Na filmovém a seriálovém poli je čím dál častější případ adaptace, která nemá se zpravidla knižní předlohou téměř nic společného. Stačí se podívat na Kolo času od Amazonu, Zaklínače od Netflixu nebo chystaný seriál Pán prstenů: Prsteny moci taktéž od Amazonu, který zatím dělá dojem, že jde stejnou cestou. Většinou za to může fakt, že tvůrci původní dílo neznají nebo věří, že danou látku umí zpracovat lépe než původní autor. V rámci adaptací videoher jsme ale ale na takový zavrženíhodný přístup už roky zvyklí, koneckonců kvalitní filmy podle her můžeme i dnes spočítat na prstech jedné ruky. Proto vždy potěší, když se dozvíme o opačném přístupu, tedy úctě k předloze. I když se jedná o film, který nejspíš už nikdy neuvidíme.

Server USA Today poodhalil zákulisí vývoje zrušeného filmu na motivy Deus Ex: Human Revolution z roku 2011. Na scénáři k filmu, o němž jsme se poprvé dozvěděli v roce 2012, pracovala dvojice Scott Derrickson a C. Robert Cargill, která měla v té době za sebou dobře přijatý horor Sinister. Derrickson se měl ujmout také režie, pak ale oba pánové dostali nabídku, která se neodmítá. A ta nabídka se jmenuje Doctor Strange od Marvel Studios.

Jakmile Derrickson a Cargill utekli k Marvelu kvůli scénáři a režii Doctora Strange, práce na filmu na motivy Deus Ex: Human Revolution v podstatě skončily. Alespoň to tvrdí Scott Kinney z produkční společnosti Prime Universe Productions, která měla film na starosti společně s CBS Films. Kinney v rozhovoru pro USA Today prohlásil, že si nemyslí, že tak docela nerozumí tomu, jaký mělo studio důvod k ukončení vývoje filmu, podle všeho je ale příčinou změna strategie a zaměření na jiný druh filmů. Byl to nicméně především odchod Derricksona jakožto režiséra, který znamenal konečnou.

Kinney však zároveň tvrdí, že Derrickson a Cargill světu a pojetí Deus Ex opravdu rozuměli. To byl také důvod, proč byli vybráni z určitého okruhu kandidátů, kteří studiu představili svůj nástřel filmu, aby sepsali úplný scénář. A tak mohlo jít o první opravdu dobrou filmovou adaptaci videohry. „Jejich úžasná práce na filmu Doctor Strange od Marvelu, který mohl/měl být Deus Ex filmem, sdílela motiv 'víc než člověk', a to zručným způsobem, jenž se dobře převádí do akčně-dobrodružného filmu pro široké obecenstvo. Nahraďte mysticismus Doctora Strange s tématem transhumanismu z Deus Ex a my tak měli pocit, že máme vážně všechny ingredience filmu, který mohl být památní nebo který přinejhorším předbíhal dobu,” dodává Scott Kinney.

Redaktorům USA Today se dostal do rukou nástřel scénáře z roku 2014, takže na jejich webu si můžete přečíst několik úryvků. Ty vytvářejí dojem relativně věrné adaptace Deus Ex: Human Revolution, úspěšného titulu od Square Enix a studia Eidos Montréal, který funguje jako volný prequel originálního Deus Ex z roku 2000. Řada fanoušků dnes vnímá Human Revolution jako jednu z nejlepších her z celé série, možná vůbec nejlepší, pokud samozřejmě pomineme kultovní originál, jenž měl na celý herní průmysl nesmírně velký dopad. I proto byly ale kvality prvotiny studia Eidos Montréal tak překvapivé a tak příjemné. A i proto dávala filmová adaptace v době kritického i komerčního úspěchu hry dokonalý smysl.

Adam Jensen, jeho vztah s doktorkou Megan Reed, útok na Sarif Industries následovaný domnělou smrtí Megan a vážným zraněním Jensena, augmentace, žoldáci Jaron Namir, Yelena Fedorova a Lawrence Barrett... Všechno, co má v Deus Ex: Human Revolution větší roli, zjevně ve scénáři je a řada událostí je stejná jako v herní předloze. Nebo alespoň dostatečně podobná. Nechybí ani projekt Daedalus, hlasatelka propagandy Eliza Cassan, která je ve skutečnosti umělá inteligence, nebo pes jménem Kubrick, jenž si mimochodem našel cestu i do hry Marvel's Guardians of the Galaxy od Eidosu Montréal.

Dost možná za tuto blízkost předloze může i fakt, že všechny změny a verze scénáře byly posílány na schválení a konzultaci přímo do studia Eidos Montréal. Přímý kontakt a spolupráce tvůrců filmové adaptace s autory herní předlohy se přitom nevidí moc často. Podle Kinneyho byli i vývojáři z celého projektu nadšení, což je na jeho zrušení to nejtragičtější.

