Stejně jako hromada dalších hráčů dychtící po pokračování slavného Diabla, i my jsme se pustili do uzavřené betaverze, jež byla k dispozici tento víkend pro předobjednávky. V rámci přednostního přístupu jsme se mohli ponořit do začátku nového příběhu světa Sanctuary. A ačkoliv se vše neobešlo bez komplikací, jako čekání 2 hodiny ve frontě na přihlášení, jednalo se jinak o robustní ukázku, ve které jsme si ošahali tři první třídy hrdinů a první akt kampaně, která se odehrává desítky let po konci datadisku třetího Diabla, Reaper of Souls.

Když se brány nebes zavřely a svět zachvátilo zoufalství, jak napovídá úvodní filmeček, na svět byla vzkříšena Lilith, nebezpečná dcera Mefista. Nové nebezpečí čeká na hrdiny, kteří se neohroženě vrhají do nebezpečí v roli barbara, nekromanta, kouzelníka, roguny a druida. My jsme si vyzkoušeli všechny tři třídy dostupné pro betu, tedy barbara, rogunu a kouzelníka.

Vizuální úprava hrdinů nabízí celkem zajímavé možnosti kosmetických úprav. Klasický výběr pohlaví doprovází barva pleti, vlasů či vousů nebo různého tetování. Vše se odráží pak v samotné hře, nicméně většinu času stejně na sobě budete mít zbroj, která tyto doplňky zakrývá. Podle obtížnosti světa můžete rozhodnout, zda se cítíte na výzvu jako začátečník, nebo veterán. Druhá možnost nabízí náročnější souboje výměnou za rychlejší sbírání zkušeností, sběr více zlata či obecně odměn. To bylo zachováno z předchozích dílů.

Co nás překvapilo, je rozhodně pomalý rozjezd. Pomalá jízda hrdiny na koni, který je záhy usmrcen, připomíná všudypřítomné zplozence zla. Temné prostředí dává jasný signál, že se Blizzard snaží atmosférou přiblížit prvnímu a druhému dílu série.

Zasněžená a hornatá krajina Factured Peaks nabízí pohled na otevřený svět a zároveň první lokaci, se kterou se ve čtvrtém Diablu seznámíte. Více než kdy předtím je svět otevřen různým aktivitám: ať už předem nadesignovaným cestám, tak i procedurálně generovaným kobkám či vedlejším úkoly, stylizací a atmosférou vás nezklame ani jedna výzva. Nájezdy hord nepřátel postupně zvyšují na intenzitě a dokonce i beta nabídla kooperaci až čtyř hráčů zároveň. Logicky si ale hru vychutnáte i sami. Podobně jako v Diablo Immortal se čtvrtý díl odehrává ve sdíleném online světě – takže narazíte ve městech na další hráče, se kterými si můžete povídat či je požádat o pomoc. A překvapilo mě, že se ke mně připojil i naprosto neznámý člověk, který mi pomohl porazit náročného bosse.

Za zabíjení nepřátel a plnění úkolů získáte jako vždy zkušenosti, jednotlivé úrovně doprovází i dovednostní body, které lze uplatnit v rámci velkého stromu dovedností. Provedením je blíže k druhému dílu série, protože dovednosti nevylepšujete runami, ale rovnou vylepšováním dané dovednosti. Vizuálně je strom rozvětven do vrstev, ve kterém si jako první vybrete základní útok a následně ambicioznější útoky. Protože jsem hrál za třídu roguny, volba byla mezi útokem dýkou či lukem, kdy jsem nakonec zvolil dýky. Další části se vám odemknou postupně po získání vyšší úrovně. V jednu chvíli přitom můžete mít aktivováno pouze šest dovedností. Proto je nový strom rozhodně zajímavější a zábavnější, protože nabízí specifické kombinace pro nalezení stylu každého hráče.

Jeden z nejdůležitějších elementů každého Diabla je loot, honba za nejlepším vybavením je pořád stejně tak návyková jako u předešlých dílů. A taky stále stejně tupá ve svém jádru. Hráči dychtící po náruživém RPG tak nezbývá nic jiného než přijmout fakt, že ve svém jádru Diablo neustále je o „smashování“ schopností a sledování fantastické estrády partiklů na obrazovce. Pokud tak nemáte rádi hry založené na smyčce hratelnosti, repetitivnímu souboji se u Diabla nevyhnete. Lépe ovšem působí strhující příběh, který sice v prvním aktu představuje za nás celkem „nudné“ postavy, ale jejich zasazení a zpracováním zatím působí jako hodnotný nástupce.

