Zrcátko je nepravidelný sloupek, ve kterém se ohlížíme za zajímavými událostmi posledních dnů a týdnů naším pohledem – někdy normálním, jindy cynickým. V redakci často o jednotlivých oznámeních a zprávách diskutujeme a v Zrcátku vám nabídneme náš pohled na některé věci.

Každý rok můžeme ve videoherním světě zažít mnoho skvělých momentů, avšak posledních dvanáct měsíců bylo silně poznamenáno celosvětovou pandemií, odklady a čekáním na nedostatkové grafické karty a konzole nové generace – pokud jste si něco z toho koupili, tak vám gratuluji. Já nadále čekám, až si budu moci složit nový herní počítač. Přesto se pojďme ohlédnout za první polovinou roku 2021 a podívat se na některé z nejoblíbenějších momentů – z mého pohledu. 

Kvůli nástupu nové generace konzolí byl rok 2020 považován za přechodný, respektive rok, který nenabídne mnoho zajímavých titulů. Opak byl ale pravdou, zahrát jsme si mohli několik skvělých her, prožít nezapomenutelné okamžiky a pobavit se s přáteli. Stejně tak být zklamáni kvalitou některých očekávaných pecek. Já osobně byl nejvíce zklamán Cyberpunkem 2077. Do kyberpunkového dobrodružství od tvůrců Zaklínače jsem se pustil na PlayStationu 5 v den vydání a po několika hodinách a nespočtu bugů jsem to vzdal. A světe div se, čekám do dnešního dne a vůbec nevím, kdy se k tomuto titulu vrátím, když vylepšení pro PS5 je v nedohledu, i když kvalita hry na konzolích se od koncem minulého roku výrazně zlepšila. 

Raději jsem se pustil do restů z let minulých a rok 2021 pro mě začal až v akčním dobrodružství v tajemné a mysteriózní budově Federálního úřadu pro kontrolu a studování paranormálních jevů. Na Control od Remedy Games jsem si brousil zuby už dlouho, ale počkal jsem si na vylepšenou verzi se vším všudy. Vyplatilo se. Povedená hra s mysteriózním příběhem a zajímavým prostředím. Jen přestřelky mi tolik nesedly, ale zase mi to vynahradilo rozšíření AWE s Alanem Wakem. Doufám, že ve Finsku teď skutečně makají na návratu thrilleru se slavným spisovatelem. 

Na dobrodružství Jesse Faden budu ještě dlouho vzpomínat, stejně tak na všechny oblasti, do nichž jsem se nemohl dostat do doby, než jsem se naučil vznášet. Na co vzpomínat nebudu, tak je Stronghold: Warlords. Kde jsou ty časy, kdy jsem nad Stronghold Crusader proseděl desítky hodin a užíval si budování pevnosti i bitvy v reálném čase. Zamysleli jste se někdy nad tím, čím to je? Mění se v průběhu let herní apetit, nebo zkrátka některé hry už nejsou tak zábavné/dobré jako kdysi? 

Na horory sice moc nejsem (přiznávám, bojím se), ale Little Nightmares 2 jsem si po povedené jedničce nemohl nechat ujít. Dvojka slibovala napínavé dobrodružství malého chlapce Mona ve světě pokrouceném zlým vysíláním a tenhle slib splnila. Týmu z Tarsier Studios se povedlo navázat na úspěch původního titulu a příběh doplnit. Jen škoda krátké herní doby. Alespoň jsem měl čas vrátit se ke Six v Little Nightmares a postavit se znovu tváří v tvář nočním můrám. 

Co říkáte na Resident Evil Village? Já musím konstatovat, že zprvu jsem si temnou vesnici, a ještě temnější hrad, tolik neužíval – zejména z důvodu, že jsem pár měsíců předtím hrál remake dvojky a bloudění policejním oddělením Raccoon City a zběsilé honičky s Mr. X (neboli Tyranem) jsem měl stále v živé paměti. Po pár hodinách jsem si ale vybavil to, co jsem zažil v Resident Evil 7, a hned se mi Village líbil o něco víc. Od té doby se nemohu rozhodnout, zda dám přednost klasickým dílům, nebo těm moderním. Každý směr značky od Capcomu má něco do sebe a jsem zvědav, jak japonská společnost s touto možností naloží v dalších letech. 

Pořádně jsem si zastřílel v Outriders. Nejsem zrovna týmový hráč, proto jsem se do prozkoumávání sci-fi planety a zabíjení emzáků pustil na vlastní pěst. Zatím mám odehráno 10 hodin a možná se k variaci third-person střílečky, RPG a Gears of War ještě někdy vrátím. Návrat plánují také na záhadnou a nebezpečnou planetu, abych zachránil chudinku Selenu v Returnal. Opět menší přiznání, dostal jsem se zatím do druhé oblasti. Deštné lesy byly velmi kruté, poušť je ještě krutější a opravdu nevím, co mě čeká dál. Vím ovšem, že mé nervy budou opět prověřeny, ale co je boj s mimozemskými příšerami ve srovnání s výchovou třech ratolestí... 

V rámci recenzování jsem nějaký čas strávil u Knockout City. Nikdo z kolegů a kolegyň to nechtěl recenzovat (naprášil jsem vás!), tak jsem se přihlásil. Kupodivu to nebylo tak hrozné, jak jsem očekával a z arkádové vybíjené vznikla zábavná kompetitivní hra. Pokud se na ni vývojáři nevykašlou, mohla by několik let přežít, i když konkurenci má velkou. 