Některé části původního příběhu měly dokonce dostat víc prostoru, například noční klub The Hive a jeho majitel Tong Si Hung. Autoři scénáře se do něj navíc zjevně snažili zapracovat ikonické elementy, třeba Jensena nahoře bez, jak vysedává se skleničkou whisky, nebo slavnou repliku „I never asked for this.” A to i když se nachází v části scénáře, která nepatří k nejpovedenějším, je z ní cítit typické hollywoodské klišé a hlavně nedává v kontextu filmu moc velký smysl.

Jednou z větších odlišností filmové adaptace od herní předlohy je totiž skutečnost, že Adam Jensen se sám rozhodl, že si nechá nainstalovat augmentace, aby se mohl lépe pomstít za smrt Megan. Ve hře je přitom při útoku na Sarif Industries v úvodu celého příběhu tak vážně zraněn, že může přežít jen díky rozsáhlé operaci s cílem nahradit příliš zničené části Adamova těla nejmodernějšími augmentacemi. A to bez Jensenova souhlasu.

Určité rozpaky může způsobit i komentář na adresu obsazení. Projekt se nikdy nedostal do fáze, v níž by bylo třeba casting opravdu řešit, Scott Kinney však prohlásil, že kdyby to bylo na něm, v roli Lawrence Barretta by chtěl vidět Stephena Langa (Avatar), zatímco Bradley Cooper (Americký sniper) by byl jeho Adam Jensen. Na Langovi v úloze Barretta by určitě nebylo nic špatného. Ve hře šlo spíše o druhořadého padoucha a prvního skutečného bosse. Ve filmu ale mohl být úhlavním nepřítelem Adama Jensena a do této role by Stephen Lang skvěle pasoval.

Bradley Cooper jako sám Adam je ale zvláštní volba. Nejen proto, že všichni máme postavu Adama Jensena spojenou s charakteristickým hlasem herce a dabéra Eliase Toufexise. Těžko říct, jestli by Toufexis utáhnul hlavní roli v nákladném filmu, studia koneckonců obvykle chtějí velká jména a známé tváře, ale jsme si jistí, že by po jeho obsazení fanoušci velmi hlasitě volali.

Aby toho nebylo málo, podle všeho se nepočítalo s ratingem R, protože film vznikal ještě v době před velkým úspěchem Deadpoola a dalších filmů určených dospělým divákům. Deus Ex by však Rkový rating nepochybně slušel. Stále ale zůstává faktem, že většina scénáře působí velmi dobře a vytváří dojem filmového počinu, který by příznivce herní předlohy pravděpodobně neurazil. Je tedy vážně škoda, že výsledek nikdy neuvidíme. O film na motivy Deus Ex jsme se sice nikdy neprosili, ale teď nás vážně mrzí, že zůstane nedokončenou věcí minulosti.

Ostatně herní příběh Adama Jensena potkal podobný osud. Po úspěchu Human Revolution jsme se dočkali komiksu Children's Crusade, mobilního spin-offu Deus Ex: The Fall nebo knih Icarus Effect a Black Light. Druhá kniha dokonce vyšla zásluhou nakladatelství Baronet i u nás pod názvem Deus Ex: Černé světlo, byť s nepříliš kvalitním překladem. V roce 2016 jsme ale dostali hlavně plnohodnotné pokračování s názvem Deus Ex: Mankind Divided, které bylo z velké části zasazené do futuristické Prahy. Přijetí Mankind Divided však bylo po kritické i komerční stránce podstatně vlažnější než v případě Human Revolution, což byl jeden z důvodů, proč vydavatel Square Enix uložil značku Deus Ex k ledu. A to navzdory faktu, že hře chyběl řádný konec. Stále tedy nevíme, co se s Adamemen Jensenem dělo dál a jak by proběhlo přímé propojení jeho doby s érou originálního Deus Ex a právem pozapomenutého pokračování Deus Ex: Invisible War z roku 2003.

Samotné studio Eidos Montréal bylo mezitím přeřazeno na vývoj Shadow of the Tomb Raider a hlavně titulů na motivy komiksů od Marvelu, které měly vzniknout na základě nové dohody slavného komiksového domu se Square Enix. A tak vývojáři pomáhali s nepovedenou multiplayerovou akcí Marvel's Avengers a vytvořili už zmíněné a sakra povedené Marvel's Guardians of the Galaxy. Značky Deus Ex a Marvel jsou tedy z jistých úhlů pohledu provázané mnohem víc, než by se mohlo zdát. Zatímco herní Deus Ex je u ledu i kvůli dohodě Square Enix s Marvelem, film Deus Ex zemřel, aby se mohl zrodit filmový Doctor Strange od Marvelu. Jsme si jistí, že by Adam Jensen s hlasem Eliase Toufexise takovou ironii okomentoval nějakou pěkně kousavou poznámkou. Jedna taková nás vlastně už napadá - „Yeah, RIP.”