V minulosti tvůrci temné fantasy střílečky Witchfire z polského studia The Astronauts, kde vznikl povedený projekt The Vanishing of Ethan Carter, poměrně pravidelně informovali o pokroku ve vývoji. V posledních měsících se ale odmlčeli, přičemž ticho prolomil až tweet z minulého týdne, který sliboval, že se tento týden konečně dočkáme dalších detailů a také data vydání. A to se také stalo.

Witchfire si tak budeme moci zahrát ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku, a to na PC a v rámci Early Accessu, pravděpodobně na Steamu. Na informace o datu vydání finální verze či dostupnosti na dalších platformách si budeme muset ještě počkat. Tvůrcům, v jejichž portfoliu najdeme i hry jako Painkiller nebo Bulletstorm, má v tomto případě dávat Early Access smysl, jelikož se zatím výrazně soustředí na jádro hratelnosti, které si něco půjčuje i z žánru roguelite (po smrti tedy neztratíte úplně vše). Na něj bude následně možné nabalovat další příběhové prvky nebo rozvíjení herního světa.

Protože si zjevně v The Astronauts uvědomují, jak často různé hry minou původně stanovený termín vydání, zatím nechtějí ani v souvislosti s dostupností Early Access verze určit bližší datum, takže si pro tuto chvíli musíme vystačit se čtvrtým čtvrtletím roku 2022. Tento údaj se ještě může změnit, byl však zveřejněn mimo jiné proto, aby měli při vývoji větší motivaci a aby dali jasně najevo, že vývoj Witchfire stále probíhá.

Autoři také poděkovali komunitě za dlouhodobou podporu a zájem. Právě fanouškům byly v minulosti určeny časté blogové příspěvky, které informovaly o vývoji. Vývojáři původně chtěli, aby měli jejich příznivci dobrý přehled o tom, jak vývoj postupuje, přičemž na tom chtěli být podobně jako třeba české studio Warhorse, které po skončení kampaně na Kickstarteru informovalo o vývoji středověkého RPG Kingdom Come: Deliverance poměrně často.

Postupem času však v The Astronauts zjistili, že jim tento přístup z různých důvodů nevyhovuje, a tak se z týdenních aktualizací staly měsíční a poté víceméně půlroční. Mezi důvody patří složitost při prezentování nehotových herních prvků, komplikace při vývoji nebo prostá snaha udržet mnoho věcí v tajnosti a hráče překvapit. Nyní se tak budou tvůrci zcela soustředit na vývoj, i když do léta by mohli ukázat něco nového.

Díky odpovědím na dotazy fanoušků jsme se také dozvěděli, že se rozhodně nepočítá se zakomponování NFT a bledě zatím vypadá i představa kooperativního režimu. V budoucnu na něj třeba dojde, ale prozatím se vývojáři zcela soustředí na singleplayerový zážitek. Což mimo jiné znamená, že k hraní nebude vyžadováno připojení k internetu. Těšit se můžeme na vylepšování zbraní a kouzel, velmi pokročilé zpracování porostu, kouzla založená na čtyřech přírodních živlech nebo podporu rozlišení 21:9. Nakonec však nedojde na náhodné perky spojené se zbraněmi, o nichž se hovořilo v minulosti. Celkově se zdá, že herní prvky a mechaniky, jež se zbraněmi souvisí, si se zkratkou RNG nebudou příliš rozumět.

Zajímavé je, že Witchfire nabídne jen jednu úroveň obtížnosti, přičemž z hlediska herního designu tíhne spíše k Souls hrám než třeba k tradičním střílečkám typu DOOM. Podle všeho to ale nutně neznamená automaticky vysokou obtížnost, spíše fakt, že možnosti řešení problémů během hraní mohou záviset i na jiných věcech než jen na tom, jak jste dobří.

Počítá se také s velkým množstvím skrytých míst a adekvátním počtem zbraní. Snad dojde i na řádné podmínky pro speedrunnery, z nichž by ve výsledku měl mít prospěch každý hráč. Celkově vývojáři usilují o to, aby vytvořili střílečku, která nabídne pořádnou grafiku i hratelnost a také herní svět, jenž působí opravdu autenticky, což mimo jiné znamená, že nejspíš nedojde na žádné šílené easter eggy. Zapomenout můžeme i na přechod na Unreal Engine 5. V The Astronauts zůstávají věrní Unrealu 4, protože se i nyní jedná o silný, moderní a hlavně vyspělý engine, zatímco Unreal 5 je stále dost čerstvý.