje všech konzolí jsou rekordní. Xbox Series X a S dohromady už překonaly prodeje jak původního Xboxu One, tak Xboxu 360. Aktuálně se však budují nové továrny na výrobu čipů a očekává se, že ke konci roku 2022 by se mohla dodávka začít pomalu vyrovnávat poptávce. Takže 2023 už by snad mohl být dobrý rok.

TO JE VŠE!

A tím by naše shrnutí mohlo být zakončeno. Dá se snad ještě zmínit, že Playstation 5 dostal minulý rok lehkou revizi v podobě menšího a efektivnějšího chladiče spolu s úpravami na wi-fi čipu. Můžeme si také teď koupit barevné varianty ovladačů a postranních panelů, ale to je ve finále všechno. 

Náš názor zůstává stejný i o rok později. Každá konzole má trochu jinou cílovou skupinu a nechceme vidět v komentářích žádné hádky. Pokud vás zajímá více o těchto dvou konzolích, můžete zamířit na další videa o nich, která najdete našem kanále. A jestli vás zajímá něco, co jsme dnes nezmínili, klidně se zeptejte v komentářích.