Poznat hráče přes monitory, hlasové kanály a videohry je skvělé, ale čas od času je ještě lepší vyrazit přímo na místo, kde si s takovými hráči můžete popovídat takzvaně offline. A to nejen s tak ledajakými hráči. Od laiků, a tedy příležitostných hráčů, po odborníky v průmyslu; Game Access Connect ’22 představil Brnu a zbytku nejenom České republiky příležitost, na kterém se sejdou všechny sorty hráčů, což působí nejenom svěže, ale i skvěle. Tohle jsou naše dojmy z letošního ročníku této herní akce.

Game Access Connect ’22 je herní akce, která se konala o víkendu 22. až 23. října 2022 v prostorách brněnského výstaviště. Návštěvníci se po celé dva dny mohli zúčastnit plejády aktivit, které si vystavovatelé a pořadatelé z GameDev Area připravili: od přednášek z praxe odborníků po předváděčky vznikajících indie i školních projektů a nejzajímavější workshopy.

První den akce byl věnován především odborníkům z praxe. Na pódiu v popředí výstaviště se objevil například Jan Zelený, který inspiroval publikum svým příběhem o hře Mashinky a snažil se jim nastínit dráhu jejich úspěchu. Lukáš Kolek, ředitel ve studiu Charles Games, pro změnu divákům přiblížil pravou podstatu studia z Karlovy univerzity a den zakončila Lada Brabcová se svou přednáškou Producent a jiná sprostá slova, která měla obsazené téměř všechny sedačky v hledišti. Ačkoli nebyly přednášky tak rozsáhlé jako například na květnovém Game Accessu, svou délkou i zaměřením naprosto odpovídaly nátuře akce. A tedy byly poučné a zaujaly téměř každého, kdo se mihnul v jejich okolí a nezahltil jej odborným žargonem.

Naopak den druhý byl věnován zejména školním záležitostem a měl návštěvníky poučit například o tom, jak probíhá vzdělávání v herním vývoji v Jihomoravském kraji a představení se dočkala i soutěž Lektvar. V rámci celé akce také mohli návštěvníci mezi indie showcase narazit na tituly, které vytvářeli sami studenti.

Zejména indie showcase byl jednou z hlavních atrakcí samotné akce. Na místě se sešly desítky začínajících i plně hratelných projektů, které si mohli návštěvníci vyzkoušet a nahlédnout tak pod pokličku herního vývoje a se samotnými vývojáři si také popovídat, zeptat se na palčivé otázky, a především jim dát cennou zpětnou vazbu.

Mezi takovými hrami nechybělo vydané dobrodružství Catie in Meowmewoland, které se přišlo představit novým hráčům, podrobný Simt Simulator, který potěšil zejména nadšence do hromadné dopravy, opět se připomenul i FixFox a na dosud největším prostoru se ukázalo i Matcho, které potěšilo hráče svým arcade režimem. U stánku s hrami se to jednoduše hemžilo hráči, a to nejen dospělými, ale také dětmi, které na výstavu dovedli jejich rodiče. Byli jsme tak svědky chvil, kdy se rodiče dali do řeči s vývojáři, kteří se jim snažili na hry nabídnout odlišný pohled, a tedy, že hry nemusí člověka kazit, ale ho také bavit.

V poslední řadě nabídla akce workshopy, kterých nebylo příliš, ale za to nabídly zájemcům podrobný vhled do herního průmyslu, který si mohli účastníci i osahat, a to bez jakýchkoli dalších investicí.

Game Access Connect ’22 přinesl na český trh něco, co tu prozatím chybělo. A tedy herní akci, která není zaměřena na AAA tituly z celého světa, ale zejména na indie scénu, kterou se snaží přiblížit laickému publiku a současně nabízí hromadu poučných přednášek i workshopů.

My jsme si oba dny moc užili, nejenom, že jsme měli možnost sami si s vývojáři jednotlivých her popovídat, ale mohli jsme vidět, jak sami pracují s komunitou lidí, která si chce jejich hru vyzkoušet. A to jsou ty momenty, pro které se někdy vyplatí vypnout monitory, počítače i konzole a jít si hrát offline do skutečného světa.