Daniel Vávra, kreativní ředitel Warhorse Studios a středověkého akčního RPG titulu Kingdom Come: Deliverance, se u nás i ve světě proslavil jako hlavní designér, scénárista a režisér Mafia: The City of Lost Heaven. V Illusion Softworks pracoval také na pokračování, ale během vývoje Mafie 2 odešel ze studia poté, co firmu v roce 2007 koupila společnost 2K Games a přejmenovala na 2K Czech (nyní Hangar 13).

Vědělo se, že Vávra měl pro Mafii 2 velké plány a podle neoficiálních zpráv odešel z důvodu škrtů, které vydavatel u druhého dílu gangsterské akce plánoval. Vávra se s nimi údajně nechtěl smířit a nelíbilo se mu, jakou cestou se projekt ubírá. Už v té době ale byl hotov scénář pro třetí díl.

Toho jsme se nakonec dočkali v roce 2016, ale s původní vizí Vávry nemá Mafie 3 nic společného. Dnes si můžeme být jisti tím, že Vávra neplánoval zasadit třetí díl do New Bordeaux v roce 1968 a rozpoutat ve městě vendetu proti italské mafii v roli černocha Lincolna Claye. Místo toho si přál, aby se hrálo za policistu. Respektive měly být dvě hratelné postavy - gangster a policista, kdy policista vyšetřoval činy gangstera.

Daniel Vávra má doma připravený scénář. Odehrával se ve stejné době jako Mafie 3, což je jediná věc, kterou ve studiu Hangar 13 z nápadu Vávry použili.

„Bylo to úplně geniální. Měl si hrát i za policajta a vyšetřoval si sám sebe (toho gangstera, poz. redakce) jako policista. Bylo to napsaný tak, že i když si věděl, co se stalo, tak to bylo stejně těžké vyřešit. Bylo to fakt dobrý,“ uvedl Vávra při rozhovoru s YouTube kanálem U Kulatého stolu. Na scénáři Mafie 3 strávil Vávra spoustu času.

ŠKOLÁCKÉ CHYBY V MAFIA: DEFINITIVE EDITION

Remake původní Mafie se Vávrovi moc nelíbí a má z něho rozporuplné pocity. Podle něho je spousta věcí hůře udělaná než v originále. Například kamera a systém krytí, který mu vadí. U kamery a uložených pozic mluví o školáckých chybách. Například, když se hra uloží před filmečkem a hráč musí znovu sledovat minutové video. Savy mají probíhat až poté, co někdo promluví.

„Jestli jsem něco čekal, tak že se to bude hrát lépe. Podle mého se to lépe nehraje. Vypadá to lépe. Samozřejmě, herecké výkony a všechno je lepší - rozhodně větší rozpočet a tenkrát jsme spoustu věcí dělali na koleni,“ uvedl.

Nejhorší u něj je, když se mění obsah. Podle Vávry scénárista nepochopil pointu původního příběhu, včetně hlášek a vět, které měly význam ve scénáři. Všiml si například absence věty, že přátelství je na hovno - v originále je: přátelství je sračka. To je podle Vávry důležitá věta, protože Mafie nám měla sdělit, že v takovém kruhu na přátelství a rodině nezáleží.

Osobně by scénář přepsal víc a zásadně. Ten původní napsal jako nezkušený, bylo mu teprve 23 let a uvědomuje si, že se mohl více zaměřit na Morella, hlavního protivníka.

Například Sára je v původní Mafii naivní a věří, že Salieri je hodný strejda, což prý mafiáni normálně dělali. V definitivní edici ze Sáry udělali emancipovanou, drsnou ženskou, která řeší práva žen. Je emancipovaná a správná, řeší, že Tommy zabijí lidi, ale přitom jí to úplně nevadí a vezme si ho. To je podle Vávry blbost.

Prozradil také, že nedohrál Kingdom Come: Deliverance. Když už jsme u něj, tak prodeje se vyšplhaly přes tři miliony kusů.

Při šestihodinovém charitativním streamu u Agraela ocenil způsob, jakým bylo Lost Heaven vytvořeno pomocí nových technologií. Ale vadí mu, že je definitivní edice spíše střílečkou, zatímco původní Mafie byla vytvořena tak, aby hráč zabil co nejméně lidí. Remake je podle něj spíše typickou střílečkou se systémem krytí, který úplně nefunguje.

Vávra kritizuje také nový jízdní model, například slavný závod mu nedělal žádný problém, auta kloužou jako sáňky a je to takové nijaké. V původní Mafii byl závod těžší a auta se celkově lépe ovládala.

Dozvěděli jsme se také něco málo o Mafii 2. Původní plán byl vydat druhý díl dva roky po jedničce, hra měla běžet na stejném enginu. Až třetí Mafie měla být připravena s ohledem na konzole nové generace. To se ale změnilo poté, co studio koupila americká společnost 2K Games.

Mafia: Definitive Edition vyšla s českým dabingem na PC, PlayStation 4 a Xbox One.