Na jedné straně tady máme Nintendo, které slaví rekordní zájem o svou novou konzoli Switch 2 s více než 3,5 miliony prodaných kusů během prvních čtyř dnů. Na straně druhé máme ostatní vydavatele a vývojáře, jejichž hry se na novém hardwaru prodávají pod očekávání.

Hráči si užívají zejména hry od samotného Nintenda, jako je Mario Kart World a vylepšení edice Zeldy. Přestože launchová nabídka obsahovala silná jména jako Cyberpunk 2077 od CD Projektu, Bravely Default Flying Fairy HD Remaster od Square Enix či Survival Kids od Konami.

Statistiky ukazují, že 62 % fyzických prodejů her pro Switch 2 v USA během prvního týdne tvořily výhradně tituly od Nintenda, a to ještě bez započítání bundlu s Mario Kart World, který dominoval prodejům samotné konzole. V Británii byla dominance ještě výraznější: až 86 % fyzických her prodaných během launch týdne tvořily tituly přímo od Nintenda (včetně bundlu). I bez něj ale first-party hry zabíraly skoro polovinu trhu.

Z third-party titulů si měl vést nejlépe Cyberpunk 2077. Podle magazínu The Game Business se jeden z anonymních vývojářů vyjádřil s nelichotivou upřímností: prodeje jejich hry byly „pod našimi nejnižšími odhady“.

Do debaty se přimíchal i problém tzv. Game-Key cartridge – fyzických balení her, které neobsahují celý obsah na kartě a vyžadují dodatečné stažení. Ty se podle majitelky amerického obchodu Pink Gorilla Games, Kelsey Lewin, vůbec neprodávají: „Upřímně? Nečekali jsme moc, ale i tak nás překvapilo, jak mizivý je zájem. Nikdo je nekupuje,“ napsala na síti Bluesky.

Naopak analytik Daniel Ahmad z Niko Partners mírní paniku: „Tihle lidé, co odmítají hru, pokud není celá na kartě, tvoří dnes menšinu. A za pět let jich bude ještě méně.“ Podle něj to tedy není zásadní faktor, který by měl na prodeje větší dopad.