Poslední hra, kterou bych ve větší míře rád zmínil, tak je Ratchet & Clank: Rift Apart. Legendární PlayStation dvojici doplnili v Insomniac Games o novou hratelnou postavu. Rivet rozšiřuje hratelnost a nadále jde o zábavnou skákačku s četnými přestřelkami, což je pro mě ideální gameska na relax po perném dni. Navíc skvěle využívá možnosti PS5. 

Málem bych zapomněl ještě na Sniper Ghost Warrior Contracts 2, další z mnoha her, kterou nemám ještě dohranou. Líbí se mi, že se v CI Games po průseru se Sniper: Ghost Warrior 3 chytli za nos a uvědomili si, kde je jejich místo. Tenhle tým s dostupným rozpočtem zkrátka nemá na to, aby vytvořil kvalitní megalomanskou hru. Je od nich rozumné se soustředit na méně ambiciózní tituly. 

To by bylo vše. Při vzpomínkách na to, co jsem letos hrál a co mě nejvíce zaujalo, se ale nemohu zbavit dojmu, že oproti roku 2020 bude rok 2021 tím pravým přestupným rokem. Loni to v této době bylo lepší. Nezbývá než doufat, že se vývojáři postupně dostanou zpět do pohody a na počítače a všechny konzole v dohledné době vyjdou zajímavé a zábavné hry. A ne, nechci další remastery her z posledních dob, ale prosil bych remake Dead Space se zachováním původní atmosféry. Je to zvláštní, co? Nemám rád horory, ale už zmiňují čtvrtou hororovou hru v tomhle článku :-D 

Doufám také v lepší dostupnost grafických karet a konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Sám PS5 mám od listopadu, ale rád bych si herní doupě, které postupně zvelebuji, letos doplnil. Původně jsem chtěl investovat do nového PC, ale spíše vsadím na Xbox Series X. 

Já se teď jdu po X měsících vrátit do post-apokalyptického Ruska, abych konečně dohrál Metro Exodus a nadále se budu brodit Sibiří a dalším drsným prostředím ve SnowRunner - věděli jste, že nedávno byla hra obohacena o vozy Tatra? Co budete hrát vy? Co vás letos zatím nejvíce zaujalo a jaké pecky v dalších měsících vyhlížíte? Těším se na vaše komentáře a paření zdar :-) 

NA CO SE TĚŠÍM V ROCE 2021: 

F1 2021 (16. 7.) - Závody Formule 1 sleduji už mnoho let, a ačkoliv se Codemasters se svou sérií moc neposouvají, nenechám si tenhle díl se speciálním příběhovým režimem ujít. 

Chernobylite (28. 7.) - Po výpravě v Metro Exodus a při čekání na Stalkera 2 může být Chernobylite ideální volbou. 

Humankind (17. 8.) - Strategiím sice neholduji tolik jako v minulostí, ale historická tahovka po vzoru Civilizace by nemusela být špatná. 

Ghost of Tsushima Director's Cut (20. 8.) - Příběh Jina jsem dokončil teprve letos. Přídavek s novým ostrovem je hodně lákavý a jsem zvědav, jakým způsobem Sucker Punch využijí PS5. 

Kena: Bridge of Spirits (24. 8.) - Záchrana pohádkového světa a příběh mladé průvodkyně duší mě okouzlil od prvních záběrů. Tahle hra se na mém seznamu řadí hodně vysoko. 

Toy Soldiers HD (snad srpen) - Prosím, ať návrat války plastových vojáčků dopadne dobře. Těším se také na Toy Soldiers 2: Finest Hour. 

Deathloop (14. 9.) - Dishonored má zajímavou atmosféru, a to samé očekávám od této akce s důrazem na časovou smyčku. Jen se bojím, aby to pro mě nebyl druhý Returnal. 

Diablo 2: Resurrected (23. 9.) - Kultovní druhé Diablo si nemohou nechat ujít. Více není třeba říkat, ne? 

Sable (23. 9.) - Další zajímavostí je hra Sable, která evokuje nezapomenutelné Journey. Bude zkouška dospělosti se Sable v rozhlehlých pouští přesně taková?  

Far Cry 6 (7. 10.) - U posledních dílů sérii postupně dochází šťáva a zajímaví padouši nedokážou dostatečně přikrýt neduhy, kterými poslední díly trpí. Bláhově ale přesto doufám, že Far Cry 6 bude jiné než pětka. 

Age of Empires 4 (28. 10.) - Doufám, ale opravdu doufám, že tvůrci Company of Heroes zachovají DNA starých dobrých Age of Empires. 

Forza Horizon 5 (9. 11.) - Forza Horizon se už dlouho září mezi nejlepší závodní hry a já jako příznivec starších dílů Need for Speed si myslím to samé a nemůžu se dočkat výletu do Mexika. 

Horizon Forbidden West (snad podzim) - Datum vydání ještě neznáme, ale pokračování nebojácné Aloy ve světě dinosauřích robotů na mém seznamu nemůže chybět. Jednička byla velkým překvapením a od dvojky očekávám vylepšení herních prvků a dávku pěkného příběhu. 

Dying Light 2 Stay Human (7. 12.) - Po četných odkladech snad konečně dorazí pokračování Dying Light. Jednička byla skvělá, ale bojím se, aby vývojáři z Techlandu nedopadli jako jejich kolegové z CD Projektu RED. Snad si dají dostatečně záležet, když měli tolik času navíc.