Gran Turismo vždy patřilo mezi ty nejznámější a nejlepší závodní tituly. Letos oslavuje 25. výročí série, a tak je více než příhodné vydání nového dílu, konkrétně Gran Turismo 7. Včera jsme měli možnost sledovat půlhodinové State of Play věnováno kompletně této hře. My jsme ale měli možnost se podívat na hodinovou prezentaci o pár dní dříve, a dokonce vyzpovídat profesionálního řidiče, designéra a výkonného ředitele Polyphony Digital Kazunoriho Yamauchiho

Nejdříve to nejpodstatnější – auta. Vozový park v den vydání bude obsahovat přes 400 vozů. Můžeme očekávat, že i po vydání budou do hry přidávána nová, obdobně jako tomu bylo u GT Sport. Vozidla bude moci otestovat na 34 lokacích s 97 tratěmi, a to je opravdu slušné číslo. Protože jde o 25 let série, tak se tvůrci snažili na nejnovější počin pohlížet trochu jinak. Gran Turismo vždy svou prezentací oslavovalo automobilový průmysl, a letos tomu nebude jinak. Yamauchi-san se nechal slyšet, že chtějí zapůsobit na všechny smysly, a mnohem více. Dojde tak k propojení, díky čemuž bude hra zaměřena nejen na závody, a rychlost, ale také na historii, a samotný pocit z jízdy, což ocení ti méně soutěživý z vás. Touto oslavou průmyslu jako takového se opět docílilo širokého spektra vozového parku od historických, po současné, ale dojde i na pár prototypních kusů, kterých se možná dočkáme v budoucnu dočkáme i na našich silnicích. Teda na našich, jakožto českých asi ne, tam by to auto moc dlouho nevydrželo. 

Na World Map tak najdete hned tři prodejce aut – závodní, současná ojetá od roku 2001, a luxusní z minulosti a součanosti. Na mapě, kterou hráči série již znají, najdeme nově i Gran Turismo Café. Jde o jakýsi rozcestník, který vám pomůže určit jakým směrem se v kariéře vydat. Dostanete pokaždé menu, jenž musíte vy vyplnit. To by asi v normální restauraci neprošlo. Plněním výzev a závodů odemykáte vozidla na seznamu. Nejvíce ale oceňuji, že pokud si v tomto režimu nějaké vozidlo odemknete, tak k vám začne promlouvat designér samotného vozu. To je za mě neskutečně krásný detail. Pokud se budete chtít přiučit něco navíc, pokaždé můžete navštívit muzeum, kde se nachází historie největších automobilových značek.

Pojďme ale už k tomu závodění. Hra vychází jak na čtvrtý, tak pátý PlayStation. Majitelé PlayStation 5 budou moci hrát hru v režimu RayTracing, neboli 4K rozlišení a 30 snímků za sekundu, nebo v režimu 4K a 60 snímků za sekundu, ovšem bez technologie RayTracing. Měli jsme možnost vidět oba režimy vedle sebe, a jak sám Yamauchi-san prozradil, RayTracing režim je krásný hlavně pokud jste ve Photo Mode, nebo koukáte na záznam závodu. K obojímu se ještě dostaneme. Majitelé pátého PlayStationu využijí i rychlosti SSD. Načítání tak zaberou jen pouhých několik vteřin, zatímco na čtyřce to bude trvat o něco déle. 

Modely vozidel vypadají dokonale, a znějí stejně tak kvalitně. Zvuk byl letos velmi podstatný, a nejlépe si hru vychutnáte samozřejmě na sluchátkách, ideálně s technologií 3D audia, kterou PS5 disponuje. Neuslyšíte tak realisticky znějící motor, ale i každý odraz zvuku, dopad kapek, vítr, nebo vaše oponenty. V preview jsme mohli vidět, jak se zvuk odráží od okolí, a zároveň jak nejrůznější materiály, nebo druhy vozidel jinak ovlivňují jeho šíření. 

Podobného detailu se dočkalo i chování vozidla. Tvůrci spolupracovali nejen s předními závodníky, ale i výrobci pneumatik. Pomocí technologie DualSense pocítíte změnu terénu, změnu v odporu, nebo třeba i přetáčivost, či nedotáčivost kol. Na tohle se doopravdy těším až vyzkouším, protože by mě doopravdy zajímalo, jak moc nejrůznější rozdíly v chování vozidla půjdou na ovladači pocítit. A co se týče umělé inteligence, tak byla jako vždy vylepšena. Na výběr bude v základu ze tří obtížností s tím, že se ostatní závodníci budou samozřejmě snažit vyhrát, ale nebudou až arkádově agresivní. Za to budou více reagovat na vaše chování. A pokud i tak budete prohrávat, vždy můžete upravit své vozidlo natolik, abyste docílili co možná nejlepších výsledků na trati. Tuning je opravdu pestrý, a můžete tak z auta, které je rádo, že se vůbec rozjede do kopce, udělat skutečného závodníka. 

Určité realističnosti napomáhá i počasí. To a noční obloha byly vytvořeny pomocí dat od NASA, aby co nejvíce odpovídalo chování v dané lokaci. Ať už jde o polohu hvězd, nebo jak se tvoří mraky, v Japonsku bude zkrátka obloha jiná než například v Kalifornii. 

Pojďme ale zpátky k již avizovanému Photo Mode a záznamům. Jakožto fotograf jsem byl z režimu focení neskutečně nadšený. Takhle detailní, a hlavně správně popsaný Photo Mode jsem u žádné hry neviděl. Žádných 5 filtrů, dva rámečky, a špatně nazvaná expozice. Místo toho si upravíte křivky krásně na pixel přesně. Tohle si zkrátka užijí jak hráči focením nepolíbení, tak profesionálové. Rozhodně velký palec nahoru. 

Záznamy letos prošly zajímavou změnou. Nově si totiž budete moci vybrat skladbu, a záznam se vám následně sám sestříhá, aby odpovídal tempu, a stylu skladby. Představte si to jako sestřihy vozidel na YouTube. Jen v tomhle případě budete na videu vy, a vámi zvolený vůz. A nebojte, nepůjde jen o klasickou hudbu. Je na výběr i z populární, elektro, nebo rockové hudby. Jak jsem již avizoval na začátku, tvůrci se chtějí zaměřit i na ty hráče, kteří chtějí zažít ten krásný pocit řízení vozidla bez nutnosti se někam hnát. Vybere si vozidlo, a skladbu, a jedete. V Music Rally se snažíte dojet, co nejdál, ale zároveň nemusíte pospíchat. Představte si to jako takový výklus na konci tréninku, kdy si chcete na konci hraní ještě v klidu něco zajet.

Prezentace Gran Turismo 7 byla detailní, a pomohla nám zjistit, jak jednotlivé aspekty hry fungují, a na co byl letos dán největší důraz. Hra vypadá a zní krásně. Věříme, že nám nejnovější technologie pomohou vytvořit jedinečný pocit z jízdy. A co vy? Těšíte se na nové Gran Turismo? Hra vychází 4. března na PS4 a PS5.