Je to již více než rok, co se série Half-Life od Valve po neuvěřitelných 12 letech od vydání Episode Two vrátila, a to ve formě VR střílečky Half-Life: Alyx. Už od uvedení hry na trh na jaře loňského roku se vývojáři z Valve občas nechávají slyšet, že by v rozvíjení slavné série rádi pokračovali. Nyní se přidal sám velký šéf studia, Gabe Newell. Ten se v rozhovoru pro server IGN zajímavým způsobem vyjádřil ke konci Alyx.

Rozhovor, který má téměř 30 minut, se týká zejména chystaného přenosného PC nazvaného Steam Deck, přičemž informace, které z něj plynou, již povětšinou touto dobou známe. Za nový poznatek můžeme považovat snad jen Newellovu poznámku, že se Steam Deckem lze používat prakticky cokoliv, třeba i Oculus Quest. V samém závěru rozhovoru se však Ryan McCaffrey z IGN Newella zeptal, jak vnímá konec Alyx jakožto někdo, kdo stál u zrodu celé série.

„Konce jsou těžké. Ale na nás [konec Half-Life: Alyx] působí jako správný směr, jakým s Half-Life míříme,“ prohlásil velmi pomalu a opatrně Newell. Už to, že šéf Valve hovoří o dalším směrování série, je jasným náznakem toho, že u Alyx by návrat do světa, v němž se doktor Gordon Freeman probojoval ze zařízení Black Mesa jen s páčidlem v ruce, nemusel skončit.

V dávných dobách ale Gabe Newell sliboval pokračování Half-Life již mnohokrát, takže i nejnovější vyjádření bychom měli brát s určitou rezervou. Po vydání Episode Two se GabeN několikrát vyjadřoval k vývoji Half-Life 2: Episode Three, postupem času však byla bájná třetí epizoda zrušena, načež následovala dlouhá léta pokusů a experimentů ve snaze najít to správné, dostatečně přelomové využití značky. Konceptů neméně bájného Half-Life 3 během let existovalo hned několik, až nakonec musel přijít řádný pokrok v oblasti virtuální reality. A s ním i Half-Life: Alyx, hra, jejíž příběh se sice odehrává před událostmi Half-Life 2, ale přesto nabízí konec, který pořádně zamíchal s figurkami na šachovnici. Více zde prozrazovat nebudeme, protože věříme, že i po více než roce je stále na místě obezřetnost kvůli spoilerům.

Na řediteli Valve je však tentokrát přeci jen vidět, že pečlivě volí svá slova a že si snad uvědomuje těch více než deset let ticha a napínání fanoušků, která (doufejme) již nikdo nechce opakovat. Styl Newellova vyjádření se přinejmenším výrazně liší od časů, kdy sebevědomě střílel od boku sliby spojené s Episode Three. Těch postupem času ubývalo, až nakonec na dlouhé roky zcela utichly.

Pokud si každopádně chcete sérii připomenout a originální verze jednotlivých her dostupné na Steamu vám z nějakého důvodu nestačí, možná by vás mohl zaujmout chystaný fanouškovský projekt Half-Life 2: Remastered Collection. Na něm pracuje tým zodpovědný za solidní vylepšení Half-Life 2 jménem Half-Life 2: Update a jeho existenci odhalil server SteamDB. Moderátoři SteamDB však zdůrazňují, že se opravdu jedná o počin fanoušků, na němž se Valve nepodílí.

YouTuber Tyler McVicker, který se historicky specializoval na úniky a nepotvrzené informace spojené s hrami studia Valve, však na Twitteru prohlásil, že Half-Life 2: Remastered Collection vzniká s posvěcením Valve, což by nás však nemělo příliš překvapovat. Studio, v němž vznikly i hry jako Portal, Left 4 Dead nebo Team Fortress 2, je z hlediska využití svých značek fanoušky i ostatními vývojáři velmi benevolentní a dovolí takřka cokoliv. Tedy i zcela fanouškovský projekt, který se už pro ten název na první pohled tváří jako oficiální remaster.

Podle McVickera má každopádně tento pokus nabídnout další aktualizace a vylepšení nejen Half-Life, ale také Episode One a Episode Two. Zatím však nevíme, kdy bude Half-Life 2: Remastered Collection k dispozici, s největší pravděpodobností ale bude k dispozici zdarma každému vlastníkovi originálních verzí všech tří her na Steamu.