Přesto máme výhrady. Například ke kameře, která je na náš vkus až nezvykle blízko. A v některých situacích působilo bojiště méně přehledně, než si pamatujeme z minulosti. Hra nám běžela na plné detaily ve 1440p až na 160fps, ovšem problémy se servery zapříčinily propady snímků ve městě, kdy bylo více hráčů na jednom místě, nebo při soubojích, kdy snímky klesaly do čísel způsobující výrazné trhání obrazu.

V betaverzi samozřejmě technické nedostatky v optimalizaci odpouštíme. Ale jestli si z něčeho dělat obavy, tak je to právě to, jak i na velmi výkonných sestavách hra nezvládala některé scény. A to i při nastavení grafických detailů na střední jako to zkoušel Fiola na jeho RTX 4080 a 4K rozlišení.

Kde optimalizace byla značně lepší byla konzolová verze, respektive Terkou testovaná PlayStation 5 nabízí výbornou snímkovací frekvenci a až na pár propadů ve městech měla právě nejméně problémů za celé hraní. Což nám dává alespoň nějakou naději, že optimalizace PC verze je více o ladění detailů pro různé konfigurace než špatný stav technologie.

Když se vrátíme k věcem, které se povedly, tak rozhodně příjemný je inventář – každý předmět, ať už to je drahokam nebo brnění, zabírá pouze jedno políčko v inventáři. Zjednodušené hospodaření s místem vám zpříjemňuje čas při procházení kobkami, namísto dlouhého přeskládávání inventáře, abyste toho unesli co nejvíce. Zrovna tak odpadlo přeužívání teleportu do města pro prodávání věcí - zkrátka se vám v kobkách hodí lepší správa úložiště. Za vyčištění některých kobek se vám odemkne Ascent pro určitou třídu hrdiny, navíc v kobkách naleznete ohromné množství nepřátel s ještě více odměňujícím lootem.

Také je skvěle vidět nový typ předmětů, které ve světě najdete – jako bylinky, které slouží pro tvorbu lektvarů. Ty vám odemykají různé bonusy pro boj podobně jako svatyně. Veškeré vybavení se pak dělí už klasicky mezi základní, magické, vzácné a legendární. Ve hře se zatím neobjevují a ani při vydaní nebudou sety - vybavení klasické zelené barvy, možná se do hry přidají někdy v budoucnu. Vybavení vám může také dávat i dovednostní body, které jste si sami nevybrali. A tím si přilepšit efekty dovedností bez nutnosti utrácet bod získaný z úrovně.

Bonusy vybavení samozřejmě můžete opět zkusit změnit u okultisty za poplatek, případně vyjmout z legendární zbraně ascent, který se vám hodí třeba do jiné. Ale to jsou mechaniky, které ničím nejsou nové. Stejně tak změna vzhledu vybavení, tedy transmobu, který je ale vržen do většího popředí a nabízí velkou knihovnu vzhledů pro vaší postavu.

Jednou z posledních novinek je mount, se kterým se budeme moci pohybovat po světě. Ačkoliv v betě nebyl k dispozici, stáje zde naleznete. Zrovna tak jsme zatím nenarazili na žádný znak mikrotransakcí nebo možnosti nákupu či veřejné aukce. Vývojáři potvrdili, že do hry při vydání dorazí Battle Pass a obchod s kosmetikami, ovšem bez Pay-For-Power možností. Což, pokud fakt dodrží, bude příjemná změna oproti tomu, co jsme zažili u Diablo Immortal - po kterém se mnoho hráčů samozřejmě vydání Diablo IV bojí.

Jestli nám něco betaverze Diabla IV ukázala, tak zatím to, že se bude jednat o kvalitní titul, který ocení především milovníci Diabla, už jen z principu, jak dlouho na něj čekali. Otázkou ovšem je, jak moc si Diablo IV užijí zcela nový hráči. Dejte nám vědět do komentářů, zda jste hráli beta víkend taky a obzvlášť pokud jste se dostali k Diablo IV poprvé, jak vás hra bavila?

Udržet hráče dlouhodobě určitě bude náročnější po ztrátě reputace Blizzardu mezi hráči. A mohou to být i maličkosti, které se dříve v jejich hrách neobjevovaly, co nám naznačují, že alespoň míra skepticismu nemusí být ku škodě. Ať už jde o to, že lze procházet modely. Nebo, že nesedí animační kostra přesně na zemi. Právě tyto detaily měl Blizzard vždy „ošéfované”. Uvidíme, jak se nový vývojářský tým popere s touto legendou po svém. Našlápnuto mají dobře. V redakci tak očekáváme plnou verzi s lehkým nadšením a vysokým očekáváním. Je to ale projekt Blizzardu, který si prošel velkým vývojovým peklem (he he), tak uvidíme 6. června.